heips taas...
onhan se totta että jos jää kotiin niin onhan se vaikeampi päästä hoitoon kuin silloin jos itse tai vanhemmat aktiivisesti hakevat apua. itsekkin sain apua nopeasti kun sitä tarvitsin, tosin en niin paljoa kuin olisin aluksi tarvinnut, olin siis silloin (kylläkin jo) 16 vuotias ja olin kyllä ihan kriisi tapaus.
sain silloin kouluterkkarin avulla ajan samalle viikolle (siis mulla sairaus paheni kriittisesti yhen päivän aikana ja se oli sunnuntai, sitten maanantaina menin terkkarille, jonka kanssa tulin hyvin toimeen ja selitin mikä oli ja se sit rupes hoitaan sitä, muuten olis varmaan menny joku 1 kk mutta se setvi ja haki, loppujen lopuksi kyseinen ihminen jopa kuskas mua sit siellä kriisityöryhmässä 100 km päässä)
sitten kun kävin ekan kerran kriisityöryhmässä niin jonkun 2 kk aikana mulla oli joku 4-5 käyntiä. olisin tarvinnut enemmän mutta sit pääsin sairaalaan. olin 9 kk aikana 7 kk sairaalassa, 4 krt. tokalla kerralla mut potkastiin pihalle.... 🙂 mutta oli se aika outoa koska en saanut mitään lääkitystä, jatko hoitoa tms. eli mut jätettiin ihan heitteille, vaikka kotona vielä silloin asuinkin... jälleen tämä terkkari oli se joka järkkäs mulle lääkkeet takas ja jatkohoitopaikan. kun sairaalassa lääkäri oli isälle todennut että viekää tyttö tänää ja tuokaa huomenna takas päivystyksen kautta.
olin siis äärimmäisen itsetuhoinen ja masentunut (taisin saada jopa psykoottisen masennuksen diagnoosin koska olin niin itsetuhoinen, en siksi että olisi ollut harhoja)
mutta muistan kun joskus jo joku vuosi luin kuinka oli joku n 7 v poika joka oli väkivaltanen ja masentunut. vanhemmat haki sille sit tietty apua että kun ei voinut olla varma mitä lapselle tapahtuis ja tekeekö se pikkusisarukselle tai vanhemmille jotain. no yhen kerran ne oli päässy psykiatrille joka oli todennut että ei ole resursseja avohoitoon ja sairaalaan (minne se poika siis kuului) se pääsis aikasintaan puolen vuoden päästä todennäkösempää olisi että siihen menis vuosi tai hiukan yli.
jäi pohdituttaan että KUINKA LAPSILLA VOI OLLA VUODEN PITUSET JONOT HOITOON???? vuosi. ja jossain lasten iässä se on pitkä aika.
löysin muuten tällasen adressin http://www.adressit.com/lastenpsykiatria-ei-toimi joka liippaa tätä aihetta aikasta läheltä...