Tässä tarinaani:
Olen kohta 18v. nuori nainen ja tunnen kohta jääväni lopullisesti kaikkien sortuvien asioiden alle… 😞
Eli siis noin puolitoista vuotta sitten nuorisopsykiatrian poliklinikalla diagnosoitiin masennus ja syömishäiriö (bulimian ja ortoreksian tyyppistä), määrättiin lääkkeeksi Seronil 20mg (joka nyt tuntuu liian pieneltä määrältä). Terapiakäyntejä myös sovittiin mutta kävin vain muutamilla kerroilla, koska tuntui etten osannut avautua ja koko se tunnin aika oli vaan kulissien pystyssä pitämistä: ”kyllä se siitä”
🤔 loppujen lopuksi hoitosuhde nuorisopsykiatriaan katkaistiin koska en käynyt sovituilla tapaamisilla… en tiedä olisinko vain tarvinnut aikaa vai mitä sitten, että niistä keskusteluista olisi ollut apua…
Sitten hoitosuhteen päättymisen jälkeen alkoi alamäki! Viikolla illat menivät yksin ammattiopiston asuntolassa ollessa, lähinnä nukuin, itkin, ahmin tai kävin vähillä syömisillä kolmen tunnin rajuilla lenkeillä. Ja sen jälkeen makasin suunnilleen puolikuolleena sängyllä ja mietin ”yllätys yllätys” sitä miten seuraavina päivinä voisin liikkua etten liho vaan saisin painoa pudotettua. Sellaista ympyräkehää se oli!
Samoihin aikoihin koulussa luokan sisällä alkoi syntyä kiusaamista ja niinpä olin yksi kohteista (kuten jo ala-asteelta lähtien) selän takana nauramista, syrjintää ja haukkumista luokassa jne. Siitä seurasi muutama pniikkikohtaus tunnilla ja sen jälkeen en ole ollenkaan enää pystynyt menemään tunneille.
Se koko ympäristö ja ne ihmiset muistuttavat kaikesta mitä en ole 😭 kiusaaminen on nujertanut ja saanut minut luovuttamaan. Opintojen keskeyttämisen jälkeen tuli mukaan ryyppäminen, suunnilleen pari kertaa vikossa piti saada ”rentoutua”, eli siis yritin saada humalassa itkuisena huomiota yhdeltä mieheltä joka oli minulle kuin isoveli, tuki ja turva! Sekä ihastus. Jatkuva ryyppääminen ja sen kyseisen miehen hyväksikäyttö seksuaalisesti sai mielen vielä enemmän masentumaan ja muutaman kerran yritinkin itsemurhaa lääkkeillä ja alkoholilla. Yritin ripustautua kyseiseen mieheen ja saada apua sitä kautta, vaikka tiesin että se satuttaisi ja paljon! Läheisriippuvuutta kenties?
En tiedä mitä nyt?! Haluaisin eristäytyä maalle vanhempieni luo kesäksi (pelkotilojen vuoksi jouduin muuttamaan omasta kämpästä takaisin kotiin) kotona tilanne on se että päivittäin saan kuulla olevani huono ja mihinkään kykenemätön kun en ole pystynyt menemään kouluun. Suvun häpeäpilkku! esim. vanhemmat olivat mukana soskun yhteisessä lastensuojelu palaverissa ja palaverin päätyttyä kotona alkoi nauraminen ja sättiminen että mikä masennus muka.. pienestä asti kotona on ollut sellaista ettei olla lähellä tai halata ollenkaan, lohduttamisesta tai kannustamisesta puhumattakaan.
Eli on pitänyt oppia pärjäämään itse ja selviytymään koulukiusaamisesta ym. isä oli monia vuosia agressiivinen alkoholisti, mutta terveys ei enää kestä sitä. Äiti on mielenterveyspolin vakioasiakas… ja suvussa on skitsofreniaa ja muita psyykkisiä ongelmia… pelkään että se on myös minun kohtaloni 😞
Jos joku on kokenut jotain saman suuntaista tai haluaa muuten vaan kommentoida niin teksti on tervetullutta 🙂