Masennus, ahdistus vai eikö sittenkään?
Tämä onkin ensimmäinen kerta kun aloitan keskustelun täällä… En ole muutenkaan kovin aktiivisesti vastannut muiden ihmisten ketjuihin. En edes tiedä mistä aloittaisin, varautukaa että tästä viestistä tulee todennäköisesti pitkä. 😋
Noh, olen 16-vuotias tyttö, ja minulle ei ole diagnosoitu masennusta, joten en voi varmasti sanoa olenko masentunut vai en, koska en ole hakenut apuun. Usein ajattelen täällä viestejä tutkiessani että onko minulla edes aihetta olla masentunut tai ahdsitunut, kun niin moni on kokenut paljon kamalampia asioita kuin minä… Mutta onnellinen en ainakaan ole, sen sentään tiedän varmasti. ☹️ Olen koko ikäni kärsinyt yksinäisyydestä koska asun syrjäseudulla, ja se teki minusta syrjäänvetäytyneen. Ala-asteelle mentyä jouduin koulukiusatuksi ja sitä syrjintää, haukkumista yms. kesti koko ala-asteen. Tuolloin en oikeastaan vielä tajunnut olevani kiusattu.
Yläaste alkoi hyvin, mutta huomasin kyllä seitsemännellä ajattelevani paljon kuolemaa. Kahdeksannella asiat pahentuivat kun minuun iski paha väsymys, ja kaikki alkoi mennä alamäkeä. Jouduin taas kiusatuksi, nyt vielä pahemmin, kuulin äitini sairastuneen syöpään ja kaiken lisäksi sain pakit pitkäaikaiselta ihastukseltani. Koko kesäloman pyörin itsesäälissä ja itsetuhoisia ajatuksia pää täynnä. Yhdeksännestä ei ole paljon muistikuvia, paha olo sai minut sulkeutumaan kaikelta hyvältä.
Nyt olen lukion ensimmäisellä, ja tuntuu että oloni on vain pahentunut. Joskus tuntuu että olen päässyt kaikkien vanhojen vastoinkäymisteni yli, ja voin jatkaa elämää kirkkain mielin, mutta kun koen pienenkin vastoinkäymisen, vajoan taas ja vanhat jutut palautuvat mieleen kuin ne olisivat tapahtuneet eilen. Olen koko tyhmän elämäni tuntenut olevani vääränlainen, huono ja sopimaton tänne, niinkuin olisin syntynyt kärsiikseni… 😭 Tuntuu että kaikki nauravat minulle. Paras ystävänikin sanoo minua ”v*itun angstaajaksi”, niin kuin se olisi hauskaa. Tuo satuttaa ja paljon. Pitäisi kai yrittää tappaa itsensä, jotta ihmiset lakkaisivat nauramasta päin naamaa ja sanomasta: ”Niinkuin sulla voisi olla vaikeeta?!”
Tuntuukin usein että saan todistella ihmisille, että oloni on paha. Päälisin puolin elämäni onkin ehkä hienoa, mukava perhe, taitava pianonsoittaja, suht hyvä koulussakin, mutta sisältä olen heikko ja palasina. Kun aloin kirjoittamaan net-tukeen, minun luottamushenkilönikin tuntui aluksi pitävän minua jonain tyypillisenä ”teini-angstina”, kunnes alkoi paljastua kaikkea vakavampaa, kuten lääkkeiden syönti, harhaäänet, kummalliset pelkotilat….
Elämäni on turhaa, mitätöntä, kärsimystä… Ennen syntymääni syntyi isosiskoni Rita, joka traagisesti kuoli puoli-vuotiaana. Ja koska minut tehtiin kaksi vuotta sen jälkeen (synnyin tasan samana päivänä), olen aina tuntenut oloni korvaavaksi osapuoleksi, lapseksi jota ei olisi hankittu jollei toinen olisi kuollut. Usein olenkin toivonut että en olisi ikinä syntynyt. Elämä on minulle pakko, ei niinkään lahja. Toivon vain joka päivä kuolevani. Viimeksi tänään katsoin rekkoja, jotka ajoivat ohitseni kun kävelin tien viertä bussipysäkille, ja ajattelin että heittäytyisin alle. Siitä minusta tuskin olisi, mutta joskus toivon että rekka suistuisi päälleni ja tappaisi mahdollisimman nopeasti. En näet voi tehdä itsemurhaa, ja en kyllä uskallakkaan… En voi tehdä sitä vanhemmilleni, jotka ovat jo menettäneet lapsen.
(tulipas taas pitkä…. xP) Kiitos kaikille niille jotka vaivauduitte lukemaan vuodatukseni… Ja vielä suurempi kiitos jos joku jaksaa vastata. 🙂 Jaksamista kaikille!
//anteeksi jos tämä keskusteli tuli kaksi kertaa, minä pölvästi unohdin laittaa otsikon ennen lähetystä… 🤕 mutta jos meinaatte vastata niin kirjoittakaa ennemmin tähän kuin toiseen… pahoittelut! 😞//