Olen kirjoittanut tänne useaan otteeseen elämästäni ja ongelmistani, mutta nyt haluan kirjoittaa kunnolla ja kaikesta. Toivottavasti jaksatte lukea tekstini.
Nyt olen 16-vuotias tyttö, mutta aloitan siitä milloin kaikki alkoi.
Oli kevät. Olin viidennellä luokalla, n.12-vuotias. Halusin kuolla, en enää jaksanut elää. Laitoin ystävälleni viestin, että haluan kuolla, en jaksa enää elää. Ystäväni tottakai meni paniikkiin asiasta. Hänen äitinsä huomasi laittamani viestin ja kirjoitti asiasta opettajalleni joka puolestaan kertoi koulun terveydenhoitajalle, kuraattorille sekä koulupsykologille. Sain lähetteen TAYSiin lastenpsykiatriselle poliklinikalle ja kävin sielä muutaman kuukauden keskustelemassa kunnes minut laitettiin muutamaksi kuukaudeksi suljetulle osastolle(v.2008). Osastolta jäi käteen vain diagnooseja.
Osastojakson jälkeen kävin muutamia kuukausia psykoterapeutilla. Terapia ei auttanut ja elämään astui syömishäiriö, anoreksia. Jonka takia terapia täytyi lopettaa. Se apu ei ollut muiden mielestä riittävää. Pian terapian lopettamisen jälkeen masennus ja ahdistus iski vain pahempana ja pahempana. Pian löysin itseni taas suljetulta osastolta, jossa olin kriisijaksolla(v.2008).
Siirryin yläasteelle ja hoidossa siirryin lasten puolelta nuorten puolelle. Yläasteen alkaessa syömishäiriö paheni. Laihduin ja laihduin sekä ahdistus iski. Kamppailin täysillä voimillani sairauksia vastaan. Kamppailin ja yritin ehkä liikaa, koska pian minulle tuli psykoottisia oireita. Terveydenhoitaja huolestui niistä, jonka johdosta otti yhteyttä nuorisopsykiatrian poliklinikalle, jossa olin juuri aloittanut käymään keskustelemassa viikottain. Siellä otettiin yhteyttä pitkääniemeen. Löysin kahden päivän päästä siitä itseni sieltä(v.2009). Romahdin siellä, mutta apu oli hyvin lähellä. Osastolla vietin reilu pari viikkoa.
Osastojakson loputtua, mikään ei ollut mennyt paremmaksi. Syömishäiriö kiusasi elämääni edelleen, masennus vaikutti jokapäiväiseen elämääni sekä ahdistus oli minussa kiinni kokoajan. Ainut, mikä oli hieman muuttunut oli ne psykoottiset oireet. Ne välillä katosi ja välillä palasi takaisin. Hoito polilla jatkui. Kävin viikottain juttelemassa sairaanhoitajan kanssa sekä satunnaisesti erikoislääkärin kanssa.
TAYSissa olen käynyt lastentautien polilla lääkärin luona säännöllisesti heti syömishäiriö oireiden alkaessa. Siellä tarkistetaan fyysinen puoli/vointi sekä veriarvot.
Melkein puolivuotta meni ettei mitään ”kriisiä” tullut päälle. Kävin keskustelemassa, elin elämää sekä kamppailin asioita vastaan. Yhtäkkiä se taas tapahtui. Romahdin. Syömishäiriö paheni ja paheni koko ajan ja olin täysin sen vallassa. Kaiken kruunasi masennus ja ahdistus sen rinnalla. Olin kaksi kertaa lyhyen ajan sisällä NPSi:llä, päiväosastolla. Ensin joulukuussa 2009 kaksi viikkoa ja heti helmikuun(2010) (4vk).
Kaikki asiat vain paheni ollessani päiväosastolla. En tykännyt paikasta yhtään, mikä lisäsi ahdistusta. Toisekseen paikassa oli lisäkseni myös muutamia muita syömishäiriöisiä, joten syöminen sielä oli todella ahdistavaa. Sekä muutenkin nähdä, kuulla ja olla muiden syömishäiriöisten kanssa.
Koko vuosi 2010 meni todella huonosti. Mikään ei mennyt hyvin ja koko ajan oli paha olla, milloin paino putosi ja syöminen takkusi, milloin viiltelin ja milloin harkitsin itsemurhaa sekä milloin ahdistus iski. Sekään ei yhtään tilannetta helpottanut, että nukuin öisin todella huonosti, jopa vain 1-4h yössä..
Nuorisopsyk. polilla mietittiin, että mitä minun kanssa enää tehdään, kun mikään ei auta. Kesällä jouduin TAYSiin tiputukseen yön yli, kun menin niin huonoon kuntoon. Sen tapahduttua polilla lääkäri teki minusta lastensuojeluilmoituksen. Eli sossut vielä tuli mukaan kuvioihin. Kesällä ja syksyllä mietittiin sossujen ja muiden tahojen kanssa, että mitä oikein tehdään. No mutpa sitten päätettiin sijoittaa perhetukikeskukseen puoleksi vuodeksi.
