Aspergerkeskustelua

Aspergerkeskustelua

Käyttäjä Xera aloittanut aikaan 16.11.2005 klo 20:33 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Xera kirjoittanut 16.11.2005 klo 20:33

Ajattelin siirtyä ihan omaan Assi-ketjuun, kun ei tää oikeen enää liity siihen, mitä MAanvava alotin.

Eli, keskustelu on alotettu ketjussa Kun ei jaksa kun maata.

Tässä muutama linkki, josta selviää, mistä aspergerissä on kyse.
Autismi-ja aspergerlitto:
http://www.autismiliitto.fi/suomi/aspergerin_syndrooma.html

As-ihmisten keksustelupalsta
http://www.aspalsta.net/

Joo, oon jo ylioppilas. Koulussa mulla on aina menny hyvin, mut vissii oon kuluttanu siihen ihan kohtuuttomasti energiaa, että oon pärjänny. Kirjotusten jälkeen pääsin heti sisään ammattikorkeeseen, mut emmä pystyny olee siellä ku reilu puol vuotta. Nyt oon kuntoutustuella, eli määräaikasella työkyvyttömyyseläkkeellä.

Maanvaiva, kysyit, että aionko kertoo kavereille. Ne kaks, joiden kanssa oon tekemisissä (tosin niidenki kanssa vaa tekstareilla tällähetkellä) tietää jo. Kyllä mä kerron jos oon jonku kanssa tekemisissä, tai jo nyt oon sanonu et tällanenepäilys on. Ihan sen takia, että ne ymmärtäis miks oo nollu outo, vaikka ei kaikkea ees oo ulospäiv nii selvästi huomannu. Mut silloin musta tuntuu, että mulla on oikeus olla minä.

Käyttäjä kirjoittanut 17.11.2005 klo 07:10

en sitten tajuu missä tässä olisi tarkoitus puhua? Mutta se ei lienee ole mikään salaisuus, että en tajuu. Enkä pahemmin osaa assipalstallakaan mistään asiasta puhua, joten en varmaan tässäkään. Mie vaan yritän niin elää, että sulaudun sillain huomaattomasti yleiseen keskusteluun mukaa ja yritän olla normaali. Väärä sana on normaali,yritän olla omien piirteiden mukainen. mulla on tullut assipalstalla olo, että mun pitäsi enemmän näytellä jotain muuta kuin omaa itseäni. Että pitäisi löyttää itsestä enempi assipiirteitä, että sopisi joukkoon. Eikä voi olla vaan oma piirre ja luonne.

Täällä voi vähän olla mitä haluaa, kun jätän moderoijan päätettäväksi, että sovinko vai ei. Näinkö päätin, niin onkin sitten niin käynyt, että kaikki tekstit nykysin näytetään, ennen joka toinen hylättiin. Pääpointti onkin sitten se, että loppujen lopuksi musta onkin löytynyt sivistyneen ihmisen piirre keskustella. Näin on sillä oletuksella, että moderoijakin on sivistynyt.

no, nyt kuiteskin sanon Xera, sulle, että huomena lähen matkoille, ensin Hesaan lääkäriin, sitten laskettelee ulkomaille,olen viikon. jos jotain tähän juttuun tulee, voin sitten jotain kirjoittaa, jos jotain tajuaisin, kun aivoni ovat levänneet.

Käyttäjä ujom86 kirjoittanut 17.11.2005 klo 15:24

joo, pakko myöntää, mullaki menee vähä ohi.. mikä ei oo uuttaa 😀 no ei vaiskaa.. iha totta puhuen, mäkin oon sanonu mesessä kaikille ainaki useimmille etten oo "normaali" ja yks kimma tieski mitä meinaa, nii sen kans on helppo ku ei tarvii selittää.. =) mut sit rehvitsuomi24.fissä nii en tai siis en viitti laittaa tota ikävää asiaa, ku voi olla et tulee sit jotain "hmph sä oot vammane" tjn. joten kerron sitte ku pidän lähempää tuttavuutta.. =) ku eihän sitä kaikille kuulu ilmotella, eikö? selitinkö tarpeeks monimutkasesti? 😋

Käyttäjä Xera kirjoittanut 17.11.2005 klo 20:26

Mun puolesta voidaan puhua ihan mistä vaa, ajattelin vaa, etten mee ihan sun otsikon vierestä ku säännöt kerta on, että pitäis puhuu siitä, mitä otsikossa sanotaan. Tai ainaki mä oon ymmärtäny nii. Muttoisaalta, enemmän tai vähemmän asseja ni kaikki meijän jutut mahtuu tän otsikon alle.

Toivottavasti sulla on on mukava loma Maanvaiva!
Nii, ja mä oon nyt saanu päivämäärän, 17.1. on eka tutkimus. Pitäis jotainsaada paperille ja lähettää sinne. Ahdistavaa.

