Hakeako apua vai ei ?
En tiedä mitä minun pitäisi tehdä. Viimeiset kolme tai neljä viikkoa olen tuntenut vain epätoivoa ,ahdistusta, katumusta ja surua, varmaankin siis jonkinlaista masennusta. Tunnetta, joka on tullut minulle aika ajoin jo useamman vuoden ajan, mutta pahimman olon olen aina kyennyt torjumaan ja pystynyt jatkamaan elämääni jotenkuten. En ole ikinä saanut diagnoosia masennuksesta tai hakenut apua, mutta epäilen sairastaneeni lievää masennusta jo usean vuoden ajan.
Paha oloni on aina johtunut yksinäisyydestä. Minkäänlaisia sosiaalisia kontakteja vanhempiani ja sisaruksiani lukuunottamatta minulla ei ole ollut vuosiin. Syy tästä on omani, en ole edes yrittänyt saada kontakteja ihmisiin, päinvastoin olen tarkoituksellisesti työntänyt heitä pois. Syistä joita en enään edes muista tai jotka tuntuvat järjettömiltä.
Viime viikkoina yksinäisyyden tunne on vain vahvistunut. Lisäksi olen tuntenut todella vahvaa epätoivoa ja katumusta. Katumusta asioista joita olen jättänyt tekemättä elämässäni. Ajattelen millaista elämäni olisi nyt jos olisin tehnyt sen ja sen asian… sen sijaan että olisin vain ollut yksin ja torjunut ihmisiä. Epätoivoa koska en enään voi muuttaa asioita, tuntuu niinkuin suuri osa elämästä olisi valunut ohi omasta typeryydestä johtuen. En pysty juurikaan nukkumaan tai nauttimaan mistään asiasta. Pystyn vain ajattelemaan ”mitä jos…”.
Jostain syystä tekemättä jääneiden asioiden ja siitä minkälaista elämäni voisi nyt olla ajattelu kulminoituu erääseen naishenkilöön. Tapasin henkilön ensimmäisen kerran jo vajaa parikymmentä vuotta sitten 1. luokalla ala-asteella. En ikinä juurikaan ole tuntenut kyseistä henkilö, mutta olen ollut ihastunut ja myöhemmin myöskin rakastunut kyseiseen henkilöön 1. luokalta lähtien. Lähes varmasti voin sanoa kyseisen henkilön tunteneen samoin myös minua kohtaan ainakin muutamana ajankohtana elämässään. Välissä on ollut vuosia, jolloin en edes nähnyt kyseistä henkilöä, nytkään en ole nähnyt häntä muutamaan vuoteen. Joskus katselen facebookista mitä hänelle kuuluu. Olimme molemmat aikoinaan ujoja ja itse kärsin todella huonosta itsetunnosta, joten emme ikinä edes tutustuneet kunnolla. En pysty kuitenkaan lakata ajattelemasta millaista elämäni voisi olla jos olisin vain uskaltanut puhua hänelle ja tutustua häneen. Tämä olisi vaikuttanut niin moneen asiaan elämässäni. Niin typerältä ja yliromantisoivalta kuin se kuulostaakin, uskoisin että elämäni olisi tällä hetkellä täysin erilaista, todella onnellista.
En tiedä olenko kuitenkaan masentunut tai kannattaako minun hakea apua. Olisin valmis tekemään mitä tahansa, että voisin mennä ajassa taaksepäin ja tehdä asioita joita jätin tekemättä. Lisäksi yritän aktiivisesti torjua pahaa oloani tekemällä koko ajan jotain, etten saisi aikaa ajatella asioita. Olen myös toiveikas tulevaisuuden suhteen, koska ymmärrän että minulla on mahdollisuus tehdä ainakin osa asioista joita olen jättänyt tekemättä. Lisäksi opiskelen alaa josta pidän.
Pelkään että jos haen apua, kun alan selittelemään jostakin ikuisista rakkauksista, osoitan kuitenkin jonkinlaista positiivisuutta elämääni kohtaan ja kun tämä kestämätön olo on ollut vain kuukauden verran, niin minua ei oteta todesta.
Ja ikää minulla on 25 vuotta. Mitään mullistavaa elämässäni ei ole tapahtunut viime aikoina joka olisi voinut laukaista pahan oloni. Samaa yksinäistä opiskelijan elämää on tiedossa vielä kuukausiksi.
Kiitos jos jaksoit lukea.