Kosken toisia olkapäähän (tuntemattomia)

Kosken toisia olkapäähän (tuntemattomia)

Käyttäjä Vinttikoira90 aloittanut aikaan 11.07.2019 klo 18:53 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Vinttikoira90 kirjoittanut 11.07.2019 klo 18:53

Ensiksi haluan korostaa, että vannon raiskaavani toisia aikaisintaan vasta, kun lehmät osaavat lentää, ja kukko osaa munia.

Mutta, olen autisti ja kosken tuntemattomia olkapäähän. Toissapäivänä joku säikähti niin, että lähti minua karkuun. Hänen vieressään oleva mies katsoi minua pitkään ja pudisteli päätään.

Mikä auttaisi tämän tavan lopettamiseen? Moni ei ole tykännyt siitä…

Käyttäjä Henna_Saapas (Työntekijä) (Palveluoperaatio Saapas (Lasten ja nuorten keskus ry )) kirjoittanut 17.07.2019 klo 19:20

Hei ja kiva, että rohkaistuit kirjoittamaan varsin vaikeasta aiheesta. Lähtökohtaisesti ymmärrän asian niin, että ihmisillä on tarve pitää oma turvareviirinsä ja sitä ei saa rikkoa lupaa kysymättä. Siksi ajattelen, että tapasi kosketella ihmisiä olkapäähän on hieman kimurantti. En osaa tietenkään sanoa mitä autismi on kohdallasi ja pystytkö ilmaisemaan itseäsi esim puhumalla. Onko kohdallasi mahdollista pyytää anteeksi tai selittää käytöstäsi tarvittaessa? Ystävällinen hymy auttaa myös useissa tilanteissa.

Voisitko selventää tilannettasi hieman lisää? Onko kyse pakko-oireen tyyppisestä asiasta vai halusta koskettaa vain toista?

Nettisaapas Henna, Helsinki

Käyttäjä Vinttikoira90 kirjoittanut 18.07.2019 klo 15:39

Hmm... Myönnän asian, olet oikeassa.

Olen "aika" lievästi autistinen, mm.puhun ihan normaalisti.

Hmm... Olen tottunut pyytämään anteeksi että en koskenut, ja sitä paitsi se oli vahinko. Ok?

Pitää sitten käyttää sitä hymyä. 🙂

Hmm... Kysymys taitaa olla enemmän halusta koskettaa.

Käyttäjä Henna_Saapas (Työntekijä) (Palveluoperaatio Saapas (Lasten ja nuorten keskus ry )) kirjoittanut 24.09.2019 klo 19:17

Hei ja ikävästi on aikaa vierähtänyt tästä keskustelusta, pahoittelut:

Kyseessä on siis halusi olla kontaktissa toisiin ihmisiin ja et ole ehkä löytänyt soveliasta keinoa siihen. Eli ymmärränkö oikein, että voit valita koskettamisen tai olla koskematta?Silloin olisi ainakin tärkeää pyytää lupaa vaikka kätellä tai joskus jopa halata.

Ihmisen perustarve on olla yhteydessä toisiin ihmisiin ja joskus se tuo tullessaan haasteita, kun sille ei ole luontevia väyliä. Koeta tutustua ihmisiin ja tervehtiä heitä, niin ehkä sitten se luonnollinen kosketuskin tulee sieltä ajallaan.

Nettisaapas Henna, Helsinki

Käyttäjä Vinttikoira90 kirjoittanut 25.09.2019 klo 12:38

Ok. Parempi myöhään, kuin ei milloinkaan...

Joo, ymmärsit oikein.

Kiitos vinkeistä!

Käyttäjä Em17 kirjoittanut 12.10.2019 klo 20:35

Itse minulla on asperger ja vihaan kosketusta, jos esim. jonkun takki tai laukku osuu muhun kun kävelee ohi, niin tuntuu pahalta ja ärsyttää kauheasti. Jonkun käsi olisi varmasti paljon pahempi.

Hyvä että koitat tuon lopettaa, sillä jollekin se voi oikeesti tuntua kauhealta