Käyttäjä ujom86 kirjoittanut 18.11.2005 klo 18:13

Xera kirjoitti 17.11.2005 klo 20:26:

Mun puolesta voidaan puhua ihan mistä vaa, ajattelin vaa, etten mee ihan sun otsikon vierestä ku säännöt kerta on, että pitäis puhuu siitä, mitä otsikossa sanotaan. Tai ainaki mä oon ymmärtäny nii. Muttoisaalta, enemmän tai vähemmän asseja ni kaikki meijän jutut mahtuu tän otsikon alle.

Toivottavasti sulla on on mukava loma Maanvaiva!
Nii, ja mä oon nyt saanu päivämäärän, 17.1. on eka tutkimus. Pitäis jotainsaada paperille ja lähettää sinne. Ahdistavaa.

totaa.. mun yks kaveri joka tietää asiasta nii sano et siihe kuuluu et on epäsosiaalinen tai ei viihdy ihmisten parissa, pitääks paikkaansa? ja miten paljo se viittaa luonteesee? ku totaa mun kaveri on kans epänormaali, mut on huomattavasti sosiaalisempi, ja mulle aina sanotaan et oon monionkelmainen ihminen. =( eli toisin sanoen epäsosiaalinenrumatyhmäsyrjäytynyhylkiö olipas pitkä sana 🙂 ainaki 3cm no joo huumori sikseen.. ihan totta puhuen, mä en tiiä minkälainen on "normaali" ihminen.. mun yks kaveri sano et on dysfaatikko, ja oon huomannu tai siis et komunikaatio on kuulemma vaikeeta, mut ei sen kohalla.. ja sen siskolla on kans no joo jätetää se sanomatta.. mut mä oon aina luullu et se kimma on "normaali" =/ sen ikävän asian oon huomannu et ku oon tälläne epäsosiaalinen yksilö, nii ei mulle tapahdu mitään.. mä en tutustu ihmisii vaikka kui jauhais et pitää tutustuu ja puhuu ihmisille, ku en pysty nii en pysty. ärsyttää ku ei mee jakeluu.. ja mitäs muuta.. huumorintajuttomia kuulemma on tai siis kuuluu sellane ikävä asia asperger-diaknoosiin kuulemma.. tai niihin.. mun kohalla pitää paikkaansa, tai sit ihmiset vaa kertoo nii huonoi vitsei etten niitä tajuu..

Käyttäjä Xera kirjoittanut 23.11.2005 klo 12:39

Maanvaiva, tuli mieleen, että onko sulle helppoa mennä ulkomaille? Mä en voi ajatellakaa lähtee, ku korkeitnaan Tukholmaan tai Tallinnaan ku ahdistaa ajatus, etten yhtään tiedä, miten siellä käyttäydytään ja että kaikki on uutta ja erilaista. Ei oo niitä tuttuja normeja.

Käyttäjä kirjoittanut 23.11.2005 klo 16:33

On mulla helppo olla ulkomailla ja tulla takasi aika äkkiä. Siellä satoi vettä koko ajan eikä ollut mittään tekemistä. Olin suunnitellut laskettelua mutta sitten ei ollut lunta. tai oikiastaan mun insuulipumppu reistaili eikä sitten saatu varaosaa muualta kuin Hesasta, no huomenna oltaisiin kuitenni tultu.

mulla on niin, että en osaa lomaillakaan ilman suunnitelmia, sitten, kun ne pettää menee kaikki pilalle. Mutta, kun mulla on tapana äidinkielessä unohtaa sanoja, niin en paljon puhu ihmisten kanssa. sitten, kun ulkomailla puhuu saksaa tai englantiin, niin ei haittakaa, että unohtaa sanoja. niin mie puhunkin paljon enemmän mitä täällä kotona.

jatkokysymys, onko teillä niin, että ei osaa oikein elää tätäpäivää. Mie teen niin tarkkaan suunnitelmia edeltäpähin, että tavallaan elän kaikki eeltäpähin. Eli näin menee. mie suunnittelen sunnuntaina koko viikon tosi tarkkaan. mietin ja vaihdan juttuja. sitten, olenkin jo elänyt koko viikon ja mun ruumis elää niiden suunnitelmien mukaan, mutta ajatukset jo suunnittelevat seuraavaa viikkoa. Niinku nyt tämä loma, mie olin sen suunnittelut, enkä sitten tavallaan oikein siitä nauttinut vaan päässäni elin jo seuraavaa viikkoa.

