Täälläkö taas..

Täälläkö taas..

Käyttäjä dahliakukka aloittanut aikaan 02.04.2019 klo 13:00 kohteessa Moniääniset
Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 02.04.2019 klo 13:00

Yhä olen aikalailla hukassa tämän sivuston kanssa ja en löydä ihmisiä, joiden kirjoituksia luin. Kaunis ilma ulkona, tuulee kuitenkin. Kukkiin vaihdoin vähän multia ja sain kateille tilattua eläinlääkärin. En sitä, jonka lomalta paluuta odottelin kk kaupalla. Maanantaina soitin, niin vastaajassa oli viesti, että sairaslomalla, toistaiseksi..Otti pannuun kunnolla, koska olisin voinut viedä katit jo aikoja sitten toiselle eläinlääkärille. No, Torstaina mennään rokotuksille ja Masterin peukkukyntä tarkistamaan, joka kasvanut ihon alle ja en uskalla epävarmoilla kourillani leikata, kun ukko kiskoo käpälää pois..Äänestämässäkin pitäisi käydä, ennakkona. Ei ole epäilyä puolueesta.

Laittaako kukaan rairuohoja pääsiäseksi? Antakaa hyviä vinkkejä kuinka saisin nousemaan paria kortta enenmän?

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 10.05.2025 klo 12:48

Tuntuu ilma mukavammin lämmenneen. Liiankin paljon oli päällä, kun lähdin hautausmaalle viemään orvokkikulhot. Srk olikin jo korjannut callunat pois. Olin varautunut pusseilla, että vien pois. Olivat nopeampia. Kovasti alkoi ihmisiä tulla haudoille. Nyt toivotaan, ettei tulisi enää halloja vaikka kestäähän orvokki koleaa. Kuistin laatikkoon myös istutin orvokit vähän ilahduttamaan eloa.

Paksut harakat koittaa varastaa rasvapötköjen jäänteitä, jotka laitoin laatikkoon tarjolle, kun Tauno tykkäisi nokkia rasvaakin ja kurret.. On kyllä harvinaisen isoja harakoita.

Voitettiin eilen Itävalta, vaikka ei ollut mikään helppo voitto. Eka erä oli upeaa peliä, sitten hiipuivat. Itävalta vaarallinen. Olikohan se Maanantaina, kun Ruotsi vastassa? Ja huomenna Ranska? Ruotsi pelistä tulee varma häviö. Ei turhia jäähyjä Jellonat, pliis.. Tunteet takula kuumenaa, kun se on se armoitettu vihollinen vastassa.

On taas jalat niin tuskilla, että itkettää. Buranalla mennään. Onneksi se pikkuisen kipua taittaa pois.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 11.05.2025 klo 12:52

Hyvää Äitienpäivää kaikille. Myös lemmikkien äideille. Ei kaikille suoda jälkikasvua, mutta lemmikit voivat olla ja ovatkin kuin lapsia. Omani ovat siellä sateenkaarisillalla. Mutta onneksi on Pee, joka kävi aamuysiltä toivottamassa onnea.

Kaunis ilma. Aurinko paistaa täydellä terällä ja on siellä varmaan lämmintä. En ole nokkaani ulos vielä laittanut, mutta pitää varmaan hetkeksi mennä kuistille, kun ei vielä naapuruston mukulat huuda. En tiedä mikä idea, etenkin tytöillä on kirkua suureen ääneen?

Minulla ainakin toisella kurrella on poikasia. Toinen taitaa vielä odotella perheenlisäystä. Ai niin, mahtoiko käki saapua? Usein kukkuu Äitienpäivänä. Nyt on ilmat ollut niin outoja, että saas nähdä. Pitääkin kuulostella.

Illalla pitäisi Ranska kaatua lätkässä. Huomenna hävitään takuulla Ruotsille. Saanpahan kiroilla syystä, heh.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 12.05.2025 klo 13:04

+28 suorassa auringossa. Varjossa varmaan puolet tuosta. En oikein käynnisty millään tänään. Otin jo lisäunetkin mutta aina vaan eukko nuutuu. Ja taas oli käärmeitä. Yksi iso ja kaksi pientä. Kauan olivatkin poissa unistani.

Olipas matsi eilen. Tipalla oli häviö. Siis Ranskalle? Olikohan niiden maalivahdilla joku 46 torjuntaa, mutta ei vaan Leijonilla osunut maaliin. Olen aika pettynyt heihin. Kuinkahan kauheasti hävitään illalla Ruotsille? Aivan takula hävitään. Kyse vaan kuinka monta kymmentä maalia? Suomi ei saisi ottaa turhia jäähyjä ne kostautuu heti. Tänään menee matsi päällekkäin Tracker sarjan kanssa. Sen aion katsoa ja sitten siirtyä katsomaan toista erää.

