Tiitiäinen, jaan kanssasi tuntosi lähes 100%!!
Kerroit mm.
"Tällä hetkellä asun kotona ja haluaisin muuttaa, mutta en uskalla, koska pelkään niin paljon ja tiedän ,että en pärjää. Ihmiset nauravat tälle, ja sanovat että yritä, mutta he eivät tiedä, että ihan oikeasti yritän"
Itse en ole vielä ajatellut muuttaa pois (vaikka välillä se käykin mielessä), mutta tiedän myös etten mtk pysty siihen, enkä pärjäisi/jaksaisi yksin! Ja ylipäänsä monet muut asiat tuntuvat siltä, että haluisin niin kovasti tehdä jotain, sitä, mitä ennenkin, mutta en vain yksinkertaisesti pysty! Minulle ei ole naurettu,mutta on tavallaan vähätelty sitä pelkoa, mitä minulla on hyvin yksinkertaisia arjen asioiden suorittamistakin kohtaan!
"syyllisyys, häpeä ja itseinho, ihmisiä olen alkanut pelkäämään"
Voi todella!! Kun olin masentunut, eihän minun päähäni muuta mahtunutkaan! En halunnut oikein ajatellakaan mtn, kun tunsin, että alan tuntea syyllisyyttä,vaikka mistä! Irakin sotakin olisi varmaan olisi ollut kohta minun syytäni, jos olisin antanut itselleni sen mahdollisuuden! Sitä todella häpesi kaikkea itsessään, eikä osannut kyllä nähdä itsessään mtn hyvää!! Olin vain niin kuvottava kaikin tavoin! Ja tuo ihmispelko!! Se vaivaa oikeastaan vieläkin hieman liikaa😞!! Liian paljon, että en pysty vielä menemään bussilla yksin, menemään kauppaan yksin, tai näkemään ystäviäni ☹️ Se on tosin alkanut hieman helpottamaan, mikä on askel parempaan😉!
"Minua pelottaa. Haluaisin tavallisen arjen ja kyvyn olla iloinen ja onnellinen, kohta tätä tunnetta on kestänyt liian pitkään, enkä kertakaikkiaan jaksa. Jos menen pskykologille, hän tekee vain testinsä, eikä suostu kuuntelemaan MINUA"
Ajattelin juuri noin erit. ennen kuin pääsin hoitoon!! Halusin niin, että kaikki muuttuisi normaaliksi, ja ahdistus lakkaisi, mutta psykologille meneminen oli ehdoton ei!! Minulla oli todella huonot kokemukset lukio psykologistamme, ja tiesin, ettei se mtn auttaisi joten... kun en yleisenterveydenhuollon piiriin päässyt, pääsin onneksi yksityiselle (kiitos rakkaan äitini avun!), ja käyn siellä edelleen!
"en uskalla edes hakea töitä, "kunnon" töitä
Enkä ole oikeasti ollut laiska tms. on vain ollut melkein mahdotonta tehdä töitä."
Minäkään en todellakaan ole laiska(!!!), mutta se töihin meneminen... En vain pysty!! En jaksaisi ajatella asiaa, mutta se vaivaa ja hieman stressaa minua!
Olen tuntenut ja tunnen edelleen näitä samoja asioita!! Voin hyvin ymmärtää, miltä sinusta tuntuu!! Ja siksi suosittelen lämpimästi, että menisit ammattiauttajan kanssa juttelemaan! Minua alkoi helpottamaan heti siinä vaiheessa, kun tiesin, että saan puhua jonkun kanssa näistä asoista, joka voi ymmärtää ja auttaa, ei vain leikkiä jotain maailmanparantajaa! Rohkene kysyä myös vanhemmiltasi taloudellista apua, jos et pysty itse sitä kustantamaan! Ota ihmeessä tämä askel eteenpäin, se voi olla parasta, mitä olet tehnyt itsellesi aikoihin!!
Voimia ja jaksamisia sinulle Tiitiäinen, ja muille samoja asioita läpikäyville!!
ps.Autat itseäsi ja läheisiä eniten, kun haet apua!! 🙂🌻