Hmm, mistäköhän tässä pitäisi aloittaa.
Sanottaneen että onhan tässä kyse koko elämästäni.
Joka on kestänyt vasta neljätoista vuotta.
Biologinen isäni jätti minut ja äitini kun olin noin kolmen vuoden ikäinen.
Hän ei ollut sellainen ihminen joka kykenisi huolehtimaan lapsesta.
Sellainen hän oli alkoholisti ja narkkari, joka vietti paljon aikaansa vankilassa.
Ei hän ole minuun sen kummemmin pitänytkään yhteyttä, kävin joskus vankilassa häntä katsomassa, mutta siihen se sitten jäi. Siellä hän istuu nykyäänki, tapettuaan hyvän ystävänsä hukuttamalla tämän. Se oli koulumme puhutuin juttu. Vasta kauan aikaa myöhemmin sain tietää että tappaja olikin biologinen isäni.
Vähänajan päästä biologisen isäni lähdön jälkeen astui taloomme äitini uusi miesystävä.
Olin niin pieni enkä ymmärtänyt mistä oli kyse, joten kiinnyin tähän mieheen.
Rupesin kutsumaan häntä isäksi, mitä teen nykyäänkin, onhan hän sentään asunut meillä suurimman osan elämästäni.
En sitten tiedä mistä kaikki alkoi, tajusin vain yht’äkkiä istuvani terapiassa.
Tajusin ”uuden” isäni olevan alkoholisti.
Kuulin kun minusta jankattiin että olen hyvin agressiivinen lapsi ja en tule toimeen oikein kenenkään kanssa. Kotona vain riitelin, enimmäkseen äitini kanssa.
Jouduin siis terapiaan, kävin siellä pari kertaa viikossa.
En pitänyt siitä, en yhtään.
Jotkut voivat ajatella etten minä edes ymmärtänyt koko terapian päälle, koska olin niin nuori, mutta ei. Kyllä minä ymmärsin, varsin hyvin.
Olin alipainoinen, todella alipainoinen. Minulle sanottiin, että jos minä laihdun enää kiloa enempää joudun sairaala hoitoon. Minulle kaadettiin paskaa niskaan ja lääkärit sanoivat minun sairastavan anoreksiaa. Olin kauhuissani, väitin heille vastaan etten minä laihduta, enkä nähnyt itseäni lihavana. Olin mielestäni laiha ja ajattelin itsekkin että minun pitäisi lihoa. Mutta eivät he suostuneet uskomaan minua.
Kävin joskus jonkinmoisissa älytesteissä ja tutkimuksissa. Olin aivan normaali älykäs, kuin muutkin ikäiseni olivat. Minulla vain todettiin masennus ja ahdistus.
Tunsin ettei minua rakastettu, kärsin mahakivuista ja päänsärystä päivittäin.
En saanut nukuttua öisin, kävelin yöt pitkät asunnossa tiedustaen sen itsekkin.
Minulle määrättiin unilääkettä, muttei se auttanut.
Riitelin vain yhä enemmän vanhempieni kanssa.
Siitä seurasi se, että vanhempani lähettivät minut perhetukikeskukseen asumaan.
Siellä jouduin olemaan yli neljä kuukautta, mikä saattaa kuullostaa vähältä.
Mutta minusta se oli pitkä aika, itkin usein itseni uneen, halusin kotiin.
Kävimme aina sellaisissa ”kuulumis” keskusteluissa johon osallistui opettajanikin.
Kunnes vihdoin pääsin sieltä pois, minulla alkoi mennä hyvin.
Koulunkäynti parani, arvosanat nousivat ja sain uusia ystäviäkin.
Se kaikki kesti noin kaksi vuotta.
Kunnes aloin vanheta, tajusin myös todella isäni (”uuden” isäni) ongelman.
Alkoholismin. Vanhempani riitelivät todella usein, kun isä oli juonut.
Riidat johtivat aina siihen että joku loukkaantui, tai jotain muuta kamalaa tapahtui.
Useimmiten isäni löi äitiä, ja repi tätä hiuksista pitkin maata.
Äitini taas rikkoi laseja ja lautasia maahan ja yritti lyödä niillä isääkin.
Muutimme omakotintaloon jossa asun nyt.
Täällä kaikki vain paheni.
Kirjoitan nyt tilanteestani täällä.