Stresssaa taas tulevat hommat. Ei se mitään, jos jalat pelittäisi ja saisi jotkut kengät istumaan hyvin. Vaan eipä taida onnistaa. Huomenna tulee se katon ja rännien putsari. Saa jännätä putoaako. Sanoi kyllä, että olisi turvavaljaat, mutta olen sellainen turha stressaaja. On siinä taas kyylille hommaa kytätä.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 13.05.2025 klo 13:07

Kaunis aurinko paistaa. Aikaisin aamulla varmaan ripannut vettä hiukan. Olisi saanut enenmän tulla, kun maasto kauhean kuivaa. Ja se nostaa käärmepelkoa taas huimasti. Jossakin uutisissa oli, että oli monta kasaa ollut käärmeitä aivan kävelytien vieressä. Hyi kauhistus sentään.

Kävin apteekissa ja marketissa. Kyllä kirvelee eilinen häviö Ruotsille. Ja vain yhdellä maalilla. Se yllätti. Kuitenkin heillä Nhl pelaajia joukkueessa. Ikävää se, mitä meidän Sundille kävi. Toivotaan toipumista.

Vähän ahdistaa taas, kun on tavallisesta poikkeavaa toimintaa tiedossa illalla. Haluaisin vaan olla ihan omassa rauhassa. Mutta noitakaan hommia en saa tehtyä. Kyllä oli vaikeaa saada avattua vedentulo talliin. OLi talven kiinni. Ei siinä ole muuta kuin liikuttaa vipua toiseen suuntaan. Mutta ongelma siinä, että on aivan lattiatasossa ja pakko päästä polvilleen sitä liikuttamaan. Ja sitten vielä ylöskin. Ei se iso homma ole, mutta kun ei jalat meinaa taipua ja päästä polvilleen. On niin operoituja. Jalat siis.

Ja jalat muutenkin tuskilla pelkästään kaupassa käynnistä. Pitää taas ottaa Buranaa. Kauankohan maha kestää moista?

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 14.05.2025 klo 13:02

Kylmempi päivä, mutta aurinko paistaa. Jospa se lämpö vielä palaisi?

Nyt ei Pee käynyt aamupalalla. Ja en ole Toffelia nähnyt tällä viikolla. Aina iskee huoli, että toivottavasti ovat molemmat kunnossa? Pee kävi illalla ja oli ihan kunnossa.

Kahdet verhot vaihdettu ja ikkuna pesty. Kohta toinenkin ikkuna. Silittäminen aina se vaikein homma. Ja ikkunoiden avaaminen. Verhot saa hyvin, jos on ne tangot joihin pujottaa. Mutta nipsuihin laittaminen onkin sitten eriasia. Ja kun aurinko paistaa näkee mahdolliset raidat..

Katselin toisella silmällä Euroviisukarsintaa, lähinnä ymmärtääkseni, miksi kansa hurmoksessa Kajsta. Minuun vaan ei uppoa. Ei sitten yhtään. Jos se joskus sitten..tiedä hänestä Mutta niinhän Käärijänkin Chacha ei auennut ensin ollenkaan ja nyt pitää aina mukana hoilata..

Kyllä teki poika hyvää työtä katon kanssa eilen. Kolme tuntia putsasi. Meillä oli vuosia mäntyjä talon nurkalla ja varmaan niistä alkoi siinä kohtaa kasvaamaan katolla sammalta. Nyt on männyt ollut jo kauan pois ja nyt kattokin kiiltää.

Jotenkin tämä elämä ahdistaa ja yleisväsy kaikkeen. Ihmekin tapahtui. Siinä tietyssä kohdassa, jossa Heaven aina ulkoili nousi maasta pikkusormen kokoinen orvokki. Kuin tervehdys. Piti itkeä osui niin sydämeen.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 15.05.2025 klo 12:51

Kaunis aurinko paistaa. Mutta ei mikään kauhean lämmin ole, kun tuulee. Elämä ei kyllä yhtään maistu jälleenkään. Aina jotakin outoa unta. Taas olin autolla ihan oudossa maisemassa, kauhean eksyksissä. Olen monta variaatiota tuosta nähnyt. Autolla, outoja maisemia. Mahtavia taloja. Ei takula mistään omalta kylältä. Sopisi enenmän Etelä-Suomeen maisemat. Ja ne loputtomat tiet. Minä niin uskon, että se on yksi lääke, kun tuo nuo unihäiriöt. Mutta en uskalla lopettaa ja lääkärillehän ei ole toivoakaan päästä.

Tänään taas lätkää. Tuleekin alkuillasta ja loppuillasta Euroviisu karsinta, missä Suomikin. Minua niin hävettää koko kappale, esitys ja se, että pitää niin kauheasti paljasta pintaa näyttää.

