En oikein tiedä, mitä tehdä.
Heips!
Olen uusi käyttäjä täällä, ja huomasin että tämä foorumi vaikuttaa melko lupaavalta. Haluiaisin lähinnä purkautua vaan jollekin tai jonnekin, koska en tiedä kuinka kauan jaksan enää pitää näitä asioita sisälläni.
Enkä edes tiedä mistä aloittaa. Epäilen olevani masentunut, mutta en pysty hakeutumaan hoitoon. Se ei vaan onnistu, sillä alkaa ahdistaa ja pelottaa kun ajattelenkin jollekin puhumista.
En tiedä tarkalleen, mistä kaikki tämä alkoi, mutta luulen, että alun perin masennukseni laukaisi pitkään jatkunut raaka perheväkivalta, jota olen katsellut ja kokenut siitä asti kun olin 10-vuotias. Niihin aikoihin se satutti minua syvältä, mutta en antanut asian vaivata. Työnsin sen mielestäni pois, ja aina kun en ajatellut asiaa, oloni helpottui hetkeksi.
Kai minun olisi pitänyt tuntea sillon jo sanonta minkä taakseen jättää sen edestään löytää.
Niihin aikoihin asiani olivat muuten ihan ok, minulla oli poni, joka toi valoa jokaiseen päivääni sekä paljon hyviä kavereita, joiden kanssa oli hauskaa ja saatoin hetkeksi unohtaa perhehelvetin, jossa asuin.
Myöhemmin nämä asiat ovat alkaneet vaivata minua. Mennessäni yläasteelle koin ensimmäistä kertaa, että asiat eivät ehkä koskaan muutkkaan. Ehkä isäni ei koskaan muutu, ehkä hän on yhtä väkivaltainen kuin aina. Ehkä minäkin olen samanlainen. Tällöin pystyin pitämään kulissit mainiosti pystyssä ja hymy oli helppo saada ulottumaan korviin asti ollessani ihmisten ilmoilla. Kukaan ei tiennyt, että luokkamme iloisin ja hauskin tyttö, jolla on luokan paras keskiarvo ja paras itsetunto, voisi olla sisältä niin pirstaleina. Näihin aikoihin minua alkoi vaivata äitini mustat silmät, omat mustelmani, verinen kylppäri tullessani kotiin, viinapullot pakastimessa, kaikki. Olin niin tottunut kuuntelemaan joka yö tappelua ja uhkailua(mm. Isäni uhkasi lukuisia kertoja teräaseen kanssa tappavansa minut), etten aina edes kuullut sitä. Olin niin tottunut olemaan ulkona niin pitkään, kunnes tiesin, että isäni on jo sammunut.
Uskon, että nämä sadat väkivaltaiset kokemukset ja näyt syövyttivät mieltäni enemmän kuin koskaan annoin itseni uskoa.
Myöhemmin, kahdeksannella luokalla alkoi mukaan tulla muitakin masennksen oireita. Ennen niin iloinen ja elinvoimainen tyttö alkoi pikkuhiljaa rapistua ja muuri hänen ympärillään heiketä.
Aloin oireilemaan viikoittain. Masennukseni(?) purkautui itsetuhoisuutena, paniikki- ja raivokohtauksina, itsetunnon huomattavana alenemisena, itkuisuutena, lamaantuneisuutena, voimattomuutena. Yllättäen huomasin, että suurin osa ystävistäni ovat hylänneet minut, eikä minulla ollut kuin kaksi oikeeaa ystävää ja poni. Poni oli ainoa syy, miksi jaksoin edes pitää itseäni hengissä, sillä tiesin, että kukaan muu kuin minä ei huolehtisi siitä.
Minullakin on ollut paljon ylä- ja alamäkiä, mutta ponini lopetuksen jälkeen olen mennyt pahempaan jamaan kuin koskaan. Siitä on yli puoli vuotta, mutta tuntuu, etten pääse siitä vieläkään yli. En jaksa tehdä enää mitään; en jaksa nousta aamulla sängystä, en jaksa enkä pysty nukkua, en jaksa raahautua kouluun, en jaksa nähdä ihmisiä, en jaksa yrittää.
Mikään ei tunnu miltään. Lopetin ratsastuksen, sillä uuden hevosen kanssa puuhastelu ei tuonut enää muuta kuin stressiä, ahdistusta ja lisää voimattomuutta ja pohjatonta ikävää.
Keskiarvoni on laskenut kuin lehmän häntä, sillä minua ei suoraan sanottuna edes kiinnosta, mitä loppuelämässäni tapahtuu. En jaksa raahautua kouluun opettajien vittuilun kohteeksi, enkä jaksa opiskella kotonakaan.
Arpikudos reisissäni, nilkoissani ja nivusissani sen kuin kasvaa ja haavat sen kuin syvenee. En kestä edes itseäni enkä omia ajatuksiani. Joka ikinen päivä tuntuu, että pääni on hajoamispisteessä. Ennen oli helppoa pitää tekohymy naamalla, heittää hyvää läppää ja olla niin kuin pitäisi, mutta en jaksa sitä enää. Jotkut ovat huomanneet, jotkut eivät. En jaksa enää esittää mitään roolia, haluaisin vain olkapään, jota vasten itkeä. Ystävilleni en kykene puhumaan, sillä he säälisivät. Koulun henkilökunnalle en pysty puhumaan, sillä pelkään joutuvani jonnekin laitokseen tai vastaavaan.
Olin viime viikolla terveydenhoitajalla terveystarkastuksessa ja jouduin tehdä uudelleen masennustestin, koska olin saanut siitä niin paljon pisteitä viime vuonna. Pieni osa minusta halusi vastata rehellisesti, mutta päädyin kuitenkin tavalliseen tapaani valehtelemaan. Minulla on kaikki hyvin, olen tyytyväinen itseeni, en voisi kuvitellakaan itseni satuttamista jne.. En vain jaksa enää valehdella a)muille ihmisille ja b)itselleni.
Olisi vielä niin paljon kerrottavaa ja valitettavaa, mutta tää viesti on jo nyt näin pitkä, etten viitsi kirjoittaa enempää. En vain oikein tiedä, mitä minun pitäisi tehdä, vai onko vaan parempi olla tekemättä mitään.
Ei teidän ole pakko kommentoida mitenkään, sillä pelkkä kirjoittaminenkin helpottaa hieman 🙂