He vain jatkoivat riitelyään, ymmärsin jo nyt että isäni oli mahdollisesti pettänyt äitiäni useampaan otteeseen. Olinhan itsekkin pienempänä kerran nähnyt mökillä isäni suutelevan toista naista intohimoisesti, äitini oli tuolloin töissä. Isäni huomasi kuinka katsoin ikkunasta ja tuli heittämään minut lattialle ja löi.
Sain pikkuveljen, tai no pikkuvelipuolen.
Minulla oli jo entuudestaan pikkusisko joka siirtyy neljännelle luokalle elokuussa.
Aina kun vanhemmat riitelevät, minä olen se välikäsi. Yritän rauhoitella vanhempiani, hyppiä heidän välissään, huutaa ja kirkua. Mutta minun ääneni ja voimani ei riitä.
Isäni lyö minua vain ja äiti suuttuu siitä vielä enemmän, vaikka itsekkin tekee sitä, lyö minua. Joudun juoksemaan välillä sisarteni luona lohduttamassa, koska he vain itkevät peloissaan jossain nurkassa. Yleisin lohdutukseni on ”älä itke, kyllä ne kohta lopettavat riitelyn, kaikki on kohta taas hyvin”. Riita loppuu siihen kun jompikumpi katoaa paikalta. Kerran äitini lähti ja sanoi että ajaa autolla puuhun ja kuolee.
Itkin sinä yönä paljon, itkin niin hirveästi. Itken edelleen joka ilta. Kaikesta.
Äitini yleisin tapa on vedota siihen että puolustan olevinaan isääni, hän sanoo aina että voin hyvin muuttaa isäni kanssa tästä asunnosta pois ja ettei tule ikävä.
Olen kirjoittanut tälle sivulle paljon, mutta tässä on vasta puolet.
Olen alkanut viillellä.
En tiedä miksi, ei kaikki varmaan todellakaan johdu tästä tilanteesta.
Tuntuu vain että en enää jaksa välittää mistään, haluan vain kuolla pois.
Lähteä tästä pimeyden täyttämästä maailmasta.
Minulla on myös alkanut sattumaan rintakehään, luultavasti sydämeen.
En meinaa mitään sydänsuruja, vaan oikeaa kipua, pistävää ja viiltävää.
Masennus, se hallitsee elämääni.
Tuntuu että minulla olisi jokin mielialojenvaihteluhäiriö, joka ei viittaa mihinkään murrosikään. Saan usein sellaisen kamalan tunteen, että haluan kuolla, kaatua maahan, viiltää kaulan auki ja vuotaa kuiviin. Hirttäytyä tai muuten vain kuolla.
Sen jälkeen alkaa itku vaihe, itken niin vuolaasti etten näe eteeni, kaadun lattialle ja makaan siinä tunteja itkien. Kohta taas olen iloinen ja virtaa täynnä.
Koko sama härdelli toistuu usein.
Se väsyttää minua.
Olen menettänyt ystäviäni vuosien varrella, montakin.
Sekin vielä, minulla ei siis todellakaan ole paljon ystäviä.
Sanottaneen että minua hyljeksitään.
Kuulen usein huudeltavan ”emo, ammu itsesi”.
Kehotatte varmaan olevan välittämättä, totta.
En minä välitäkkään kuulen sitä niin usein.
Minä en jaksa puhua enää ongelmistani kenelekkään, en edes ystävilleni.
Koko elämäni ajan kaikki sanomani on tyrmätty ja nyt se johti tähän.
En halua puhua kenelekkään, jos kerron edes pienen asian elämästäni, minua alkaa kaduttaa ja nolottaa. En puhu siis kenelekkään, sulkeudun täysin ja esitän aina iloista.
Edes vanhempani eivät tiedä että minulla on ollut paha olla.
Jo liian kauan.
Löysin kirjeitä äitini laatikoista, niistä kerrotaan elämäni varrelta kaikkea tyhjää.
”jenna on hyvin itsetuhoinen, jenna on kysellyt tapoja millä voi kuolla, jenna on hypännyt varaston katolta alas, jenna jenna..”
Minulla on paha olla, en saa sitä oloa pois.
Kaikki arvet ranteissa ja jaloissa, minä tunnen itseni säälittäväksi kun katson niitä.
Olen seisonut kerran vedessä, ajatellen että nyt sen teen.
Mutta en tehnyt, keräsin suuresti ja kauan rohkeutta kirjoittaa tänne.
Nyt sen tein.
Kiitos.
Sinun täytyy olla kirjautuneena, että voit vastata tähän aiheeseen.