Apua, tosi paha olla.

Apua, tosi paha olla.

Käyttäjä Tertsi aloittanut aikaan 15.11.2015 klo 00:21 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Tertsi kirjoittanut 15.11.2015 klo 00:21

On niin paha olla, että en tiiä selviänkö. Tuntuu että kuolen kohta. En tiiä onko tää masennusta vai mitä. Masennuslääkkeet on käytössä mutta ei oo auttanu mulle. On vaan niin kauhea olo päässä, tuntuu että aivot lakkaa toimimasta. Auttakaa. Mitä teen.

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 15.11.2015 klo 11:35

Ootko jutellu pahasta olosata kellekkään? Se vois olla tärkeetä. Kirjoita vaan lisää täällä, jos auttaa!

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 15.11.2015 klo 12:10

Moi,

Tuollaisella hetkellä kannattaa yrittää vain olla ja rauhoittua, tai tehdä jotain sellaista, mikä itsellä auttaa lieventämään pahaa oloa. Siitä kannattaa kertoa jollekulle heti, kun pystyy. Onko sulla esim. hoitosuhdetta, missä voit puhua asioistasi? Yksin ei tarvitse jäädä pahan olonsa kanssa. Monet eri auttajat tarjoavat keskusteluapua, missä voi purkaa mieltään.

Ethän tee itsellesi mitään pahaa. Pahalla hetkellä voi myös soittaa esimerkiksi kriisipuhelimeen. Sä selviät tästä kyllä, ja masennuslääkkeitäkin on erilaisia, joten niiden vaihtamisesta voi keskustella. Sä voit nousta vielä tästä kaikesta. 🙂

Tsemppiä ja halauksia. ☺️❤️

Käyttäjä Tertsi kirjoittanut 15.11.2015 klo 15:44

En pysty poistumaan kotoa minnekkään, ku alkaa pelottamaan. Elämänhallinta on aika hukassa. Koulustakin oon sairaslomalla ja ei oo oikeen mitään sisältöä elämässä. Ei oo kuitenkaan halua tehä itelle mitään pahaa. Oon muutaman kerran käynyt juttelemassa hoitajalla. Kiitos tsempeistä!

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 15.11.2015 klo 17:10

On varmaan ihan hyvä, että oot sairaslomalla

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 15.11.2015 klo 23:46

Moi,

Se on aina positiivista ettet halua itsellesi pahaa. Sanoit käyneesi hoitajalla muutaman kerran, jaksaisitko käydä uudestaan? Täälläkin voi kirjoittaa net-tukeen, ja se onnistuu ihan omalta koneelta käsin.

Pystyisitkö käsittelemään tuota pelkoa vähitellen? Esimerkiksi ihan yksittäisten asioiden, kuten kaupassa käymisen kautta. Jos menisit vaikka hiukan pidempää reittiä jompaankumpaan suuntaan. Elämänhallintaa voi opetella pienin askelin, ja parantuvan elämänhallinnan myötä voi elämään saada uuttakin sisältöä. Myös ihan arkiset rutiinit tai pienet asiat voivat tuoda uutta sisältöä. Onko sulla esimerkiksi haaveita tai ootko joskus tykännyt harrastaa jotain? Tällaiset asiat voivat auttaa sisällön tuomisessa elämään.

Tuhannesti tsemppiä, sä selviät tästä kyllä ☺️❤️

Käyttäjä Tertsi kirjoittanut 20.11.2015 klo 18:06

No ei ne käynnit oo oikeen auttanu.. Mikään tekeminenkään ei oikeen helpota oloa. Oon ihan toivottomassa tilanteessa. Pelottaa.

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 20.11.2015 klo 18:28

Mitä olet yrittäny olon helpottamiseksi?

Käyttäjä Tertsi kirjoittanut 20.11.2015 klo 22:14

No esim. Pihalla käydä käveleen, pelata jotain, musiikkia kuunnellu.. Mikään ei tunnu auttavan

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 20.11.2015 klo 22:57

Tertsi, toivoa on aina. Sua voidaan varmasti auttaa. Jos nuo käynnit eivät tunnu omalta, niin yksi mahdollisuus on pyytää pääsyä jollekin toiselle auttajalle. Esimerkiksi seurakunnan pappi tai diakoni voi myös kuunnella luottamuksella.