Käyttäjä ujom86 kirjoittanut 26.11.2005 klo 12:58

hmph. oisitte sanonu jos tää on teiän kahen keskustelu.. ku ette ees kommentoi muitten kirjotuksia.. =(

Käyttäjä Xera kirjoittanut 30.11.2005 klo 00:28

Ujom, kyllä mä muistaakseni oon sulleki jotain vastannu. Harvoin vaa osaan mitään sanoa ja ku sä kirjotat nii usein, ni voi jäädä tunne, että sulle ei vastata.

Maanvaiva, mun ei tarvii suunnitella noin tarkkaan, ni en tunnista ítteeni tosta.

Käyttäjä kirjoittanut 30.11.2005 klo 16:26

Xera, mitä piirteitä sulla sitten on, että luulet että olet assi. Kuka sulle ehotti, että meet tutkimuksiin. Mulle taisi ekana olla äidinkielenope, jos oikein muistan.

Olen ollut kaksi päivää töissä. Olen tonttuna, ei kyllä mikään ihanneammatti mutta tienaan rahaa ja kielitaitoa.

Käyttäjä ujom86 kirjoittanut 01.12.2005 klo 18:50

Xera kirjoitti 30.11.2005 klo 00:28:

Ujom, kyllä mä muistaakseni oon sulleki jotain vastannu. Harvoin vaa osaan mitään sanoa ja ku sä kirjotat nii usein, ni voi jäädä tunne, että sulle ei vastata.

mitä muka oot vastannu? En ainakaa muista mitää.. oon huomannu et oon aika aktiivinen täällä.. 😳 jokaises melkee on mun nimimerkki.. mut tosi vähä itse asiaa.. =/

Käyttäjä Xera kirjoittanut 18.01.2006 klo 12:05

Eilen varmistu, että oon assi. Add-tutkimuksiin meen vielä, jahka saan ajan.

Käyttäjä aavaton kirjoittanut 18.01.2006 klo 15:54

Onnitellut diagnoosista, voiko niin sanoa? Kiinnostaisi tietää minkälaista kuntoutusta sinulle on suunniteltu? Eihän pelkällä diagnoosilla mitään tee.

Käyttäjä Xera kirjoittanut 18.01.2006 klo 22:08

Ei vielä mitään ku on ne add-tutkimukset vielä. Sen jälkeen nään tän ihmisen uudestaan. Mähän kuitenki käyn koko ajan psykoterapiassa. Vaikka se ei kyllä aspergerista tiedäkää. Sillai auttaa jo tää, että ymmärrän itteeni hirveen paljo paremmin ku luin sen Nörtti, nero vai normaali -kirjan. Kai se on teille tuttu? Ja äidilleki hirveen paljo helpompaa. Ja terapeutille. Mut kai sit jossain vaiheessa suunnitellaan enemmän. Ku tosiaanoon käyny siellä Dextrassa vaa tän yhen kerran ja silloin vaa puhuttiin nii, ettäse pysty näkee, oonko assi vai en. Mä kuitenki oon sieltä lievemmästä päästä ku nyt vasta tää tuli ilmi. Ja tääki oli tavallaan vahinko. Mut hyvä sellanen. Ku kerta assi oon, ni on paljo helpomaa ku tietää sen, tietää, mistä on kyse.

Miten muuten Aava sen teijän ponin kanssa menee?

Käyttäjä kääpiö kirjoittanut 19.01.2006 klo 12:15

Minulla on pienen, pieni Asperger-tyttö. Saimme vasta diagnoosin samasta paikkaa mitä Sinä Xera. Hän käy erityislastentarhassa, eikä hirveästi poikkea muista lapsista. Viihtyy omissa oloissaan, osaa jo lukea, kirjojen kanssa olisi aina.
Minä itse valitettavasti en osaa asiaan kovin aikuisesti suhtautua. Olen aivan hukassa isyyden kanssa. Vaikka ihan sama tyttö hän on mitä ennen diagnoosia. Minulle tuli vaan tunne, että minun pitäisi olla jotenkin erityisisä, enkä osaa olla.

Käyttäjä Xera kirjoittanut 21.01.2006 klo 10:05

Ei sinun Kääpiö tarvitse olla erityisisä. Olet se sama isä kun ennenkin. Joitainasioita varmasti pitää tyttösi kanssa ottaa huomioon, mutta eiköhän niitä opi matkan varrella, aivan kuten muutakin lasten kanssa olemista. Pääasia kai on, että sinä ymmärrät, miksi tyttösi tekee jotkin asiat eri lailla ja että jokin muille mitätön asia voi olla hänelle todellatärkeä. Mutta ei hän tarvitse mitään superasiantuntijaa sinusta, hän tarvitsee isän joka rakastaa häntä sellasiena kun on. Muistathan, että hän ei ole As-lapsi, joka sattuu olemaan sinun tyttäresi. Hän on sinun tyttäresi, jolla nyt sattuu olemaan AS.