ahdistus ja sen seuraukset
Olen koko elämäni ollut suhteellisen hiljainen tuntemattomien keskuudessa ja varsinkin tilanteissa jossa tutustutaan uusiin ihmisiin en ole se joka on eniten äänessä. Pahimpina teinivuosinani olin kuitenkin sosiaalisempi kuin olen nyt, pystyin puhumaan uusille ihmisille ilman sen kummempia ahdistuksia ja en ajatellut jokaista sanaa jonka suustani päästin.
Nyt olen kuitenkin aloittanut yliopiston ja olen huomannut miten tilanne on muuttunut. Lukion aikana ei itselläni tullut juostua paljoa bileissä tai tapahtumissa joten voisi sanoa että sosiaaliset taitoni ruostuivat ja se näkyy nykypäivässä. Olen nyt kuukauden käynyt yliopistoa ja koettanut luoda ystävyyssuhteita, mutta en pysty avoimesti puhumaan uusille ihmisille. Mietin tarkkaan mitä sanon ja jos sanon jotain, myöhemmin illalla saatan alkaa analysoimaan sanomisiani ja tuomita itseäni että olen sanonut jotain tyhmää. Useimmiten olen hiljaa jotta en sanoisi mitään tyhmää. Olen siinä iässä että minulla pitäisi olla taito puhua ihmisille koska ihan lähiakoina tälläisia tilanteita tulee olemaan useita.
Tilanteissa joissa olen tuntemattomien ja ei-niin tuttujen ympäröimänä ahdistun aivan älyttömästi siihen asteeseen asti että tekee mieli itkeä. Uskon mielessäni että kaikki katsovat minua ja tuomitsevat eleitäni, sanojani ja eniten ulkonäköäni. Koen kärsiväni jonkin näköisestä sosiaalisten tilanteiden pelosta.
Olen nyt viimeisen puolen vuoden aikana laihtunut 10kg ja en ole enää lihava (bmi = 22) mutta näen itseni edelleen lihavana. Kaikki ylempänä olevat syyt johtavat siihen että aina kun ahdistun puran sitä itseeni ja uskon että olen parempi kaikilla elämän osa-alueilla jos laihdun ja tämä johtaa syömättömyyteen. Jos näinä kausina syön normaalin määrän ruokaa ahdistun siitäkin ja itsekritiikki on valtava.
Välillä on hyviä päiviä jolloin olen suhteellisen tyytyväinen siihen miten olen puhunut ja käyttäytynyt päivän aikana, mutta auta armias jos on ollut joku tilanne, esimerkiksi olen jäänyt yksin jonain päivänä vain sen takia että en ole saanut suutani avattua, saatan itkeä yksin kotona ahdistustani. En tykkää olla yksin, vihaan yksinäisyyttä vaikka en puhu paljoa, mieluiten olen tuttujen ympäröimänä. Toivoisin että minulla olisi kumppani jonka kanssa olla iltaisin jottei tarvisi olla yksin, mutta en rakasta itseäni joten en usko että kukaan ikinä voisi rakastaa minua tai tykätä minusta koska olen niin vajaavainen useilla osa-alueilla. Sama pätee uusiin ystävyyssuhteisiin en usko että kukaan voisi haluta olla kaverini sillä olen riittämätön omana itsenäni.
Olen kaikin puolin hyvin tasapainoton ihminen ja olen ihan hukassa mitä asialle tehdä. Olen kaverille puhunut asiasta, mutta siitä ei ole apua. Haluaisin olla vain normaali ihminen joka kykenee normaaleihin ihmisten välisiin kanssakäymisiin ilman itsensä kiduttamista ja tuomitsemista. En yksinkertaisesti enään jaksa tätä henkistä taakkaa joka vie musta kaikki mehut ☹️