Pystytkö kirjoittamaan täällä net-tukeen? Mulla on ollut tapana ahdistuksen iskiessä esimerkiksi lojua sängyllä ja pidellä päätä, yrittää sietää, taistella henkisesti ja hengittää rauhallisesti. Tai antaa ajatusten tulla ja mennä vaan. Mulle kerrottiin että käsien pitäminen "kuppina" naaman edessä voi auttaa jos meinaa hyperventiloida. Mulla se on auttanut.

Samaten niiden lääkkeiden vaihtaminen tai tarkistaminen voisi olla yksi apu. Niitä on monenlaisia, ja toiset voivat sopia paremmin juuri sulle. Hienoa että oot yrittänyt tehdä noita asioita! Ne auttaa yleensä jossain vaiheessa, tai ainakin ne voi viedä hetkeksi ajatukset vähän toisaalle. Joskus myös sellainen "konemainen" asioiden tekeminen voi auttaa vähän, vaikka se ei ensin tuntuisikaan siltä.

Tsemppiä todella paljon. Toivoa on aina ja sä voit selvitä tästä ☺️❤️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 21.11.2015 klo 16:55

Onko mitään mikä sais sun ajatukset muualle?

Käyttäjä Tertsi kirjoittanut 21.11.2015 klo 20:38

Kiitos! Joo olen jo kirjottanut net-tukeen. No kyllä varmaan jotku asiat vie ajatuksia muualle, mutta ei se hirveesti helpota oloa. Aikamoista sumussa kulkemista ja taistelua päivästä toiseen tää on.

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 21.11.2015 klo 23:09

Onko kuitenkin parempi, jos ajatukset avat muualla kuin pahassa olossa?

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 22.11.2015 klo 11:11

Moi,

Se on ihan totta että jos olo tuntuu olevan yhtä sumua koko ajan, voi olla vaikeaa löytää siihen helpotusta. Silloin kannattaa etsiä sellaista tekemistä, mikä helpottaisi vähänkin. Mistä asioista pidit ennen tätä oloa? Ne saattavat piristää vähän edelleenkin. Tai tiedätkö jotain keinoja, millä hallita sitä pelkoa tai esimerkiksi helpottaa sitä, kun se iskee? Tällaisilla asioilla voi vähitellen helpottaa arkielämäänsä, kun oppii jossain määrin hallitsemaan omaa oloa. Tosi hienoa muuten että kirjoitit net-tukeen. 🙂

Sumukin voi helpottaa, kun sitä saa purettua toisten kanssa. Joskus se sietämätön olo johtuu nimenomaan siitä, että käsittelemättömiä asioita on kasaantunut liikaa ja sitten niitä ei enää jaksa. Mutta sä kyllä pääset tästä vielä parempaan elämään kiinni. 🙂

Tsemppiä ja halauksia! ☺️❤️

Käyttäjä Tertsi kirjoittanut 25.11.2015 klo 21:38

Ei sillä oo oikeen väliä mitä ajattelee, kun se olo on niin paha. Tai oikeestaan mulla ei ees kulje ajatus kun on niin sumuista. Ja nuo keskustelut jonkunkaa ei oikeen auta. Musiikin kuuntelu välillä tuntuu hyvältä.

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 26.11.2015 klo 19:26

Se on totta, sumuisina aikoina on vaikea löytää siihen helpotusta. Mutta sä löydät sen vielä kyllä. Toivoa on aina ja parempi päivä voi tulla aivan yllättäen. Kannattaa ottaa apua vastaan, sillä se voi vaikuttaa vähitellen.

Hienoa että oot löytänyt musiikin pariin. Se todellakin voi parantaa oloa. Kyllä se vielä muuttuu paremmaksi. 🙂

Halauksia. ☺️❤️