Heipä hei.
Olen 27-vuotias nainen ja olen kärsinyt samankaltaisista ongelmista jo lapsesta lähtien. Eli hillittömiä raivokohtauksia, unettomuutta, tavaroiden heittelyä jne. En hakeutunut hoitoon ennen 22. ikävuotta, koska vanhempani sanoivat että minulta vain puuttuu itsekontrolli ja hillintä ja että he ovat ehkä lellineet minut pilalle.
14-vuotiaana minut roudattiin hoitoon, kun en ollut nukkunut pariin kuukauteen kunnolla ja aloin nähdä harhoja. Hoitokertoja oli ehkä viisi, minkä jälkeen homma jäi siihen, koska en halunnut avautua hoitajalleni. 22-vuotiaana minua hoidettiin masentuneena, mikä ei johtanut mihinkään ja jätin hoidot kesken silloinkin. Suurin tekijä oli se, että olisi pitänyt lopettaa päihteidenkäyttö ennen kuin hoidot voi kunnolla alkaa.
En vieläkään pysty luopumaan alkoholista vaikka juonkin paljon harvemmin kuin tuolloin. Tuohon aikaan kohtauksiin kuuluui todella paljon itsen satuttamista, mutta myös toisten ihmisten uhkailua ja esim. autojen ja postilaatikkojen potkimista hajalle. Enkä todellakaan ole mikään narkkari/punkkari/kiukkupussi, vaan imagoltani ihan normaali, ehkä jopa normaalia kiltimpi ja ujompi nainen. Jostain sitä raivoa ja energiaa vaan tulee niin valtavina ryöppyinä, ettei sitä pysty mikään järjen hiven pysäyttämään.
Hillitön ryyppääminen, seksi useamman kumppanin kanssa jopa samana päivänä, pään hakkaaminen seinään, kynän hakkaaminen kämmenselkään ynnä muita kohtauksia tulee tasaisin väliajoin, vaikka useimmiten pystyn jo hillitsemään noita kohtauksia jotenkin (toisaalta hillintä pahentaa oloa ja siirtää vain raivo- tai pelkokohtauksen ajankohtaa).
Käsittämättömän pahat tunnetilat, jotka muodostuu jopa fyysiseksi pahoinvoinniksi kuuluu myös asiaan. Vatsakivut, turta olo päässä, tunnottomuus, huimauskohtaukset, väsymys tai unettomuus... Näitä riittää. On myös viikkoja, kun kaikki on aivan helvetin mallillaan. Saatan siivota aamuyöhön asti ja jatkaa siivousta heti aamulla. Välillä ahmin itseni kipeäksi (mutten oksentele) ja välillä olen päiviä syömättä. Tulee ns. parannuskausia, kun en käytä päihteitä ja alan muka harrastaa liikuntaa, mutta ne menee yleensä aika nopeasti ohi.
Koulunkäynnistä ei ole tullut mitään lukion jälkeen, mutta jotenkuten sain keploteltua itselleni ammattitutkinnon ryyppäämisen lomassa. Olin työharjottelussakin monesti kännissä tai krapulassa.
Innostun muutoksista todella helposti ja olen tarttunut kaikkii vastaantuleviin mahdollisuuksiin, jolloin jokainen aiempi valinta on jäänyt keskeneräiseksi. Nyt olen päättänyt että alan olla liian vanha 600 kilometrin ex-tempore muuttoihin yms. ja aion olla aloillani niin kauan että nämä asiat selviää. Aina muuton jälkeen on vähän aikaa tuntunut siltä, että kyllähän tämä elämä tästä, mutta n. puolen vuoden kuluttua on kaikki taas päin helvettiä.
Ja yllätys yllätys, viimeisimmästä muutosta on vuosi, ja nyt taas saan lenkillä itkukohtauksia, jalat lähtee alta, raivoan miesystävä-paralle vähän väliä, aina kun ryyppään olen täysin holtiton ja perseet olalla... Missään ei ole mitään järkeä. Olen yrittänyt hillitä näitä tunteita, mutta se on johtanut siihen että mielessäni alkaa liikkua todella väkivaltaisia fantasioita. Olen mielessäni tappanut sekä miesystäväni, koirani että miesystäväni lapset. Sillä hetkellä kun ne ajatukset ovat päässä, ne tuntuvat ihan toteuttamiskelpoisilta. Myös satunnaisten vastaantulijoiden hakkaaminen tuntuu jostain syystä hyvältä idealta, joten luulenpa että tarvitsen jonkinlaista lääkitystä ja apua.
Olen suhteellisen lojaali ystäviäni kohtaan, mutta olen menettänyt useita tämän käytökseni takia. Pidän ihmisiin mielelläni välimatkaa, etten "paljastuisi". Enkä ole omasta mielestäni mitenkään paha ihminen. Olen ihan hyvä tyyppi, jolla on pahoja ongelmia. Tai sitten olen vain lellitty ja kykenemätön itsekontrolliin.
Diagnoosia odotellessa tsemppiä teille!