Olen 21 vuotias nuori, avoliitossa ausuva nainen. Muutimme mieheni kanssa yhteiseen asuntoon uudelle paikkakunnalle tammikuussa. Sisustimme asuntomme kodikkaaksi ja haaveilimme jossain vaiheessa oman asunnon ostamisesta. Kihlauduimme kesäkuussa ja olimme onnemme kukkuloilla. Sukulaiset kyselivät pilke silmäkulmissaan tulevista häistä ja perheenlisäyksestä. Sain uuden työpaikan jossa työajat oli mitä parhaimmat. Työmatkaakaan ei ollut kuin kymmenisen minuuttia. Kaikki meni niin hyvin.. Mikään ei voisi olla paremmin.
Yhtäkkiä kaikki muuttui. Mä aloin saamaan ihmeellisiä itkukohtauksia. Yhtäkkiä ilman syytä saatoin käpertyä sohvan nurkkaan ja itkeä hysteerisesti jopa tunteja. Ennen niin tasapainoinen suhteemme muuttui sotatantereeksi kun aloin kiukuttelemaan miehelleni mitä ihmeellisemmistä asioista. Musta tuli laiska ja saamaton. Ennen niin siisti kotimme muuttui lääväksi. Likaisia astioita ympäriinsä ja pyykkiä jokapaikassa. En jaksanut enää mitään, mielenkiintoni lopahti. Töissä olin lopen uupunut enkä puhunut kenellekkään mitään. Lopulta aloin saamaa ahdistuskohtauksia ja mua pelotti mennä töihin.
Lopulta menin lääkäriin mieheni saattelemana. Lääkäri totesi mulla uusiutuvan masennuksen. Tieto masensi mua lisää. Koko ikäni oon kärsinyt masennuksesta, ahdistuksesta, erilaisista syömishäiriöistä ja itsetuhoisuudesta. Mä luulin kaiken ton olevan jo takanapäin ja nyt lääkäri langetti mulle taas tuomion. Lääkäri määräsi mulle masennuslääkkeet ja jäin sairaslomalle.
Edes sairaslomalle en osannut ottaa rennosti. Ajatukset pyöri päässäni yhtä ja samaa ympyrää, muuttuen ajan kuluessa ylitsepääsemättömiksi ongelmiksi. Lääkkeistä ei ollut apua ja annosta nostettiin koko ajan. Sivuvaikutusten takia sairaslomani jatkui. Eräänä päivänä työnantajani soitti ja irtisanoi minut. Tunsin oloni lyödyksi.
Mieheni on koko tän ajan jaksanu olla aivan ihana. Se tukee mua ja yrittää tsempata eteenpäin. Se ei tuomitse mua, eikä ole vihainen vaikka välillä aihetta olisikin. Mä kannan huonoa omaatuntoa siitä, kuinka mä olen hankalaittonut mieheni elämää. Kuinka mä tuhosin kaikki meidän yhteiset haaveet enkä ole enää se sama nainen johon mieheni rakastui.
Tällä hetkellä olen työttömänä eikä mulla ole mitään tuloja. Mieheni tekee töissä pitkää päivää ja yrittää elättää meidät. Meillä on iso asunto, paljon eläimiä ja molemmilla velkaa. Itse makaan vain kotona tekemättä mitään. En saa aikaiseksi edes pitää kotia siistinä. Hyvä kun jaksan suihkussa käydä saati ulkoiluttaa koiraa. Lääkkeet ei vieläkään auta. En tiedä mitä tehdä. En ole itsetuhoinen mutta jotenkin vain otteeni elämästä on irronnut. Tiedän että mulla on täydellinen koti, parisuhde ja erittäin hyvät mahdollisuudet jatkaa elämääni siitä mihin pari kuukautta sitten jäin. Miksen mä vaan pysty siihen? Miks mä annan elämän kulkea mun ohi ja katson itse sivullisena omaa elämääni? Miksi mun olo on tyhjä? Mun päässä ei liiku mitään, mä en tunne mitään, mua ei kiinosta mikään.
Pari päivää sitten mä sain jonkun kohtauksen. Yhtäkkä musta tuntu että mä tukehdun ja multa lähtee taju. Mä hengitin kun viimestä päivää ja silti musta tuntu että happi loppuu. Mä itkin hysteerisesti ja luulin oikeesti että mä kuolen. Mies toi mulle paperipussin ja soitti hätänumeroon. Ne ei kuulemma voineet asialle mitään, kohtaus ei oo vaarallinen. Ei se varmaan vaarallista ollut mutta kyllä me sillä hetkellä pelättiin. Multa katosi tuntoaisti ja mä jouduin keskittymään siihen että pysyn tajuissani. Mieheni makas mun vieressä kylpyhuoneen lattialla koko sen pari tuntia ja koitti saada mut rauhoittumaan. Lopulta kohtaus meni hiljalleen ohi. Mikä se oli? Mistä se tuli ja miksi? Mä en halua enää ikinä kokea tuollaista. Vielä seuraavanakin päivänä hengittäminen tuntui raskaalta ja ahdistavalta.
Kun mulla kerrankin oli asiat niin hienosti.. Miksei ne voineet olla niin? Miksi mä itse tuhoan kaiken olemalla minä?