Kizket kirjoitti 15.3.2014 20:33
Hei, kuraattorilla olen avautunut kaikesta muusta paitsi kuolemaan johtavista ajatuksista, itsetuhoisuudesta. Pelkään sen seurauksia, koska omasta mielestäni tuottaisin sillä kaikille pettymyksen olemalla heikko. Pelkään vaan, et mitä sitten tapahtuis... tiedän että tunnustaminen vois helpottaa mun oloa, mut aiheuttaisin vanhemmille taas lisää murheita. Tunnen muutenkin olevani ennemmin turha taakka...
Hei Kizket!
Voin kertoa mitä mun tapauksessa tapahtu kun kerroin lääkärille itsetuhoajatuksistani. Ei se tarkoita että kaikille kävis samalla tavalla, mutta ehkä siitä on apua. Saattaa olla eroa myös sen takia että olin silloin jo 18. Itsekin tunsin että olen heikko kun haen apua, mutta nyt voin jo sanoa että se oli rohkea ja vahva teko. Sitä paitsi, mitä aiemmin haet apua, sitä aiemmin olosi paranee.
Ensinnäkin kerroin asiasta niin, että olin ensin facebookissa jutellessa kertonut asiasta yhdelle tutulleni, joka kävi samassa sählyssä. Hän tuli mukaani lääkäriin, koska tiesin etten itse pystyisi puhumaan. Hän siis kertoi asiani lääkärille. Lääkäri huolestui todella, mistä hämmästyin koska koin ongelmieni olevan pieniä. Hän ehdotteli osastoa, mutta koska halusin niin kovasti olla avohoidossa niin hän hyväksyi sen vaihtoehdon. Hän vaati minulta lupauksen että en tee itsemurhaa ainakaan sen kahden viikon aikana mikä seuraavaan lääkäiaikaan olisi. Sovimme että voin milloin vain mennä juttelemaan kouluterkkarille tai kuraattorille oloistani. Luultavasti sinun tapauksessasi asiasta olisi pakko kertoa myös vanhemmille, koska olet alaikäinen ja tämä on niin vakava asia, mutta usko minua. Pienempi paha on kohdata vanhemmat kuin kärvistellä niin pitkään että lopulta sortuu tekemään jotain todella pahaa.
Sitten muutaman päivän päästä lääkäriajasta eräs tuttuni huolestui tosi paljon puheistani. Hän soitti puolestani lääkärille. Lääkäri ei niiden puheitteni jälkeen enää päästänyt minua kotiin, vaikka olisin halunnut ja jouduin osastolle pakkohoitoon. Taisin sanoa kaikenlaista: että en voi tietää ollenkaan, minä hetkenä tapan itseni, että en luultavasti kestä kahta viikkoa seuraavaan lääkäriaikaan.
Jälkeenpäin ajatellen osastosta todella oli hyötyä, ja oikeasti minun olisi kannattanut olla siellä pidempään.
En siis todellakaan tarkoita että sulle kävis näin. Kaikkien elämä on erilainen, kaikki lääkärit on erilaisia. Siitä huolimatta ehdottomasti kannustan kertomaan näistä asioista!!
Voimahalaus☺️❤️