Lastensuojeluilmoitus
Moi kaikki,
Koen, että teistä muista ihmisistä, joilla on ongelmia ollut on enemmän apua kuin kriisityöntekijöistä. Olen 16-vuotias, lukion ekaluokkalainen, yksinään viihtyvä, mutta muiden kanssa pystyn hyvin sosiaaliseen kanssakäymiseen. Olen aiemmin käynyt puhumassa koulukuraattorien yms. kanssa, kuitenkin tuloksetta. Yksi työntekijä on halunnut tavata äitini, joka päättyi ikävästi kaikkien osalta ja päädyin valehtelemaan kotitilanteesta sekä kuraattorille, että koulun työntekijöille.
Äitini on hyvässä työasemassa oleva henkilö. Koen vahvasti, etten saa olla oma itseni ja nuori. Jokaista tekemistä on varottava, eikä mistään oikeastaan saa puhua. Saattaa toki olla osittain myös omasta päästäni, mutta tämä on alkanut omana mielentilana jo vuosia sitten. Fyysistä väkivaltaa en ole saanut osakseni.
Nyt sain kuitenkin kuulla isältäni (vanhemmat ovat eronneet n.10 v sitten), että veljeni on käynyt koulukuraattorilla/psykologilla ja hänestä (ilmeisesti siis minustakin) on tehty lastensuojeluilmoitus. Olen hämmentynyt ja haluaisin tietää, mitä ovat minun oikeuksiani ja velvollisuuksiani tilanteen suhteen. Mihin tilanne voi viedä ja mitä ”käsittelyssä” tapahtuu? Kun äitini saa kuulla, luvassa on luultavasti vuosisadan raivari, miten tähän kannattaa valmistautua ja miten toimia? Mitä teen, jos tilanne äityy oikein pahaksi? Miten ylipäätään voin selviytyä koko tilanteesta ja jatkaa aikuistumista ja kohti omaa elämää?
Olen isäni kanssa hyvissä väleissä, sinne voisin halutessani muuttaa. Koen kuitenkin, että vuosia jatkunut manipulointi saa ajatuksesta vastenmielisen ja kuulen päässäni äidin kommentit passiivisaggressiivisuudestani ja siitä, että hajotan perheen.
Jos äiti-rakas luet tämän, no can do. Nettiaddikti, eikö?
🙂🌻