Onko kenellään täällä (koskaan) määrätty lääkitystä masennukseen? Jos on, osaatteko kertoa, että auttaako se ollenkaan ja mitä kautta/millä perusteilla sellaisen saa? Olen nimittäin alkanut vakavasti harkita hakeutua lääkärin puoleen ja hankkia vihdoinkin ihan oikeaa apua ongelmiini. Uskoisin, että omassa tapauksessa lääkitys voisi olla oikea vaihtoehto. En kuitenkaan oikein tiedä, kenen puoleen pitäisi kääntyä ja olenko tarpeeksi huonokuntoinen ollakseni kelvollinen oiekaan hoitoon.
Olen kärsinyt masennuksesta ja erilaisista sen johdanteista (syömishäiriöitä, viiltelyä varhaisteini-ikäisenä yms.) koko ikäni. Muistan ihan tarkasti, että kävin läpi kamalia masennuskausia jo ennen kymmenettä ikävuotta, mistä lähtien onnellisuus on ollut minulle enemmänkin poikkeustila, kun taas perustunteena on jonkin asteinen ahdistus. En jaksaisi kerrata koko sairaushistoriaani nyt, mutta lukion alussa ”pääsin yli” pahimmasta, esimerkikisi syömishäiriöstä ja itseni vahingoittamisesta, mutta vasta noin puolentoistavuoden liennytyskauden jälkeen kaikki kamaluus alkoi hiljalleen palautua. Nyt olen jo yli puolen vuoden ajan kiihtyvällä tahdilla palannut asiaan ja huomannut jopa jo unohdetun syömishäiriöni alkavan oireilla ja orastaa uudestaan. Olen taas alkanut tuhlata kokonaisia päiviä siihen, että värjottelen yksin pimeässä huoneessani ja vihaan itseäni niin paljon, etten uskalla edes mennä ulos. Minusta tuntuu, että se johtuu ylioppilaskirjoitusten ja muiden ajankohtaisten elämänmuutosten aiheuttamasta stressistä. En halua tätä taas.
Masennukseeni ei ole mitään rationaalista syytä. Tulen ehjästä, hyvin normaalista perheestä, enkä lapsuudessani kokenut mitään suuria traumoja. Olen kyllä pienestä pitäen tuntenut itseni hiukan torjutuksi ja ulkopuoliseksi, kun en ole oikein osannut sopeutua edes omaan perheeseeni, mutta ei se ole mikään kunnon syy siihen, että vielä 18-vuotiaana haluan oikeasti tappaa itseni pelottavan usein (ja jo vuosia sitten ensimmäisen kerran yritinkin). En ole koskaan ollut ollenkaan kaunis, mutta muistan kyllä olleeni ahdistunut jo kauan ennen kuin edes itse aloin tiedostaa sen, eivätkä muutkaan rumat ihmiset häpeä olla elossa niin kuin minä, vaan osaavat hyväksyä itsensä. Käytökseni ei ole järkevää tai tervettä, vaikka aina seotessani kuvittelen vain päinvastoin nousevani säälittävän itsesuojeluvaistoni yläpuolelle ja tulevani järkiini. Uskon, että kyseessä voi olla hormonien kemiallinen epätasapaino aivoissani, minkä voi hoitaa lääkkeillä. Voisiko lääkitys siis olla ratkaisu pahalaatuiseen masennukseen, joka ei johdu mistään, mutta palaa säännöllisesti takaisin minkä tahansa tekosyyn siivellä?
Olen jo vuosia odotellut, että kaikki menee ohi ajallaan. Silloin kun olin aina vielä yksin, oletin parantuvani heti kun saan ystäviä. Nyt minulla on monta hyvää ystävää, mutta harva asia on muuttunut – ajattelen vain, että hyväksyn itseni vasta, kun minulla on poikaystävä. Eihän se mikään ratkaisu olisi, koska ongelmani syntyvät pääni sisällä, ei niinkään muun maailman palautteen seurauksena. Eilen alkoi vaan ottaa päähän uskomattoman paljon se, kun mietin että näinkö tämä tulee aina olemaan? Että joudun elämään koko loppuelämäni pelpoissani ja vain hyväksymään sen, että aina kun kohtaan haasteita oireilen joutumalla ihan hirvittävän masennuksen kouriin ilman kunnollista syytä, ja että haluan tappaa itseni silloin tällöin? Olen tuhlannut jo aivan liian paljon aikaa nuoruudestani tähän uskomattomaan turhuuteen, enkä tahdo menettää sille koko elämääni. Minä haluan olla terve. Täytyy olla olemassa vaihtoehto.