Iloisesta lapsesta tuli vakavasti masentunut nuori
Olen tosi huono puhumaan miun asioista, mutta haluisin kuiteskin kertoa miun tarinan maailmalle. Joten tässä se tulee. Toivottavasti välitän sen tarpeeksi hyvin.
Olin todella iloinen, positiivinen ja normaali lapsi. Miulla oli kavereita joka lähtöön, eikä koskaan puuttunut menoa tai vilskettä. Ala-asteella olin koulukiusattu, mutta se ei tuolloin juurikaan haitannut, koska en osannut ajatella sitä negatiivisena juttuna. Olinhan kuitenkin vasta 10-vuotias napero (koulukiusaamisen aikaan siis). Ala-asteelle mahtui myös surullisia hetkiä, kuten iskän kuolema (olin tuolloin 11v.), äidin sairaalajaksot sekä eroaminen hänen miehestään ja pikkusiskon auton alle jääminen. Aika synkkiä ja vaikeita aikoja 10-12-vuotiaalle.
Luulin pääseväni kiusaamisesta yms. eroon kun pääsin yläasteelle, mutta ei. Yläaste oli varsinainen ongelmapesäke. Olin pahasti koulukiusattu ja syrjitty koko yläasteen. Juuri kun olisin tarvinut kavereita ja huomiota, niin kaikki katosi. Sain huomata, että miulla ei ollut enää ketään kelle puhua. Aloin tuolloin miettimään, että onko miussa jotain vikaa. Olin tukevampi ja suurikokoisempi kuin muut ikäiseni. Siitä seurasi vakavia ongelmia.
Lopetin syömisen kokonaan ja aloin juoksemaan, koska ajattelin, että jos olisin laiha niin kaverit tulisivat takaisin. Laihduin kolmessa kuukaudessa lähes 16kg. Se huomattiin, mutta siihen ei osattu reagoina negatiivisesti, koska olin koko ajan hymy korvissa ja iloinen nuorinainen. Laihduttamisen lisäksi sairastuin keskivaikeaan masennukseen ja aloin viiltelemään. Ilo ja valo katsoivat kokonaan ja päässäni alkoi pyörimään itsemurha-ajatukset.
Onneksi sain apua ajoissa, ja olen jo muutaman kuukauden ajan käynyt kerran viikossa psykologilla. Laihduttaminen ei enään ole päällimmäisenä mielessä, mutta syöminen on edelleen vaikeaa. Valitettavasti viiltelyä ja itsemurha-ajatuksia on vielä tänäpäivänäkin, mutta ei enään yhtä usein. Johtunee siitä, että kavereita ei juurikaan ole, mutta eiköhän se parantuminen tästä lähde etenemään. Toivottavasti teksi ei ollut ihan täys pyörremyrsky.