Lukio ja masennus

Lukio ja masennus

Käyttäjä Silu aloittanut aikaan 13.09.2010 klo 23:30 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Silu kirjoittanut 13.09.2010 klo 23:30

Onko kellään muulla samankaltaista tilannetta:
Aloitin vasta lukion ensimmäisen luokan ja vieläpä lukiossa jonne en olisi halunnut mennä. (en päässyt ensimmäiseen hakutoiveeseeni. ☹️ ) Nyt minua masentaa, ahdistaa yms. En voi tehdä mitään koulutehtäviä sillä en yksinkertaisesti jaksa. En jaksa nousta aamuisin sängystä ylös joten poissaolojakin on kertynyt.

Olen puhunut terveydenhoitajan kanssa ja nyt olen menossa jossain vaiheessa keskustelemaan psykologin kanssa. Olen myös harkinnut että vaihtaisin päivälukiosta iltalukioon.

Minulla on koulun ulkopuolella hyviä ystäviä joihin tukeutua, mutta koulussa en pysty edes muodostamaan minkäänlaisia ystävyyssuhteita masennuksen takia. Olen yrittänyt myös vaihtaa toiseen päivälukioon mutta 1. vuonna vaihtaminen ei rehtorin mukaan ole mahdollista.

Vaikka saisinkin vaihtaa päivälukiosta iltalukioon, en tiedä miten jaksan sen ajan kun joudun olemaan nykyisessä koulussani… Huomennakin on aikainen herätys ☹️

Käyttäjä <3Quartier<3 kirjoittanut 14.09.2010 klo 23:11

Hei Silu!

Mä yritän itse käydä aikuislukiota vaikka masennus painaa päälle. Alotin viime joulukuussa ja 2 kurssia oon saanut suoritettua hyväksytysti. 2 kurssia hylätty, 2 kurssille en oo menny vaikka olin ilmottautunu. Aikuislukioon menin sen takia että sitä voi käydä omaan tahtiin mutta tuun vaan oleen siinä koulussa lopun ikäni jos haluun päästä sen joskus läpi ja tahti on tämä! Mulla tosin ei oo halua jatkaa tätä koulua eikä lukiota ollenkaan. Jos sais vaikka voimia ens vuonna hakee johonki toiseen kouluun, vaikka en taida päästä mihinkään ku peruskoulun päättötodistus on aika huono. Mulla kun oli koko yläaste taistelua masennuksen takia.
Mun mielestä lukiota on turha käydä jos siihen ei oo mitään inspiraatiota!

Voimia sinulle 🙂🌻

Käyttäjä Jasse kirjoittanut 19.09.2010 klo 11:03

Hei,

Siirtyminen aikuislukioon onnistuu ottamalla erotodistus päiväkoulusta ja ilmoittautumalla aikuislukion opiskelijaksi. Aikuislukiot ottvat uusia opiskelijoita joka jaksonsa alussa. Opinto-ohjaajien kanssa laaditaan opiskelusuunnitelma. Tutustu paikkakuntasi aikuislukion nettisivuihin ja tutki sen kurssitarjotaa ja kurssimäärää jonka joudut siellä suorittamaan.

Käsittääkseni on myös verkossa toimiva Otavan opiston nettilukio. Omaan tahtiin voi opiskella myös etäkursseilla. Toisaalta päiväopiskelu pitää jonkinlaisessa päivärytmissä, yksin opiskellessa saattaa pudota kokonaan pois opiskelurytmistä. Tutkaile asiaa googlettamalla esim. aikuislukio.🌻🙂🌻