En tiedä mitä on olla nuori.
Minusta tuntuu siltä, että jotenkin elämäni on suurelta osin valunut kuin viemäristä ja olen vain katsonut vierestä.
Sitä sanotaan, että kohta se on jo aikuisuus edessä, mutta minusta tuntuu siltä, etten oikeastaan tiedä, mitä sitten on olla nuori. Tuntuu, kuin jotain tärkeää olisi viety pois.
En osaa sanoa, mitä tulisi tehdä, jotta saisin tämän tunteen pois. Tuntuu pahalta ajatella, että kohta ei nuoruutta saa enää takaisin enkä oikeastaan koskaan ole voinut luokitella itseäni nuoreksi.
Tunnen itseni pikemminkin vanhaksi, vaikka en ole vielä edes täysi-ikäinen. Sitä sanotaan, että aikuiseksi kasvaminen on ”siirtymistä huolettomasta nuoruudesta vastuulliseen aikuisuuteen”.
En minä ole ollut huoleton. Olin lapsi ja sen jälkeen aloinkin tuntea itseni ja elämän varmaankin jo aivan turhaksi.
Äitinikin on kokenut saman: että nuoruutta ei koskaan ollutkaan, oli vain lapsuus ja nuoruuden jälkeinen aika tai jotakin epämääräistä sumua, mikä ei muistuttanut ollenkaan sitä, mitä kutsutaan nuoruudeksi.
Nuoruudenhan tulisi olla unelmien ja toivon täyttämää aikaa. Ehkä olisi ollut hyvä kokea kerran olevansa nuori.
Tällä hetkellä minusta tuntuu, että missään ei ole oikeastaan mieltä, sillä en tunne voivani siirtyä seuraaviin vaiheisiin elämässäni, ennen kuin olen elänyt tietyn vaiheen. Mutta en voi. Olen jo menettänyt elämääni viemäriin.
Olen puhunut juuri tällaisista asioista terapiassa niin paljon, että olen huomannut, ettei ammattiauttajilta tunnu vastauksia löytyvän. He lupaavat ja lupaavat, mutta kaikki vain vahvistaa sitä, miten aika menee viemäriin.
En ole osannut olla nuori. Olen aina ollut vain se, joka on tutkittavana ammattiauttajien käsissä. Olen vain yksi niistä, jotka auttavat psykologiaa tieteenä eteenpäin. Koekaniini, poikkeus, joka vahvistaa säännön.
En oikein tiedä, miten saisin jotain mieltä siihen, että elämä vain menee eteenpäin enkä minä voi vaikuttaa siihen, meneekö se viemäriin vai onko se minun hallittavissani. Jos olisi mahdollista, että voisin estää sen menemisen viemäriin, niin olen varma, että olisin jo tehnyt sen ollessani nuori.