Kaksisuuntainen mielialahäiriö (bipolaarinen mielialahäiriö/maanis-depressiivisyys)
Itselleni tämä sana, kaksisuuntainen mielialahäiriö tuli eteen, kun isäni sairastui siihen. Aloin lukea asiasta. Perinnöllisyys olisi minulle 20%, ellei myös äidilläni olisi sitä (=50%). Tässä olen pari päivää miettinyt, että olisikohan mahdollista, että myös minulla olisi se, mutta kukaan ei vielä olisi sitä tajunnut, tai ainakaan minä itse. Haluaisin tietää, että mistä tietää, että se on itsellään? Tauti oikeastaan todetaan yleensä piteemmän ajan kuluessa, mutta jotkin lääkärit ovat valmiina ”heittämään ilmaan”, toteamaan heti sairauksia. Onko jotain hyviä testejä tai arvioita, jotka antavat oikeaan suuntaan viestiä? Yksi testi minulle tehtiin, mutta siitä ei seurannut mitään. Käytännössä, jos tuntee olevansa joku muu kuin itsensä ja tekee erilaisia asioita, jotka voivat myös toistua tai liittyä toisiinsa, voidaan todeta tällä testillä kaksisuuntainen mielialahäiriö. Paperissa vain rastitetaan alle 10 kohtaa kyllä tai ei. Täältä löydät kyseisen testin: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,820,2547,6444,6152,6507,6516
Olen lukenut siitä:
Kaksisuuntainen mielialahäiriö F31.xx = Mania F30.1-2 (mielialan kohoaminen) + Masennus F32.0-3 (mielialan lasku)
Mania F30.1 ilman psykoottisia oireita
Mania F30.2 psykoottisten oireiden kanssa
Masennus F32.0 lievä
Masennus F32.1 keskivaikea
Masennus F32.2 vaikea
Masennus F32.3 vaikea psykoottisten oireiden kanssa
(Hypo)Mania:
*uskoo itsensä yli
*hilpeä, tosi innostunut
*tekee asioita, joita ei tajua tekevänsä, todellisuuden taju katoaa =>F30.2
*reagoi pieniinkin asioihin ärsyyntyneesti tai aggreressiivisesti
*vähäinen unentarve (jota nostetaan paljon esille)
*puheliaampi (ulkopuolinen ei välttämättä pysy perässä)
*puheenaiheen nopea vaihtelu
*ei pysty keskittymään kunnolla, vaikea pysyä aloillaan
*voi etsiä sosiaalisia kontakteja, mutta johtaa usein riitaan, kun sitä pidetään epäsosiaalisena
*yllättävien riskejen ottaminen
*lisääntynyt kiinnostus seksistä
*vastuuntunnon puuttuminen
*hallusinaatiot/harhat =>F30.2
Potilaat eivät koe maniaa sairaudeksi, kun eivät huomaa sitä. Lääkehoito voi tällöin jäädä pois. He tekevät omaisilleen vaikeita asioita, koska eivät tajua olevansa sairaita.
Masennus/Depressio:
*surullisuus, alakuloisuus
*mielenkiinnon menettäminen asioihin, joista normaalisti nauttii
*unettomuus tai unen tarpeen lisääntyminen
*ruokahaluttomuus tai ruokahalun lisääntyminen
*keskittymisvaikeudet ja vaikeus tehdä päätöksiä
*hitauden tunne tai niin voimakas levottomuus, ettei pysty istumaan paikallaan
*tuntee itsensä arvottomaksi
*itsensä syyllistäminen
*voimattomuus tai jatkuva väsymyksen tunne
*kuoleman tai itsemurhan ajatukset
*ärtyisyys
*aggressiivisuus
Kaksisuuntainen mielialahäiriö
*Tyyppi I (Keskimäärin enemmän lähempänä keski-ikäisiä aikuisia). Sisältää maniajaksojen lisäksi joko masennusjaksoja tai sekamuotoisia jaksoja.
*Tyyppi II (Keskimäärin nuorilla todennäköisempi n. 15-vuotiaasta ->). Vaikeammin tunnistettava. Sisältää vakavia masennusjaksoja ja maaniajaksojen vaihtelua. Nuoret harvemmin huomaavat itsessään maanisia jaksoja ja tunnistetaan usein masennukseksi. Saatetaan lääkitä tällöin väärin masennuslääkkeillä ja voi olla suureksi haitaksi.
*Lisäksi muita mielialahäiriötyyppejä, joita aina vaikempi tunnistaa ja yhdistää toisiinsa
Näistä löydät lisätietoa aiheesta:
Poliklinikka:http://www.poliklinikka.fi/masennuskanava/artikkelit/kaksisuuntainen-mielialahairio-manian-ja-masennuksen-vuoropuhelua-2013466
Wikipedia:http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksisuuntainen_mielialah%C3%A4iri%C3%B6