Koska pelkään hylkäämistä…

Koska pelkään hylkäämistä...

Käyttäjä Jenifer aloittanut aikaan 16.04.2009 klo 22:24 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Jenifer kirjoittanut 16.04.2009 klo 22:24

Muutin 16-vuotiaana pois perheessäni olevien ongelmien takia.
Tietyllä tapaa olentyytyväinen, tietyllä tapaa en. Tunnen itseni terveemmäksi koska jatkuva ”varpaillaan olo” ei väsytä minua ym.. Minun ei tarvitse enää pelätä milloin joku heitää minut taas ulos kodistani.
Muuttaessani yksin asumaan olen löytänyt itsestäni uuden asian joka raastaa aina sisälläni; hylkäämisen pelko. Pelkään hylkäämistä, se on jatkuvaa ja joka päiväistä, sekä raastavaa. Pelkään menettäväni ystäviäni, pelkään että heille tapahtuu jotain ym… En meinaa päästä siitä edes irti. Haluaisin päästä siitä irti, ongelmanani on vain se, etten koe oloani turvalliseksi jos en koe pelkoa, että joku jättää/hylkää/kokee vakavan onnettomuuden; pelkään sen tapahtuvan tiedostamattani ja että se yllättää minut ikäänkuin nurkan takaa.

Syy miksi muutin pois kotoani ei liittynyt mihinkään hupiin tai kapinaan, muutto oli hyväksi omalle elämälleni ja turvaa ainakin sen että pysyn hengissä ja olen turvallisessa ympäristössä. Äitini ei ole ottanut muuttoni jälkeen yhteyttä vuoteen, enkä ole tavannut häntä vuoteen. Isääni en ole tavannut kahteen vuoteen

Pelko jättämisestä aiheuttaa sen etten halua seurustella tai hankkia lisää läheisiä ystävyyssuhteita.

En tiedä miksi nyt kirjoitan tämän tänne😑❓ mutta jos jollakin on edes vähän samanlaista kokemusta niin olisi kiva kuulla, samoin neuvoja ym… Pahoittelen vielä epäselvää viestiäni☹️

Käyttäjä kirjoittanut 17.04.2009 klo 12:48

Minusta sinut on kyllä hylätty, miksi äitisi ei ole sinuun yhteydessä tai miksi sinä et häneen? tai isääsi.
Koska en osaa sanoa sinulle muuta, niin kerron itsestäni, koska olen samanlainen.Äitini kuoli kun olin 16v, iäsäni sitä ennen jo kuoli ja mut adoptoitiin.

Minusta tuntuu, että aina minut hylätään, jos joku mun kanssani haluaa olla, niin kuitenkin odotan aikaa, että se minut jättää. Joko kuolee tai ei enää halua minua nähdä.
Kaikista ihmisistä noin ajattelen, terapeutista kun siellä kävin, kun se loppui tunsin, että se mut hylkäsi. Jopa net-tuesta ja noista liven tukihenkilöistä ajattelen, että kohta ne vaihtuu ja hylkäävät minut. Yritän nykysin olla ensimmäin joka lähtee pois, niin tein poikaystävän kanssa. Eikä tämäkään tapa ole kiva.

Minä en osaa sanoa miten sinun pitäisi toimia. Jos menee puhumaan ammattilaiselle tai ottaa täältä tukihenkilön, ne kohta lopettaa ja mitä hyötyä siitä on. Ehkä vaan pitää yrittää oilla yksin. Tai sitten puhut ja jo valmiiksi suret että kohta tuota ei enää ole.

Käyttäjä Sheik kirjoittanut 17.04.2009 klo 13:23

Hei!

Minulla oli joskus hieman samankaltainen ongelma. Vanhempani erosivat ollessani 15 ja isä muutti pois kotoa. Muutamaa vuotta myöhemmin äitini muutti myös pois opiskelemaan ja jäi hieman sille tielleen, mikä oli hänelle ihan hyvä. En siinä tilanteessa kokenut asiaa ahdistavaksi, sillä se tosiaan helpotti minuakin ja lopetti sen ainaisen varpaillaan olemisen. Kuitenkin esimerkiksi parisuhteessa ruoesin pelkäämään kuollakseni, että poikaystäväni jättää minut. Pelkäsin myös, että ystäväni hylkäävät minut ja jään ihan yksin. Sen takia en uskaltanut kiintyä kehenkään kunnolla ja olen todella huono vieläkin pitämään yhteyksiä.
Muutin sitten itsekin pois kotoa ja sain uusia ystäviä (vanhat kyllästyivät, kun en pitänyt enää yhteyttä. ajattelin, että mukavampi antaa heidän ehdottaa tapaamista, kuin itse ehdottaa ja tulla torjutuksi). Ja niinhän siinä sitten kävi, että poikaystäväkin, se ainoa ihminen johon olin kiintynyt jätti minut.
Mutta tiedätkö mitä? Minä selvisin siitä ja hyvin selvisinkin. Tavallaan tarvitsin sen kolauksen, että ymmärsin pärjääväni yksinkin. Osaan taas kiintyä paremmin ihmisiin, sillä osaan kestää myös sen surun, jonka eroaminen tuottaa.
En nyt väitä, että jättäminen olisi mitään verrattuna esimerkiksi ystävän kuolemaan. Olen kokenut senkin ja siitäkin voi elää yli. Se sattuu aikansa, mutta lopulta jäävät ne kauniit muistot.
En nyt tiedä, miten rohkaiseva tämä teksti oli (sekava ainakin). Kehottaisin kuitenkin, että jos mahdollista, niin yritä olla pelkäämättä tulevaa. Se tuo, mitä tuo ja kaikella on merkityksensä. Nauti niistä päivistä, jotka nyt ovat käsillä. 😉 Uskallan epäillä, ettet koskaan tule jäämään täysin yksin. Toivottavasti vierelläsi on aina joku, johon luottaa.
Kaunista kevättä.🙂

Käyttäjä roo kirjoittanut 19.04.2009 klo 18:57

Oikeastihan elämä on loppujenlopuksi vain yksi hylkäämisten ketju. Toisilla niitä on enemmän, toisilla vähemmän. Ei kai sellaista maailmaa olekaan, missä joku oikeasti jäisi toisen luo, eikä koskaan lähtisi ja jättäisi. Ei nykymaailmassa ole mitään pysyvää, ei mikään tai kukaan oikeasti koskaan jää.

Kun on kerran hylätty, kaikki kerrat siitä eteenpäin tuntuvat aina pahemmilta. Lopulta ei itse enää uskalla edes yrittää ottaa ketään vastaan, kun tietää, ettei se toinen jää kuitenkaan.

Sitä menee luottamus kaikkeen, luottamus ihmisiin, luottamus elämään. Ihmiset käyttävät toisiaan vain hyväkseen. Tyypit menee ihmiseltä ihmisen luo, on yhden kanssa aina niin kauan kuin siitä itselle on hyötyä, hylkää ja jatkaa matkaa.

En tiedä, ehkä tämä on vähän karkeaa yleistystä oman elämän pohjalta. Olen kuitenkin samaa mieltä maanvaivan kanssa, mielestäni sinut on hylätty. Ja kun kerran on joutunut hylätyksi, on vaikea enää luottaa kehenkään. Sitä ei osaa kuin pelätä koko ajan pahinta; sitä ettei kukaan oikeasti jää luokse, sitä että itse jää yksin.

Älä menetä toivoasi tai anna valtaa pelolle. Toivottasti uskallat vielä luottaa, ja löydät vierellesi ihmisiä, jotka jäävät ja pysyvät. Voimia sinulle!