Kehittyvä patologinen valehtelija
Mä olen 15- vuotias valehtelija. Se menee jo niin sairaalloiseksi, etten voi kontrolloida milloin valehtelen. Valehtelen pienistä ja suurista asioista tai vähintäänkin liiottelen asioita.
Muistan, kuinka mun vanhemmat on aina tehneet montaa työtä samaan aikaan ja mun isä ei ollu ikinä paikalla mun lapsuudessa. Myöhemmin ne erosi ja mun isällä olikin uusi perhe.
Muistan valehdelleeni päiväkodissa milloin mitäkin mun vanhemmista muiden lapsien kysyessä miksei ne hae mua tai muulloin.
Milloin äiti oli kuuluisa tanssija tai isä leijonankesyttäjä. Pikkuhiljaa mä tajusin ettei ne valheet ollu uskottavia, joten aloin kehittää niitä.
Mulla on aina ollut halu miellyttää kaikkia, joten jos joku on kertonut lempielokuvakseen shrekit, niin olen sitten minäkin. Siitäkin halusta tuli sairaalloisen vahva.
Mutta yhtä patologisen valehtelijan ominaisuutta multa ei löydy, vielä. Mä olen turhankin empaattinen. Ehkä niinkin empaattinen että mulla on halu kokea se mitä toinen kokee että voisin samaistua täysin.
Ala- asteella puhuin mun äidille tästä ensin. Häpeilevänä myönsin että mä valehtelen jatkuvasti ja liikaa. äiti ymmärsi, muttei ehkä tajunnut vakavuutta.
Tää on nyt menny yhä pidemmälle kokoajan ja oon varma että aikuisiässä tää on patologista valehtelua jos ei ole jo nyt. Mutta se on pelottavaa että tiedän että oon hyvä valehtelija.
Nykyään oon ottanut selvää onko tää patologista valehtelua ja hakenu tietoa aiheesta ja etsinyt apua. Vaikeinta tässä on se myöntäminen. Valehtelu on kaikkein kamalin piirre ihmisessä. Kaikki arvostavat rehellisyyttä ja suorasanaisuutta. Kun kerron valheen, välittömästi tulee tunne että voi ei, mutten voi enää perua sitä, sillä silloin musta ei pidettäisi enää. Mun läheisilleni oon kyllä kertonut ja käskenyt että heti kun mun jutut kuulostaa hiukankin epäuskottavilta, niin kysyy uudestaan, että onko asia oikeasti näin, antaen mulle uuden mahdollisuuden kertoa totuus ja se on toiminut ihan hyvin.
Miten tästä pääsee pois?
Anteeks, kamala romaani, mutten tiiä mitä tehdä ja tää täytyi vuodattaa johonkin.