Pee kävi aamupalalla. Eilen ei käynyt, kuin vasta illalla. Toffelia en ole kohta viikkoon nähnyt. Toivotaan, ettei ole mitään sattunut. Ikkunat melkein pesty ja kesäverhot ikkunoissa. Se kaikkein painajaismainen homma on vielä edessä. Ei se mitään, jos jalat pelittäisi ja ei olisi näin kauhea käärmekammo. Mutta kun on. Pakko vaan jotenkin selvityä..

Kyllä oli Putin raukkamainen, kun ensin itse ehdotti rauhanneuvottelua Istambuliin ja ei ainakaan vielä ole paikalle ilmestynyt. Kuinka kauan sen annetaan vedättää? Ei sillä ole aikomustakaan rauhaan. Sanon sillä, koska minusta sana hän olisi väärin käytetty tuollaisesta raukasta puhuttaessa.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 16.05.2025 klo 13:01

Aurinko paistaa lämpimästi. Tuntui asioilla käydessä, että nyt on takki liikaa, Mutta taitaa taas olla ohimenevä lämmönvilaus ja ensi viikolla taas kylmenee. Sade kyllä tekisi hyvää. Katupölyä ilmassa kauheasti vaikka ovat jo monta kertaa sitä poistaneet. Siis hiekoitusta.

Eilen illalla Pee malttoi ottaa tunnin nokoset sisällä. Sitten taas veri kutsui lähtemään. Aamulla kävi aamupalalla ja voi kuinka osoitti hellyyttä aivan hurjasti. Tänään olen lopultakin Toffelin nähnyt ja namitettiin. Siellä heidän kujalla kaivuri hommissa, niin ei viihdy siellä.

Kirjosieppo on saaapunut. En tiedä minne katosi se västäräkki, jonka näin. Ja eilen, hitsi, että satuinkin näkemään kun se järkyttävän iso, ainakin reilusti nyrkkiäni isompi sammakko pomppi ajoluiskaa myöten tullakseen taas pihapiiriin. Joka kesä aina minua kauhistuttaa luuraamalla kukkapenkeissä, joita koitan kitkeä. Toki tiedän olevan vaaraton, mutta inhottaa silti. Älkää vaan vitsailko, että pussaa niin muuttuu prinssiksi. En kaipaa kissaprinssien lisäksi ketään.

Kyllä tuli jalat kipeiksi, kun kävin asioilla. Ja selkä, kun toin multapusseja samalla, kun oli tarjous. Tuntuu, ettei kärsi yhtään astua. Itkettää kivusta. Maanantaina olisi se kauhea ramppausurakka. En kyllä tiedä kuinka onnistuu.

Olipas mahtavaa nähdä Leijonien ylivoimaa kerrankin. Vähän jo säälitti se toinen osapuoli.

Katsoin Euroviisukarsinnankin. Mikään ei tehnyt vaikutusta.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 17.05.2025 klo 15:05

Ihana, lämmin aurinkopäivä. Sielukin nauttii. Raihnainen kroppa valittaa kuolevansa, ennenkuin tosihommat alkaa Maanantaina. Kuinkahan sitä oikeasti selviää?

Pee taas illalla nukkui hetken sisällä. Sitten taas luonto kutsui. Aamulla kävi aamupalalla ja taas katosi. Toffeli käynyt monta kertaa, kun heidän kujalla varmaan kaivellaan kaapelia maahan.

Kyllä sai makeasti nauraa uteliaisuutta, joka sai mukamas koiraa käyttämällä niin, että näki takapihalleni mitä teen. Sitten oikein säpsähti, kun kävelinkin toisen nurkan takaa. Onkohan kaupungeissa tälläistä vai vaanko maalla? Kyllä minä nauran sitäkin kun piti hankkia kukka amppelit vaikka ensi viikolla tulee taas hallaa ja sadetta..mutta piti ehtiä ennen minua. Vaan minulla oli silti orvokit jo Äitienpäivänä. Hahhaa.. En ole kytännyt, ei vaan voi olla näkemättä kun istuu syömässä ja ikkuna sinnepäin.. Voi kun voisi laittaa korkeat aidat tuohon, ettei tarvitsisi nähdä ketään..Mutta kuolema tässä kohta tulee, ei kannata rakentaa enää.

Väsyttää ja kivut kaataa nyt kyllä sohvalle. Lätkä menossa. Vähän luulen, että hävitään Latvialle.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 18.05.2025 klo 13:16

Ihana aurinkoinen tuuli. Mutta tuuli ei ole kauhean lämmin varjossa. Pee ilmestyi vasta aamuysiltä. Illalla nukkui taas tovin ja sitten tuumasi, että pitää kotiin lähteä Euroviisuja katsomaan. Lähtee aina tiettyyn suuntaan. Eilen kyllä tosin kävi terveiset ja viestit kuittaamassa syreenistä. Se on viestikeskus kateille. Taisi eilen Toffelikin sitä kynsiä.

