Alkoholi ongelma perheessä, ei ulospääsyä.
Hei.
Kirjoitan tänne sinänsä vain koska haluan purkautua jonnekkin, tai jollekkin pahasta olostani. Olen vielä nuori, vasta 13 vuotias ja lähden ensi syksynä 8. luokalle. Vaikka koulut juuri loppuivat, pelkään syksyä, kun koulut taas alkavat. En uskalla edes ajatella, miten pärjään seuraavan lukuvuoden, kun edellinenkin tuntui iskevän uuden puukon kehooni päivä päivältä.
Olen kasvanut perheessä, jossa minut on pyritty kasvattamaan vahvaksi ja itsenäiseksi, mutta silti onnelliseksi ja iloiseksi. Minulla on kaksi vanhempaa siskoa, jotka ovat muuttaneet molemmat pois kotoa opiskelemaan. Olen aina tähän asti seissyt vahvasti jaloillani, yrittäen nauraa ja olla näyttämättä pahaa oloani ja välillä olen jopa sen onnistunut unohtamaan sen. On silti vaikeaa unohtaa faktaa, ettei ole koskaan omistanut lapsuutta. Pienestä asti, tai niin kauan kuin muistan, olen seurannut kotonani tappeluita ja huutoa huonoon suuntaan menevistä raha-asioista. Isäni on suuntautunut vahvasti alkoholiin, josta kärsii lisäkseni koko perhe. Hän käy töissä, mutta kun hän saa lomaa hetkeksikään, hän juhlii sitä kokonaisella six päkillä tai väkevämmällä viinalla.Tilanne tuntuu pahentuvan koko ajan, ja rahaa menee takseihin, velkoihin, ja alkoholiin. Usein se menee niin, että kun isäni juo itsensä kotona rapa känniin, hän alkaa kinuamaan kyytiä kapakkaan. Kun äitini ei suostu siihen, isäni saattaa käydä agressiivisesti häntä kohtaan. Isäni on jopa lyönyt äitiäni useaan otteeseen. Jos äitini ei silloinkaan lähde ajamaan, isäni lähtee kävellen naapuriin, joka toimii taksikuskina ja lainaa rahaa joiltain muilta, kun me emme hänelle rahapussia anna.
Nyt tilanne on mennyt jo siihen, että isäni luistaa töistäänkin juodakseen. Kun kesälomani alkoi, lähdimme muutamiin lakkiaisiin. Sillä matkalla meidän piti hakea hänelle jo viinaa alkosta. Kotona hän taas joi, jonka seurauksena alkoi tappelu. Isäni halusi välttämättä kapakkaan ja äitini huusi täyttä kurkkua hänelle. Käänsin tietokoneella musiikit täysille, mutta se ei auttanut kun tiesi mitä siellä oven toisella puolella tapahtui. Isä alkoi käyttäytyä jälleen agressiivisesti ja hielutteli jo nyrkkejään. Äidin oli pakko lähteä autolla kotoa. Istuin itse tietokoneella vieläkin siihen aikaan. Äiti kävi luonani ja kertoi että lähtee jonnekkin vähäksi aikaa. Hän näytti minulle mihin piilotti isän kännykän ja lähti. Äitini ei ole välinpitämätön, ja uskon että hän todella välittää minusta. Hän kuitenkin tietää, ettei isä koskisi minuun väkivaltaisesti. Minäkin aina kerron äidille, etten jaksa lähteä hänen mukaansa, että kyllä mä jaksan ja kestän enkä pelkää. Ne on niin helppo sanoa.
