Itse en viiltele, mutta oon syyllistynyt muunlaiseen oman kehon vahingoittamiseen, joka on voinut myös aiheuttaa verenvuotoa. Viime aikoina oon aika hyvin päässyt siitä eroon, tänään nyt viimeksi syyllistyin... mutta pidemmän aikaa on jo menty parempaan päin.
Yksi ongelma vahingoittamisessa on mun mielestä se järjetön olo, mikä monesti edeltää sitä ja on sen aikana. Aivan kuin jokin "humala", joka heikentää tai jopa estää järkevän ajattelun. Sitä vastaan voi ja pitää ehdottomasti taistella, niin vaikeaa kuin se onkin. Jos jotenkin voi pakottaa itsensä irti koko tilanteesta, niin se on iso asia. Kirjoittaminen on kyllä yksi hieno keino purkaa tunteitaan turvallisesti. Vaikka vahingoittamista varten voi vetäytyä yksinäisyyteen, on yksi tehokas keino mun mielestä myös hakeutuminen seuraan. Pakottaa itsensä pois koko tilanteesta ja menee vaikka puhumaan jollekulle jostain asiasta, jotta koko tilanne päättyisi ennen alkamistaan. Pari kertaa on ollut suuri apu siitä, että yllättäen oveen on koputettu ennen kuin olen ehtinyt tehdä mitään.
Oon myös huomannut, että vahingoittamisesta eroon pääsemisessä on joskus vaikeinta päästä alkuun, jos se on jatkunut pitkään ja sitä on tehnyt usein. Aluksi voi tulla monia, jopa kymmeniä, jopa satoja kertoja jolloin taas palaa siihen likaiseen tapaan. Mutta kun sitkeästi taistelee ja pääsee pitemmälle, voi päästä siihen pisteeseen, että on jo lähes vapaa koko tavasta. Siitä ei välttämättä ole hirveän pitkä matka siihen, kun siitä on päässyt kokonaan eroon.
Ahdistus ja stressi voi lisätä halua vahingoittaa itseään, joten mun mielestä olisi tärkeää jotenkin vaikuttaa näihin asioihin ja myös niiden taustalla oleviin syihin. Jos huomaisin haluavani vahingoittaa, ja tajuaisin sen johtuvan siitä, että olen ahdistunut, voisin miettiä ahdistuksen syitä. Onko liikaa hommia ja liian vähän vapaata, onko jotain ikävää tapahtunut? Miten voisin pureutua jo näihin taustalla oleviin asioihin, esimerkiksi järjestämällä enemmän aikaa hommille tai jotenkin vähentämällä niitä, tai käsittelemällä vaikeita asioita ja tekemällä niille jotain. Jos ahdistuksen syitä voisi ratkoa, ehkä ahdistuskin siitä lievenisi ja näin olisi vähemmän syitä vahingoittaakin. Joka tapauksessa itsensä vahingoittamisesta voi päästä eroon, vaikka se kivinen tie voi ollakin. Se kannattaa kulkea, ja sillä tiellä oon itsekin 🙂
Tsemppiä ja halauksia jokaiselle! 🙂🌻