masennuksesta, tulevaisuudesta.
Hei kaikille! Olen uusi tukinetin käyttäjä mutta olen seurannut keskusteluja monesti ja haluan kertoa itsestäni ja kysyä mielipidettä tilanteestani.
Olen 23-vuotias nuori nainen helsingistä, asun koiran ja avomiehen kanssa ja sairastan masennusta ja syömishäiriötä. Minulla on ollut vaikea lapsuus narsisti-isäni, esikoislestadiolaisen äitini ja kolmen sisaruksen kanssa.
Olen vanhin ja saanut aina oikeuden olla syntipukki perheessämme. Isäni pahoinpiteli minua koko lapsuuteni ajan ja uskalsinkin olla kotona vain jos äitini oli läsnä ja silloinkin pelkäsin koska äitini ei uskaltanut nousta vastustamaan isääni.
Toisaalta äitini on elänyt kauttani ja kertonut lapsuudestani asti minulle kaikki asiat, olen ollut hänelle kaveri ja toiminut hänen sijastaan pikkuäitinä sisaruksilleni. Äitini on, nyt jälkeenpäin huomaan, painostanut minua opiskelupaikan valinnassa joka ei ole voimavaroilleni sopivaa vaan pelkään koululle menoa. Hän haluaa edelleen tietää mitä teen millonkin ja omat päätökseni eivät hänelle sovi. Edelleenkin vanhemmilla käydessäni tunnen ahdistavan ilmapiirin kun isä tulee kotiin ja pelkään sisarteni puolesta jos olen poissa omassa kodissani, koska vanhempani siirtyvät nyt vallankäytössään heihin koska minä ole se musta lammas joka oirehtii yhdeksättä vuottaan pahaa oloaan eikä valmistu ja vakiinnu, aikuistu.
Tunnen eläväni edelleen liikaa perhettäni miettien mutta en pääse siitä irti. En osaa tehdä valintoja koska pelkään niin valitsevani/päätäväni niin, että siitä seuraa vain epäonnea. Luotan edelleen äitini mielipiteisiin vaikka yritän pyristellä irti.
Olen nyt syksyn ollut sairaslomalla ja käyn terapiassa. En kuitenkaan ole saanut voimaa opiskeluun tai tehtyä päätöstä siitä, aloitanko uuden ”helpomman” koulun vai jatkanko vanhaa opinahjoani. En enää tiedä mitä haluan. Ajatuksisssa käy entistä useammin se, etten halua elää enää. Kun en enää tiedä mikä on minun päätökseni ja milloin haluan tehdä muille mieliksi. Avomiehestäni ei ole apua. Hän on hellä ja rakastava muttei osaa sanoa juuta tai jaata kun kysyn mielipidettä. Ehkä hän ei uskalla koska olen niin tasapainoton. Ja ehkä hän häpeää minua koska on itse jo valmistunut ja työelämässä. Olen pyörittänyt näitä ajatuksia päässäni loputtomiin ja haluaisin teiltä yksinkertaisen mielipiteen mitä teen ja miten saan itseäni vahvistumaan omaan päätöksentekoon.