Marraskuussa 2010 astuin kuusikkoon. Yritin asettua sinne ”taloksi”. Aluksi se oli ihan hirveän vaikeaa. Kuitenkin kun tutustuin muihin nuoriin siellä tuntui olo jo paremmalta ja kotoisemmalta. Suurinosa työntekijöistä oli hirveän mukavia, mutta ärsyttäviäkin löytyi! Välillä tuli kaikkien ohjaajien kanssa sanaharkkaa, mutta sehän kuului asiaan. Syöminen oli sieläkin erittäin vaikeaa. Välillä niitä onnistumisia kuitenkin tuli! Mieliala oli huono ja itsetuhoisuuttakin oli. Univaikeudet tuli kovasti esille.
Joulukuussa 2010 sattui ehkä isoin romahdus, mikä minulla on koskaan ollut tähän asti. Syöminen joka päivä kävi vain vaikeammaksi ja vaikeammaksi. Loppujen lopuksi en voinut enää syödä ollenkaan. Elimistöni ei pitänyt tästä ollenkaan, nimittäin elimistönikin romahti hyvin nopeasti. Menin todella huonoon kuntoon. Niimpä perhetukikeskuksesta minua lähdettiin viemään TAYSiin ensiapuun. Olin ensiavussa hirveän kauan ja huonossa kunnossa. Tehtiin paljon kokeita ja lääkäri tutki. Elimistöni oli pettämässä. Minut kärrättiin lastenteholle. Vietin sielä yli kaksi viikkoa, mukaanlukien uusivuosikin vierähti sairaalassa. Muistan, kun katsoin ikkunasta raketteja. Kamalin kokemuksenikin tapahtui sairaalassa, nimittäin nenämahaletkun laitto. Se oli jotain niin kamalaa, mitä en ole koskaa ennen kokenut. Vaihtoehtoja ei ollut muita kun laittaa se minulle. En vain enää voinut syödä ja olisin kuollut jos sitä ei olisi laitettu. Tuntuu vähän pahalta, kun meinasin kuolla jouluna..
Sairaalasta päästiin ja palasin takaisin perhetukikeskukseen ja sielä vierähtikin 8,5kk. Heinäkuun puolessavälissä 2011 pääsin pois. Oli osittain hyvin haikeaa lähteä kuusikosta, koska kuitenkin ”asuin” siellä ja ihmiset, paikka ja rytmi tuli niin tutuksi. Kuitenkin mielummin kotona halusin olla, mitä siellä.
Tällä hetkellä asiat eivät ole muuttuneet edelleenkään parempaan suuntaan. Tottakai on hyviäkin päiviä. Enemmän kuitenkin niitä huonoja. Haluan todellakin parantua, mutta tuntuu ettei enää ole voimia niihin. Olen ponnistellut ja yrittänyt jo tarpeeksi kauan!! Turhauttaa. En jaksa enää. Kukaan ei ymmärrä.
Olen oikeasti niin väsynyt tähän kaikkeen. Päivät olen ihan poikki, mutta silti menen ja juoksen joka paikassa. En enää halua vain olla paikalla ja rauhoittua, vaikka pitäisi. En halua niitä ajatuksia enää pääni sisään. En halua. Kamppailu anoreksiaa vastaan väsyttää. Kumpi voittaa? Sen näyttää tulevaisuus. Masennus vaikuttaa joka päivä elämääni. Ei huvittaisi nousta aamulla sängystä, mutta pakko. En jaksaisi käydä koulua. En jaksaisi käydä terapiassa. En jaksaisi mennä ulos. En jaksaisi nähdä ihmisiä. En jaksaisi elää. Teen kuitenkin tätä kaikkea koska KAMPPAILEN. Menen paikasta toiseen. Pakotan itseni. Kamppailu elämää vastaan kuitenkin on loppumassa, koska en jaksa enää. En jaksa enää! Ymmärtääkö kukaan? Olen väsynyt. Poikki.
En tiedä mitä tuleman pitää. En tiedä, että jaksanko kamppailla enää huomiseen asti, viikkoja, kuukausia, vuosia vai koko elämää. En tiedä. Sen näkee vain päivä kerrallaan.
Pitäisi kamppailla edelleen. En enää jaksa kamppailla. Olenko menetetty.
Syyskuussa on sossupalaveri. Saa nähdä mitä sossu päättää. Jännittää.
Tässä nyt jonkinlainen teksti. En ihan kaikkea jaksanut kirjoittaa, mutta voin lisäillä joitain.