Kun on vaan niin yksin.
Yksin vaikkei olekaan, tahtoo sanoa. Ystäviä löytyy, ja perhettä ympäriltä. Mutta juuri äskenkin totesin – ja siksi tässäkin kirjoittelen – että vaikka kuinka moneen kertaan selaisin kännykkäni numeromuistin läpi, ei siellä ole ketään jolle voisi soittaa tilanteessa, kuten nyt.
Olen kärsinyt masennuksesta ja ahdistushäiriöistä jo viisi vuotta. Alkuun vanhemmat oli tukena, mutta nykyään en kauheasti niillekään osaa kertoa. Häpeän itseäni liikaa. Eikä ne kai edes halua kuulla. Tuntuu että työntävät heti pois jos yritän vähänkin avata keskustelua. En kai muuta haluaisikaan kuin mennä, käpertyä kainaloon ja sanoa että joo tiedän olevani aikuinen jo, mutta mulla on silti paha olo ja ikävä teitä.
Ystävät nyt on kaikki sellaisia – niiden kanssa on hauskaa kun on kivaa, mutta jos on huonompi olo niin ei kukaan oikeasti jaksa kuunnella. ”lakkaa jo ruikuttamasta” kuuluu jokaisesta lauseesta läpi minkä ne sanoo.
No, olisihan niitäkin jotka kuuntelisivat jos kehtaisin kertoa… Ja itseä hävettää alituinen itkeksiminen kun on niin huono olo vaikkei mikään periaatteessa olekaan hätänä. Olen ihan paniikissa sisälläni. Tuntuu että eksyn koko ajan pahemmin enkä enää pääse takaisin.
Oli mulla aikaisemmin kontakti psykiatrisellekin, mutta kun lopetin lääkkeet ja vanha psykiatri jäi vuorotteluvapaalle, en ole enää sielläkään käynyt eikä kukaan kyllä ole peräänkään soitellut. Pyskoterapiaan on kyllä lähete muttei täältä sellaisia löydä ja siksi toisekseen tästä pitäisi justiinsa muuttaa opiskelemaan. Jos nyt johonkin pääsen. Hirvittävin pelkoni taitaa ollakin se, etten pääse mihinkään vaan jään tyhjän päälle tänne odottamaan vielä vuodeksi.
Mä en elä niinkuin haluaisin elää. Tiedän itse erittäin hyvin että olen epäonnistunut ja heikkotahtoinen. Mutta mä tahtoisin oikeasti parantua. En vain pääse irti tästä kierteestä. Hyvä jos saisi edes pääsykokeisiin luettua. Muuten mahdollisuudet päästä eteenpäin ja mahdollisesti hoitoonkin saattaa jäädä aika kapeiksi.