Tässä mun vinkkejä lukiota varten:
- Käytä kirjastoa hyväksi ja lainaa muiden kirjasarjojen kirjoja, sillä niissä tietyt asiat voidaan selittää koulun vaativaa sarjaa paremmin ja selkeämmin
- Kaikista aineista ei edes tarvitse kalastella kymppejä. Jos et ole esim. historiaa lähdössä lukemaan, niiin miksi panostaa aineeseen, jota ei tule koskaan tarvitsemaan, ellei nyt ole kiinnostunut. Stressi vähenee tällä jo kummasti.
- Yksi hylätty ei maailmaa kaada (mulla pitkässä matikassa yksi 4, mutta ei sitä kukaan tule koskaan kyselemään) Mulla on lukion päästärin keskiarvo 8 ja se riittää mulle
- Jos koulun käyminen tuntuu vaikealta, venytä lukio neljään vuoteen ja karsi kaikki omasta mielestäsi turhat kurssit pois
- Jos päivälukio ei miellytä, lukion voi suorittaa iltalukiona tai vaikka kokonaan etäopiskeluna (minä vihasin jokaista päivääni päivälukiossa, joka jäi kesken, kun aikanaan sairastuin psykoosiin)
- älä unohda muuta elämääsi, liiku ja syö terveellisesti ja nuku riittävästi
Mun tarina menee niin, että aloitin 16- vuotiaana lukion ja otin heti hirveät paineet. Piti saada kiitettäviä. Otin pitkän matikan ja sain ensimmäisestä kurssista 6, joka oli mulle todellinen järkytys, sillä en ollut koskaan saanut teoria-aineissa 7 huonompaa, no 7 oli järkytys, piti olla vähintään 8, tietyissä aineissa kelpasi vain 9 tai 10.
Mielenterveysongelmani syvenivät toisena lukiovuonna ja koulu alkoi jäädä. Ekana vuonna ei ollut poissaoloja kuin pari, tokana vuonna minua ei enää koulussa näkynytkään. Aloin miettiä, että mitä järkeä koko koulussa edes on, eihän sillä mitään töitä tehdä. Numerot alkoivat pikkuhiljaa tippua...
Kolmas vuosi olikin sitten katastrofi. Elämä meni sijoiltaan, aloin vajota pikkuhiljaa psykoosiin, mutta siitä huolimatta yritin vielä käydä koulua, kun se lakki oli saatava, se lakki oli vain saatava. Lopulta en pystynyt enää menemään pelkotilojen takia kouluun, vaan jouduin suljetulle...
Puolentoista vuoden sairasloman aikana elämänarvot menivät uusiksi. En halunnut palata lukioon, vaan tehdä jotain muuuta, joten menin ammattikouluun ja luin itselleni ammatin. Sitten palasin takaisin lukioon, nyt iltalukion muodossa(, jonne olisi pitänyt mennä suoraan ja jättää päivälukion kilpailuhenkinen touhu heti taakse).
Viime keväänä sitten kirjoitin ylioppilaaksi. Kirjoituksiin menin lukematta, koska olin henkisesti huonossa kunnossa. Iltalukion aikana monet numerot jopa nousivat, koska stressaaminen jäi pois, kun tiputin riman alas, eli ei enää mitään 9 ja 10, seiska riittäisi (monesti tulikin 8) ja jossain aineissa se, että pääsi läpi (silloinkin tuli 7).
Nyt tässä 23-vuotiaana tajusin, miten tyhmä stressaaja olin. Lukiosta tehdään yläasteella jonkinmoinen kaamea mörkö ja toitotetaan, että pitää olla ylioppilas, pitää saada hyvät paperit... Ei ihme, että nuoret masentuvat, kun paineet ovat niin kovat.
Ja muistakaa. Jos kirjoitukset menee huonosti, niin aina voi uusia... Ei elämä kaadu. Yliopistoon on menty B:nkin papereilla 🙂🌻