Minut saa jollain tavalla vihaiseksi puhumalla itsemurhasta. Itse oon sairastanut vakavaa masennusta, en minäkään kokenut saavani apua terapeuteista, sairaalasta, lääkkeistä, jne. Yritin itsemurhaa, jossain papereissa lukee että niitä yrityksiä olisi ollut mulla 7, mutta itse koen vain yhden niistä oikeaksi yritykseksi, koska silloin olin jo lähellä onnistua.
Mun silmät avasi vasta kun mulle todella rakas ihminen yritti itsemurhaa, ja oli todella lähellä onnistua. Elin viikon kuin sumussa. En pystynyt puhumaan, multa meni kaikki voimat, jalat pettivät alta ja se tuska oli aivan sanoinkuvaamattoman hirvittävä, pahempi kuin oli kaikkein pahimpina masennuskausinani, tunsin olevani kuin kuollut, mikään aikaisemmin kokemani tuska ei yltänyt lähellekään samalla tasolle kuin silloin tunsin. Ei edes se masennus ja paha olo jota tunsin ennen omaa itsemurhayritystäni yltänyt lähellekään... Vaikka silloin tuntui ettei mikään voi olla pahempaa.
Sen jälkeen tiesin, etten IKINÄ enää satuta itseäni, en ikinä halua aiheuttaa sitä tuskaa läheisilleni. Aiemmin en ymmärtänyt millaista tuskaa mun läheiset on mun takia tunteneet. Tiedän kyllä että masentuneena sitä ei jaksa ajatella asiaa toisten näkökulmasta. Minäkin ajattelin että "kyllähän he varmaan aikansa surisivat poismenoani, mutta kyllä he siitä selviäisivät, ja minustahan on vain vaivaa".
Läheiseni itsemurhayrityksen jälkeen vasta tajusin, kuinka väärässä olinkaan ollut. Jos läheiseni olisi onnistunut yrityksessään, en olisi varmasti milloinkaan siitä selvinnyt. Olisin kantanut sitä helvetillistä surua koko loppuelämäni, olisin todennäköisesti seonnut, kuihtunut pois.
En tarkoita ketään tällä loukata tai vähätellä sitä pahaa oloa, tiedän kyllä millaista se on olla kun oma elämänhalu on nollassa.
Vuosien myötä mun oma vakava masennus on lievittynyt, joskus luulin ettei se lopu milloinkaan. Siitä voi selvitä, ei se kestä ikuisesti se paha olo, vaikka sitä voi olla vaikea uskoa.