IisaMari kirjoitti 27.4.2010 22:43
Hei sinulle, kahvimuki..,
väsymys osaa olla todella raskasta. Asiaa ei ainakaan paranna epävarmuus siitä, mikä mahtaa olla vialla. Joskus voi ajatella, ettei itsellä ole oikeastaan mitään syytä voida henkisesti huonosti, ja silti vain niin tuntuu olevan.
Mainitsit, että lääkärit ovat jo kertoneet sinulle näkemyksensä tilastasi. Et selittänyt asiaa juuri enempää, mutta olettaisin, että puhut psykiatreista?
Itse olen sitä mieltä, että jos psykiatrit kertovat asiantuntevan arvionsa jonkun henkisestä tilanteesta, on kyseessä paras mahdollinen potilaan saama arvio. Ei kai kukaan ei voi sanoa mitään varmaa psyykisestä tilastasi ilman ihmisen psyykeeseen liittyvää koulutusta! Toki on hyvä kuunnella, mitä esimerkiksi läheisesi ovat mieltä voinnistasi, mutta he eivät ole ammattilaisia.
Sen myös sanon, että sinä itse tiedät lopulta parhaiten, miltä sinusta tuntuu. Siksi tietysti sinä itse olet avainasemassa arvioimassa vointiasi - mutta joskus sitä on itseään niin lähellä, ettei välttämättä edes tiedosta kaikkia oman voinnin kannalta tärkeitä seikkoja.
Käsityksesi masennuksesta ovat mielestäni erittäin suppeat. Itse olen kokenut paljon asioita liittyen masennukseen sairautena. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia, että jos vaikka jaksat juuri ja juuri käydä suihkussa, niin et voi olla masentunut, koska "masentunut ei jaksa tehdä sitäkään". Aika hassun kuuloinen käsitys minun mielestäni. 🙂 Masennukseen sairautena kuuluu tavanomaista suurempi väsymys, mutta mitään noin tarkkoja kriteereitä en ole koskaan kuullut.
Masennuksen lisäksi ahdistus on erittäin rankkaa. Ei ihme, että sinua turhauttaa ja väsyttää. Yksinäisyyden ikävänä kokeminen ei ole sekään mikään erikoinen asia.
Se on jotenkin jännää tämä elämä, kun meiltä ihmisiltä odotetaan osallisuutta ja aktiivisuutta yhteiskunnassa, kiitollisuutta kaikesta mitä meillä jo on sen sijaan, että "haikailisimme jotakin suurempaa" sekä elämäniloa...
Kukaan ei koskaan tunnu miettivän, että onhan se lopulta aika epäreilua, että ihminen syntyy johonkin satunnaiseen ympäristöön, jota ei ole itse saanut valita, ja sitten pitäisi vielä mukisematta sopeutua kaikkeen ja vieläpä tuntea kiitollisuutta ylipäänsä siitä, että on saanut syntyä! 😐 Kai meillä on sentään oikeus tavoitella jonkinlaista mielekkyyttä olemassaolollemme ja olla hyväksymättä kaikkea, mitä meiltä odotetaan?
Sinullakin on oikeus tavoitella parempaa oloa. Ensimmäinen askel voisi olla se, että myönnät tarvitsevasi apua, jos sinusta sisimmässäsi siltä tuntuu. Sen jälkeen olisi hyvä miettiä, kuka voisi auttaa. Kuka voisi kuunnella sinua, kunnioittaa sanomaasi ja olla läsnä?
Tällaisia ajatuksia herätti tekstisi minussa. Kirjoita lisää, jos siltä tuntuu. Toivon sinulle voimia ja parempaa jatkoa! 🙂🌻
IisaMari
Heippa kiva kun kirjotit minulle.
Niin oon käyny omalla lääkärillä ja terveyskeskuksen lääkärin luona sillon kun tämä armoton uupumus alkoi noin vuosi sitten,ja kaikki verikokeet oli tosi hyvät,olen äynyt senkin jälkeen muutaman kerran sydänfilmissä ja laajoissa verikokeissa,lääkärin mielestä mua ei tarvitse lähettää jatkotutkimuksiin,vaikka kerroin lääkärille että epäilen ja pelkään sairastavani jotakin sairautta mikä aiheuttaa tämän TOSI kovan uupumuksen,mutta lääkäri sanoi että mulla ei ole mitään fyysistä sairautta,sairaus on muttei fyysinen,kuulemma masennus...,mutta en tiiä uskonko koska en ole kuullut että masennus aiheuttaisi päällimäisenä oireena näin kamalan kovan uupumuksen ja lamaantuneen olotilan mikä mulla on,sillä jo pelkkä rappusten ylös nouseminen on rankkaa ja hengästyn vaikkei minulla oo ylipainoa,syön hyvin ja liikun ihan hyvin eli ei mulla ainakaan ole huono kunto.
Lääkäri on katsonut mahanikin ultrakoneella,munuais,maksa,rauta-arvot,jne jne verikokeilla niin ja kilpirauhas arvot ihan kaikki perus kokeet,mutta mietin että jos kuitenkin mulla on jokin piilevä /harvinainen sairaus mitä lääkärit ei viiti ruveta edes miettimään ja tutkimaankaan.
Oon tämän vuoden ajan pohtinut kovasti että mikä kumma mua voi uuvuttaa...lihakset on niin heikot ne ihan tärisee kun ovat niin heikot,silmät kuivaa,pää on sekava ja unelias,raajat on raskaat kuin tiiliskiviä raahaisin mukanani päivästä toiseen,olen niin raskas että tuntuu kuin menisin sohvasta läpi kun istun.
Mikään ei tunnu miltään kun on niin uupunut,kaikki on tätä samaa vaan joka päivä..
kun edes tuntisin iloa niin sekin jo helpottaisi oloani mutta uupumus vie ilonkin pois.
Käyn terapiassa kaksi kertaa viikossa.