Koska päästä surusta yli?
Vähän yli vuosi sitten kuoli ensin mummoni. Pari kuukautta sen jälkeen rakas koirani lopetettiin ja samoihin aikoihin läheinen ystävä jätti minut. Olen toipunut mummoni ja ystäväni tapauksesta melko hyvin, mutta koirani menetys minulle edelleen raskas paikka.
Eräässä vaiheessa kuvittelin päässeeni jo hyvin ylitse koirani menetyksestä, mutta viime aikoina huomannut alkaneeni taas itkemään useammin koirani perään. Suru tuntuu loputtomalta eikä se tunnu jättävän minua rauhaan.
Tahtoisin keskustella asiasta jonkun kanssa, mutta en ainakaan kasvotusten kenenkään läheiseni kanssa. Sen takia en ole puhunut sisälläni vellovasta surusta perheelleni tai ystävilleni vaan olen pitäny kaiken sisälläni. Olen yrittänyt sinnitellä suruni kanssa, mutta voimani alkavat käydä vähiin. Omistan myös nettikavereita joille voisinkin puhua, mutta kukaan heistä ei ole menettänyt lemmikiään joten pelkään heidän ajatelevan, että ”koirahan se vaan oli.”
Löysin tänään Mielenterveysseuran sivuston jossa puhuttiin surusta ja oloni tuntui helpottuvan hieman, kun tajusin muidenkin kokevan näitä tunteita. Sivustolla oli myös kriisipuhelimen numero. Sinne soittaminen jäi kaivertamaan minua. Pahan hetken koittaessa se olisi minulle mainio paikka puhua, mutta eri asia on se, että uskallanko. Olen niin pitkään ollut vaitonainen tunteistani etten tiedä uskallanko soittaa sinne silloin kun tarve iskee.