Avopuoliso käyttäytyy itsetuhoisesti ja on masentunut kokoajan.
Rakastan tyttöystävääni. Olemme kihloissa ja asuneet yhdessä kohta 2 vuotta. Hän on välillä todella aurinkoinen ja iloinen. Toisinaan hän on todella ahdistunut ja näkee itsessään, elämäntilanteessa, kaupungissa, koulussa… siis ihan kaikessa pelkästään negatiivisia puolia. Kaikki on kauheeta ja hän puhuu säännöllisin väliajoin että haluaa pois. Kun kysyn minne, niin jonnekin vain, vaikka johonkin etelään, kunhan pääsisi pois nykyisestä. Hän haluaa olla kanssani ja tuntuu että hän ei pärjäisi ilman minua – hän on tosi riippuvainen minusta. Hän kertoo että vain humalassa hänen on helppo olla, mikä ei ole totta, koska hän on selvinpäin lähes aina ja niitä aurinkoisia päiviäkin on ollut paljon. Kun hän on depressiivinen, ei mikään puhe auta. Mitä vain sanon ja koitan muistuttaa vaikka eilisestä päivästä jolloin tehtiin jotain ja meillä oli mahtavaa, niin hän ei tunnu edes haluavan päästää iloisia asioita sisäänsä, ajatuksiinsa. Hän kaipaa huomiota, tiedän sen. Jokin aikaa sitten tapahtui sellaista mitä en osaa käsitellä ja en tiedä miten voisin olla hänen tukenaan ja saada hänet ulos suosta. Tulin kotiin ja hän oli viillellyt ranteensa auki. Soitin ambulanssin. Yksi yö tarkkailussa ja kotiin aamulla. Keväällä hän kävi pyynnöstäni lääkärillä ja psykiatrilla. Lääkäriltä hän sai nappeja ja lähetteen psykiatrille kerran parissa viikossa.
Kun olimme sairaalassa yöllä hän kertoi päivystävälle lääkärille ettei ole jaksanut käydä psykiatrin vastaanotolla moneen kuukauteen. Mä olen ihan rikki, täysin hukassa ja peloissani. Mistä voisin saada apua, koska minulla ei ole taitoa saada häntä yksinäni tolpilleni. Minun on tosi kamala olla kun kaikki ajatukset on hänessä ja siinä etten osaa auttaa häntä.