Olen ajatellut, ettei muistini oikeastaan tuota minulle nykyään ongelmia, koska taustalla on sellaisia muistamattomuuden aiheuttamia kokemuksia, että siihen verraten muistini nykytila on hyvä. Minulle kävi nimittäin niin, että kuormittava elämäntilanne ajoi pahimmillaan lähimuistin siihen tilanteeseen, etten pienen pientä hetkeä saanut kahta sanaa pidettyä mielessäni.Se kuormitti melkoisesti, kun silti yritin selviytyä vielä työssänikin. Onneksi niin pahana tilanne ei pysynyt kauaa ja sairaslomaakin tarvittiin välillä.
Lisäkuormitusta aiheutti muistiltaan terävät ihmiset, jotka selvästikin olivat kauhuissaan tilastani ja ihmettelivät miten ylipäätään arjestani selviydyin. Myöskään huumori, jonka avulla koitin luovia eteenpäin, oli joidenkin mielestä sopimatonta.
Arkeeni kuuluu edelleenkin lukuisia unohduksia ja huolimattomuuksia. Esimerkiksi eilen tein kalenterimerkinnän väärälle viikolle ja joskus kun etsin jotain tarvitsemaani tietoa, olen ensin aivan ymmällä mistä sen löytäisin. Sitten kuitenkin, jos annan itselleni aikaa, asia putkahtaakin mieleeni ja ihmettelen miten en nyt tuota ollut muistaa. Työyhteisössäni naureskellaan hyväntahtoisesti, kun unohtelen eväitäni, neuletakkia, huivia… milloin mihinkin. Huolen täyttämiä hetkiä koen silloin, kun kateissa onkin puhelin tai avaimet!
Ystäväni tietävät muistuttaa ennalta sovituista asioista. Elän hetken kerrallaan ja jos en tutki kalenterimerkintöjäni saatan unohtaa autuaasti mitä, missä ja milloin.
Olen yrittänyt kehitellä apukeinoja muistini tueksi, mutta niistä monestakaan ei ole vielä tullut rutiineja elämääni. Pyrin ainakin säilyttämään tärkeät asiat aina samoissa paikoissa. Avaimet, puhelimet, laskut, ajanvarauspaperit… Näin niistä jää pysyvä muistijälki ja myös automaattiohjauksella toimiessani ne päätyvät kuin päätyvätkin usein oikeisiin paikkoihin.
Millaisia keinoja sinä olet löytänyt muistisi tueksi?