Isäni ilmestyi ovelleni useaan otteeseen kinuamaan kaljojaan, kysymään missä äitini oli, missä hänen rahapussinsa ja kännykkänsä olivat. Huusin hänet aina huoneestani. Silloin sorruin täydellisesti ja itkin pöytääni vasten. Senkin jälkeen isäni tuli vielä ovelleni, ja meinasin silloin heittää häntä lasilla. Silloin siskoni soitti ja kysyi että miten pärjään, että pitääkö äitin tulla hakemaan. Sanoin, että olen minä ennenkin täällä ollut ja olen mä tähän jo oppinut. Äiti tuli kuitenkin kotiin, ja siitä alkoi kamalin tappelu mitä olen ikinä nähnyt. Isäni tunki huoneeseeni ja minä ja äiti yritimme pitää ovea kiinni. Itkin itkemistäni koko tämän ajan, ja se hävetti minua. Isäni ei ollut moksiskaan vaikka äitini yritti huutaa hänelle, että eikö isäni tajua mitä on tehnyt tyttärelleen. Isäni hoki vain, että missä hänen kaljansa ovat. Lähdimme äidin kanssa mummulaan yöksi ja olimme siellä kaksi yötä. Sillä aikaa isä oli lähtenyt kapakkaan.
Äidille soitettiin, että isä oli alkanut soittamaan suutaan jollekkin kapakassa. Mies oli raivostunut ja lyönyt isää kaksi kertaa. Isä oli jatkanut naputustaan, ja toinen mies oli heittänyt häntä tuopilla 3 sentin syvyisen haavan päähän. Isä oltiin kuljetettu Jyväskylään sairaalaan. Kun äitini kuuli tästä, hän oli järkyttynyt. Itse tunsin itseni jopa hieman sydämmettömäksi, sillä minä en tuntenut mitään. Sanoin vain, että tämä oli se mitä olin odottanutkin, ja tämä oli sitä mitä isäni oli ansainnutkin. Asia ei tosiaan heilauttanut minua.
Elämässäni ei tosiaan ole muuta kuin paineita. Seinät tuntuvat painuvan päälleni enkä jaksa enää tehdä mitään. Pelkään, että minulle on tulossa masennus. Sorruin vajaa puoli vuotta sitten viiltelemään itseäni kahteen otteeseen lasin sirulla, eivätkä arvet ole haihtuneet kädestäni ja yritän peitellä niitä parhaani mukaan. Onnistuin kuitenkin olemaan jarkamatta, koska käskin itseäni jaksamaan ja olematta naurettava. Jotenkin minusta tuntuu, että jos kerron jollekkin olostani ja viiltelyistäni, he ajattelevat minun liioittelevan ja hakevan vain huomiota. Itsestänikin tuntuu, että miten olen näin heikko, ja säälittävä että uikutan asiasta. En halua myöskään kertoa kellekään, koska häpeän kotiolojani. Olen kestänyt tähän asti jotenkin, mutta kun toinen siskonikin muutti pois kotoa, jäin hieman kuin yksin. Tähän asti siskoni oli puolustanut minua ja olin voinut puhua hänelle. Mutta nyt kun olin yksin, maailma kävi liian painavaksi kun meitä ei ollutkaan kaksi pitelemässä sitä. En tiedä mitä teen, enkä pääse täältä poiskaan. Avioero on mahdoton ajatus, koska isää ja äitiä sitoo niin moni asia että se kävisi liian hankalaksi. Olen aina ollut vahva luonteeltani, seisonut aina omilla jaloilla ja itkenyt vain menettäessäni jotain tärkeää. Nyt olen alkanut itkemään helpommin. Saatan haljeta itkuun illalla aivan yhtäkkiä enkä pysty pidättämään sitä. Tai alkaa itkemään keskellä yötä. Ihmeekseni, itkin myös tätä kirjoittaessani.
En odota teiltä mitään kaiken parantavia vastauksia, vaan halusin vain purkaa itseäni. Oloni on umpikujainen. Olen pahoillani kirjoittaessani näin pitkää viestiä, mutta yritin lyhentää sitä parhaani mukaan. Kaikki sisälläni ei vain mahdu tähän tilaan.
Kiitokset kaikille jotka lukivat, ja hyvää kesää.