Riiksu kirjoitti 30.12.2012 0:44
Mä en tiiä mistä nää ajatukset tulee, mutta oon mulla on ollu välillä itsetuhosia ajatuksia. Mä en oo itseni mielestä itsetuhoinen, mutta ne ajatukset on. Ihan sama mikä vuorokauden aika on niitä ajatuksia tulee, mutta ei aina. Nyt on ollut useammin kuin aikasemmin, melkein viikottain. Mutta en oo kuitenkaan ku yhden kerran viiltänyt ranteeseen. Eikä oo oikeen syytäkään mistä tämä vois johtua, ei oo tapahtunut mitään. Välillä mua pelottaa, koska nämä tulee niin vahvoina ajatuksina. Mitä tämä on?
Vastaus: Hei Riiksu. Pystyn todellakin samaistumaan tekstiisi. Itse olen aika lailla ollut samanlaisessa tilanteessa, tai eihän tämä kilpailu ole mutta miltei ehkä pahemmassakin. Saman ikäisiäkin ollaan. Itse kärsin aikoinani masennuksesta, ja kärsin ehkä vieläkin "jälki" oireista, kuitenkin pystyn nykyään hallitsemaan ajatukseni ja huonon olon siirtämään pois. Kovaa harjoitusta ja yrittämistä se vaati, ja kun kerran sinulla aikaisemminkin masennusta on ollut niin tiedät varmasti mistä puhun. Olin myös huume addikti ja aika lailla alkoholisti sinä aikana, joten ei varmaan hirveästi asiaa auttanut.
Jokaisen masennus on henkilökohtainen kokemus, enkä oikein voi kertoa tai sanoa mitään mistä välttämättä olisi 100% apua, mutta yritän kuitenkin. Kun itse sain tarpeekseni, ja rupesin autotielle makaamaan odottaen että päältäni ajetaan (humalassa tietenkin) olin jo kerennyt kirjoittaa päiväkirja merkintöjä paljon. Poliisi sitten poimi minut putkaan nukkumaan ja miettimään asioita, ja siellä olikin aikaa miettiä kun en uskaltanut nukkua muitten örvelöitten takia. Rupesin ajattelemaan että miksi oikeastaan kirjoitin ajatuksiani, ja vuodatin pahoja asioita paperille.
En oikein ikinä ajatellut sitä sen kummemmin, se vain tuntui jotenkin hyvälle tehdä niin. Ehkä sinunkin pitäisi kokeilla. Koska huomasin myös että mitä enemmän luin vanhoja kirjoituksiani, sitä hölmömmälle ja typerämmälle ne kuulostivat. Olin kirjoittanut ne silloin kun ei järki pelannut, kun olin ihan helkkarin epätoivoinen ja sekaisin, tai muuten vain ahdistunut, jolloin ihminen ei ajattele välttämättä järkevästi. Joten jatkoin kirjoittamista, ja luin ne aina muutaman viikon välein, ja aloin huomaamaan että mitä enemmän käsittelin asioita, jotka minua vaivasivat, sitä järkevämpää tekstiä kirjoitin myös tulevaisuudessa. En enää kirjoita, koska en tunne sille tarvetta, mutta jos tulee tarvetta, ehkä nauran itselleni taas muutaman kuukauden kuluttua "tuollastako olin ajattelut, voi **** mikä idiootti oon". En väitä että itse olisit idiootti, mutta sitähän myö ihmiset välillä ollaan. Hölmöjä. Idiootteja, ihmisiä. Tärkeää on myös totta kai myös se että käyt puhumassa niistä jonkun kanssa, ei välttämättä edes terepeutin tai psykiatrin kanssa, mutta edes jonkun, jolle voit edes puhua siitä miten päivä mennyt.
Loppujen lopuksi, ainoa ihminen, joka sinut voi sieltä alhosta nostaa kokonaan, on sinä itse, sinun täytyy vaan saada siitä kultaisesta langasta kiinni, joka roikkuu niiden harmaiden keskellä. Toivottavasti saat asiat järjestykseen, itse tässä koko ajan sitä yritän, vaikka välillä meneekin kaksi taakse päin mutta onhan kuitenkin se yksi eteenpäin jo jotain, ja siitä ne kertyy, askel kerrallaan.