Isän alkoholismi ja huoli pikkusiskosta
Olen 22-vuotias omillani asuva opiskelijatyttö. Äitini kuoli tasan viisi vuotta sitten aivokasvaimeen, jolloin elin kapinoivaa teinivaihettani. Pikkusiskoni oli silloin vasta 9-vuotias ja isosiskoni oli 19 ja asui silloin ulkomailla. Kaikilla meillä sisaruksilla on aina ollut etäiset välit isäämme, joka on perussuomalainen, juro ihminen, joka ei tunteitaan osoita. Äitimme kuolema ei tullut yllätyksenä, hän oli sairastanut jo kauan, mutta silti minusta tuntui, että en koskaan pääse yli siitä. Tunsin ja tunnen yhä syyllisyyttä siitä, että käyttäydyin silloin niin inhottavasti ja aiheutin huolta ja vaikeuksia, joita äitini ei silloin olisi kaivannut.
En osannut olla tarpeeksi pikkusiskoni tukena silloin, koska en osannut käsitellä omia tunteitanikaan. Tiesin, että isälläni oli myös vaikeaa, koska lasten kasvattaminen ja taloudenhoito oli aina ollut äitini hoidettavana. Pari vuotta äidin kuoleman jälkeen meni kohtalaisen hyvin, kuitenkaan välit isään ei lähentyneet. Sitten muutin kotoa opiskelemaan ja pikkuhiljaa tilanne alkoi muuttua. Murehdin kyllä jatkuvasti miten siskoni pärjää yksin isän kanssa, mutta en voinut jäädä asumaan sinne vain velvollisuudentunnosta, halusin aloittaa oman elämäni.😞 Kävimme kuitenkin isosiskoni kanssa joka viikonloppu kotona, koska asuimme lähikaupungissa, ja otimme nuorempaa yökylään, kun se oli mahdollista. Muutama vuosi sitten aloin huomata, että aina kotona oli kaljapulloja joka paikassa ja viinapulloja piiloteltu ties minne. Ajattelin, että juominen tapahtuisi kuitenkin vain viikonloppuisin. Sitten isäni ei tullut enää itse meitä hakemaan, vaan kuskina oli naapuri. Hävetti ihan kamalasti, enkä ymmärrä miten se kehtaa! Nyt syksyllä isä jäi kiinni rattijuoppoudesta ja toivoin, että se olisi tehnyt ”herätyksen”, mutta ei. 😠 Isosiskoni on ehdottanut avun hakemista, mutta tiedän, ettei häntä hoitoon saa, koska isä luulee pystyvänsä lopettamaan jos niin haluaisi.
Isällä on myös huono terveys (ja tupakoinut 40 vuotta), on ollut sydänkohtaus, rytmihäiriöitä, reuma…ja nyt tilanne vaikuttaa todella heikolta. Isä ei jaksa tehdä yhtään mitään (paitsi juoda, kun töistäkään ei tarvitse sairaslomalla huolehtia) ja minulla on kokoajan pelko, milloin tulee uusi sydänkohtaus tai pahempaa. Oikeastaan pelkään sitä, mitä pikkusiskolleni sitten käy, pitääkö minun muuttaa takaisin kotiin ym. Olenko huono ihminen, kun ajattelen, että eläisi nyt vielä kolme vuotta niin siskoni olisi 18? 😑❓
Alkaa olla puhti poissa ja oma elämä kärsii ☹️