Elämä ja masennus...
Olen viime aikoina pohtinut elämää todella paljon. Taas on menossa huonompi kausi viiden vuoden sairauskierteessä… Masennusta se on. Masennus eli menneisyyden aiheuttama paha olo. Olen pohtinut miten saisin elämäni järjestykseen, niin ettei tarvitsisi aina käydä pohjalla ja sitten taas tulla ylös. Tuo jojoilu on kuluttavaa ja rasittavaa. Vielä joku aika sitten luulin, että nyt elämäni lähtee rullaamaan. Olin väärässä, masennusjakso saapui kuin saapuikin luokseni…
Minusta masennus johtuu sekä menneisyydestä, että nykyajan yhteiskunnan kovista arvoista. Ihminen kokee itsensä täällä arvottomaksi. Ihmisten paha olo on vastarintaa sille suunnalle, johon maailma on menossa. Kun inhimillisyys puuttuu, elämä kadottaa merkityksensä. Henkiset ja herkät ihmiset eivät pysy oravanpyörässä. Masennus on tiedostamaton mekanismi saada ihminen pysähtymään ja miettimään, että missä mennään. Minusta masennus tai pikemminkin paha olo ei ole pahasta. Silloin ihmisen on vain todella alettava miettimään asioita ja hypättävä pois maailman touhusta hetkeksi. On annettava itselleen aikaa. Kun ihminen löytää oman tien ja oman arvonsa, löytyy onni. Kun löytyy merkitys elämälle, löytyy yhteys koko maailmaan.
Synnyimme tänne, että voisimme oppia elämään. Minusta se on ihana ajatus. Tänne on tultu oppimaan. Ja kaikki oppii omaan tahtiinsa. Ja kun tuntuu, ettei kestä enää elämän rankkuutta auttaa ajatus, että ihmiselle ei anneta sen enempää taakkaa kuin hän jaksaa kantaa. Näin yritän itseäni piristää näinä vaikeina aikoina. Ja annan itseni olla masentunut ja pahan olon kanssa, koska sillä on minulle ja elämäni suunnalle merkitys.
Tällaisia ajatuksia minulla tänään.