Koulu-uupumus, kadonnut elämänhalu ja paniikkihäiriö
Olen vasta 18 vuotta täyttänyt tyttö Pohjois-Pohjanmaalta, ja ihan hukassa elämäni kanssa.
Koko postauksen kirjoittamisen jälkeen palaan alkuun varoittamaan että tässä ei ole mitään järkeä, ei kysymyksiä tai edes avun tarvetta. Pitipähän kaataa vaan ajatukset johonkin koloon ja jättää sinne kuolemaan.
Kakkosvuosi lukiossa, tähän asti on selvitty muutaman elämänkiriisin ja hiipuvan elämänhalun voimin ja nyt ei näytä aika enää liikkuvan eteenpäin. Tuli täysi-ikäisyyskin vastaan ja lisää asioita joista pitäisi jaksaa huolehtia vaikkei kiinnosta eikä innosta.
En tiedä oonko enää edes masentunut, väsyttää vaan ja kaikki vituttaa. En jaksa enää ihmisiä enkä koulua enkä perhettä enkä ystäviä (tai sitä yhtä joka mulla on enää jäljellä..). Tää kaikki tuntuu vaan ihan täysin turhalta viivyttelyltä ennen välttämätöntä kuolemaa. En mä varsinaisesti halua kuolla, tai ainakaan koko ajan. Viikoittain. Ehkä kerran päivässä, mutta se menee ohi. Niinkuin kaikki tunnetilat, ja jäljelle jää monen viikon tasainen harmaa.
Tasaista harmaata ei väritä mikään, ehkä se välillä leimahtaa mustan puolella jos joku todella pääsee ärsyttämään mutta en mä jaksa enää välittää. Tiedän ettei mun elämällä tule koskaan olemaan mitään merkitystä ja siihen oon tottunut. Toivon vaan, että mut jätettäis jo rauhaan. Kuolemaan ja kitumaan yksin, vaikka siihen meniskin vielä vuosikymmeniä.
Oon viimeaikoina taas kärsinyt paniikkikohtauksista (tai miksi niitä nyt voi kutsua, yhtäkkinen ahdistuskohtaus tjsp.) enkä tiedä mitä tehdä. En mä pärjää sillä taktiikalla että välttelen kaikkia ahdistavia tilanteita koska sitten en nousis aamulla sängystä. Enkä pärjää silläkään että pakotan itseni niihin tilanteisiin, viimeksi tänään itkin koulussa kun yritin ”ryhdistäytyä” ja saada asioita aikaseksi. Eikä ne paniikkia aiheuttavat tilanteet ole edes mitenkään painajaismaisia, vaan usein asioita joita haluan aidosti tehdä mutten pysty koska joku pieni ääni mun päässä alkaa luetteleen asioita joita voi tapahtua. En pysty puhumaan ihmisille, koska entä jos ne pitää mua idioottina, entä jos sanon jotain väärin, entä jos ne ei saa mun puheesta selvää, entä jos joudun toistaan mitä sanoin, entä jos kompastun matkalla, entä jos punastun, entä jos. Mun elämä on yhtä jossittelua ja ahdistelua tilanteista joista päätän kuitenkin jättäytyä pois. Ja kun jätän tekemättä, ahdistun siitä että en tehnyt sitä mitä halusin. Entä jos se ei olis pitäny mua tyhmänä, entä jos se ois saanu musta selvää, entä jos se ois nauranu mun jutuille, entä jos en olis sanonut mitään väärin. Entä jos.
Taas multa loppui kesken tämänkin kirjoittamisen halu parantua tai raivo tehdä elämälleni jotain. Tätä se on, jaksan hetken keskittyä ja sit vaivun taas siihen tasaiseen harmaaseen ettei mun tarvii tuntea tai ajatella mitään. Kai tätä kestää mutta en tiedä jaksanko kovin kauaa olla tunteeton.
Kävin nuorisopsykiatrisella muutama vuosi takaperin, ja se päättyi siihen että porukat soitti selän takana ja peru mun osastopaikan ja jäin tyhjän päälle. Kukaan ei soittanut koskaan takaisin vuoden arviointijakson jälkeen. En tiedä jaksanko sitä taas, hoitajia joita ei kiinnosta ja ylibuukattuja lääkäreitä jotka ei voi lopulta tehdä muuta kuin antaa puhelinluettelosta sivunumeron. En tiedä jaksanko maksaa itseäni kipeäksi jotta saan istua täydessä ruuhkabussissa pahemman ahdistuksen kourissa kuin klinikalle mennessäni. En tiedä jaksanko turhaa toivon elättelyä ja ihmisten outoja katseita.
En taida jaksaa.