Epävarmuus kaikesta.
En oikeastaan tiedä, miten otsikoisin tämän viestin. En tiedä, mikä minua tarkalleen ottaen vaivaa. Tiedän vain, että minulla on hermostunut ja jännittynyt olo. En näe sille mitään syytä, mutta silti se on läsnä alituiseen.
Jos lähiviikoista etsii syitä tälle ololle, niin ehkä se löytyy odotuksistani. Joitakin viikkoja sitten käytin usean päivän ajan lähes kaiken energiani sille tavoitteelle, että teen kaiken mahdollisimman täydellisesti. Ja sain kuin sainkin tehtyä hirveästi asioita.
Kun viimein päätin pysähtyä ja olla tyytyväinen tekemiini asioihin, se ei tuntunut enää onnistuvankaan. Silloin tulin hermostuneeksi: enkö osaa pysähtyä ja nauttia siitä, mitä olen saanut aikaan? Ajattelin alun perin, että monen päivän suorittamisen jälkeen olisin tyytyväinen siihen, mitä sain aikaan, mutten lopulta osannutkaan olla. Aivan kuin olisin tehnyt itseni kanssa sopimuksen ja rikkonut sen.
Päätin kuitenkin, etten enää vaadi itseltäni suorittamista. Lepäsin paljon. Mutta jostain syystä mielenrauhaa ei löytynyt mistään. Yhä uudestaan ja uudestaan mieleen heräsi kysymys siitä, olenko saanut tehtyä tarpeeksi asioita. Vakuuttelin itselleni uudestaan ja uudestaan, että nyt on oikeus levätä, mutten tuntenut hallitsevani mieleeni tulevaa epävarmuutta siitä, onko asia todella niin.
Minusta tuntui siltä, että toinen osa mielestäni halusi levätä, ja toinen osa siitä ei antanut minun luottaa siihen, että minulla olisi oikeus siihen. Aivan kuin minussa olisi kaksi puolta, jotka repivät minua kahtia.
Ja näiden kahden puolen takia kaikki tuntui menevän sekaisin. Yhtäkkiä alkoi tuntua siltä, etten voinut luottaa itseeni – kumman puoleni ääneen minun pitäisi luottaa? Minusta tuntui, etten uskaltanut luottaa kumpaankaan.
Kyseenalaistin itseäni jatkuvasti: kyselin itseltäni mielessäni, ovatko asiat niin kuin ne muistan, vai muistanko niistä vain yhden puolen? Entä jos mieleni vääristelee muistamaani? Entä jos asiat eivät olekaan niin kuin uskon tai muistan niiden olevan?
Hermostunut olo jatkui ja jatkui. Minusta alkoi tuntua siltä, etten tiennyt, mihin voin luottaa ja mihin en. Voinko luottaa siihen, että terapeuttini tietää, mistä puhuu ja osaa rauhoitella mieltäni? Voinko luottaa siihen, että asiat ovat kuten uskon niiden olevan?
Kaikki taisi alkaa siitä, kun halusin olla omasta mielestäni täydellinen. Nyt olen alkanut miettiä, onkohan ihmisen sittenkään mahdollista saavuttaa ihanneminäänsä. Toisaalta uskon, ettei ole, mutta pelkään, että osa mielestäni ei usko sitä. Ehkä jokin osa minusta uskoo, että voin olla täydellinen ja siksi piiskaa minua tulevaisuudessakin isompiin suorituksiin kuin mihin olen valmis.
Taidan pelätä mieltäni. Ehkä tämä on juuri sitä – en tunne hallitsevani ajatuksiani. Olen menettänyt luottamukseni siihen, että ne ovat järkeviä. Luotan itseeni juuri nyt niin vähän, että minua hermostuttaa jo se, että minun olisi tultava toimeen mieleni kanssa.
En tiedä kuka voi auttaa, mutta jokin sai minut purkamaan ajatukseni tänne. Kiitos etukäteen mahdollisille vastaajille.