Älä mieti elämän
abstraktista tarkoitusta,
sillä sellaista ei ole.
Jokaisen elämä
on tarkoitus itsenään.
(C) Unikeiju
Et ole menettänyt elämääsi,
sillä sinulla on sydän,
ja sydämestä löydät unelmasi.
(C) Unikeiju
Itse olen miettinyt jonkun aikaa elämän tarkoitusta, omaa elämääni ja sitämitä elämältäni haluan. Yllä kaksi runoa, jotka olen itse kirjoittanut. Mielestäni elämällä ei tarvitse olla abstraktista tarkoitusta, sillä elämä on lahja, ja jokaisen elämä on tarkoitus itsessään.
Ja elämän tarkoitukseen mielestäni liittyy unelmat. Ja unelmat löydät sydämestäsi. Ei ne siellä heti ole. Itselläni on niin suuria unelmia, kuin pieniä toiveita. Kun pienet toiveet toteutuvat saa lisää elämänvoimaa. En ollut vuoteen muistanut miltä tuntuu aito hymy, aito nauru joka saa nauramaan ja tuntemaan saavutuksen tunteen (sairastin masennusta ja olin osastollakin sen vuoksi). Pieni toive, joka ei ehkä ole edes itseltä tullut, mutta pääsin lehteen (tai pääsen, se ilmestyy nyt viikolla): musta tehtiin pieni haastattelu ja otettiin kuvia, niin en tienny miten pienestä voin olla onnellinen. Aina kun ajattelen sitä, alan hymyilemään mutta samassa mahassa kouraisee, sillä vähän jännittää minkälainen siitä tuli.
Pienet unelmat voivat olla jotain aika tavallisia -juosta 10km kävelemättä, päästä balettiin, leipoa jotain -ei sen tarvitse olla niin erikoista. Suuremmat unelmat (jotka tapahtuu vähän pidemmän ajan päästä) auttaa jaksamaan ja yrittämään, kun pienet unelmat antaa voimia eteenpäin kun ne onnistuu. Suurena unelmana mulla on oman yrityksen perustaminen. Vaikka ei mulla vielä ole siihen sitä koulutusta, jonka suoritan ensi kesänä (osa unelmaani) mutta silti varasin jo ajan yritystietokeskukseen henkilökohtaisene neuvontaan ym. Unelmat on unelmoimista ja toteuttamista varten. Unelmilla päästään pitkälle.
Jos nyt tuntuu vähän ettei löydä omaa polkuaan elämässä, niin ei se haittaa. Kunhan on jotain mitä nyt tavoittelee tai tykkää tehdä. Oma voimavarani on eräs Niatanssi. Jäin työttömäksi (valmistuin keväällä ja olin 3kk määräaikaisena enkä oo löytänyt uutta työtä) ja välillä tuntuu etten mä jaksa enää elää: ei oo rahaa, ei töitä, enkä tiedä oikein mitä haluaisin tehdä. Mutta harrastuksestani en luovu -se auttaa jaksamaan, se antaavoimia, kohottaa itsetuntoa ja se on jotain mitä mä rakastan. Toisena harrastuksena olen löytäny (lava)tanssit. Onko sulla jotain mistä tykkäät ja keskity siihen, anna sen kasvattaa voimiasi ja hitaasti, omalla painollaan etsit elämäsi suuntaa. Ystäväni kanssa juteltuani, totesin kerran etten tietä haluanko poikaystävää, kun oma elämä on hukassa (etten tiedä elämäni tarkoitusta), johon ystäväni sanoi, että älä siitä poikaystävästä luovu, sillä voi olla etten vielä 20vuodenkaan päästä elämäni tarkoitusta. Ja nyt asiaa pohtiessani, ajattelen että ehkei elämällä tarvita sen kummempaa tarkoitusta. Unelmat ovat tarkoitus yrittää toteuttaa ja tavoitella niitä kohti. Jokaisen elämä on tarkoitus sinällään.