Nyt oli yllätys kun menin ulos käymään ja yhtäkkiä kuuluu mauuu!!! Tuttu poika sieltä kipittää. Oli ollut nukkumassa Masterin lempiulkoilupaikan luona. Oliko se viesti Masterilta minulle, että hän hyväksyy Peen meillä olon? Kun silloin ihan alkuun tunsin niin vahvasti Masterin Peessä. Ajattelin, että ilmestyi Peen hahmossa.

Ei mennyt viisut niinkuin kaikki hehkutti. Taisi maailma kyllästyä kuulemaan Bada bada bastua, kun se oli joka paikassa. Oli minusta outo voittaja. Ehkä tarvitsee enenmän aikaa ennenkuin se aukeaa minulle. Tai tarvitseeko edes aueta..

Huomenna on kova ahertaminen edessä, kammottaa valmiiksi kuinka jalat jaksaa. Eilen vähän puuhastelin pihalla ja oli loppuillan niin kipeät. Meni lätkän eka eräkin ohitse. Onneksi voitettiin. Huomenna aivan satavarma tappio. Se on Kanada. En katsonut viisuja loppuun. Eerikan vedon jälkeen luovutin, vaikka uni ei meinannut tulla. Heräsin kuitenkin aamuneljältä kipuihin. Siinä luin uutiset kuinka viisut meni.

Surullista se helikopterionnettomuus. 5 ihmistä kuoli. Mikä sitten onkaan syy. Inhimillinen erehdys ohjauksessako?

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 19.05.2025 klo 14:24

Kaunis, lämmin aurinko päivä. Pitäisi lohduttaa, mutta kun jo nyt ei ole paikkaa jota ei särkisi ja hommat puolivälissä. Kumisaappaat ei yhtään tuntuneet hyvältä jalassa. Niinpä crocksit kaksilla villasukilla mennään. Koitin teipata jalkapohjia mutta kun vetää sukkaa jalkaan niin rullaantuu pois.

Pakko jatkaa huomenna. Ei sitä kukaan jaksa enenpäänsä. Hyvä ikkunoista kytätä, että taas se istuu huilimassa, mutta näin se menee näillä sairauksilla.

Kolme kurkea meni metsälammelle. Liitelivät kaunista laskeutumista ja hetki sitten kaksi myöhäistä tuli huudellen toisia ja kuoro vastasi metsän takaa.

Pee ei ole käynyt aamupalalla ollenkaan. Illalla oli kiireinen ja söi ja jatkoi matkaansa. Saattaa illenmalla ilmestyä katsomaan, jos ei tuo lava pelästytä? Toffeli on käynyt monta kertaa.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 20.05.2025 klo 15:11

Aurinko paistanut kauniisti, mutta suht hyytävä tuuli.

Minulla oli ihana yövieras. Koko yön nukkui vieressä. No, Pee tietysti. Tuli siinä ennen iltaysiä ja lähti aamulla puoli seiskalta. OLi kyllä kivulias olo koko yön. JOka ainoaa paikkaa kolotti. Vaan nyt se on tehty. Ja juuri poika haki täyden lavan pois. Nyt on se selätetty. Kyllä meinasi usko loppua kesken. Ja ennen kaikkea kunto. Molemmat käsivarret täynnä verinaarmuja ja mustelmia vaikka missä. Mutta yhä kävelen. Ei paha ollenkaan.

Ja entäs eilinen lätkä? Kanadan piti olla niin mahtava ja voittamaton, mutta niin vaan Suomi pojat tuli ja voitettiin rankkareilla. Kaikki kiitos kuuluu meidän mahtavalle maalivahdille. Nyt olisi muistaakseni Latvia vastassa. Pystyykö Leijonat tänään yhtä huikeaan peliin? Peukkuja.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 21.05.2025 klo 13:15

Niin perusharmaa päivä. Kylmäkin mokoma. Mutta ei vaan sada vaikka kuinka toivoisi. Luonto niin tarvitsee vettä. Ja minun rutikuiva nurmikkoni. Näinköhän kasvaa ollenkaan.

Kyllä kolottaa joka ainoaa kohtaa. Kun ei pysty istumaan kunnolla eikä makaamaankaan. Oli se sellainen ponnistus, että huhhuijaa. Mutta on tehty.

Pahoittelen luulleeni eilen pelin ovan Latviaa vastaan. Ei ollut, mutta nyt en sitten muista kuka se oli vaikka katsoin ja täpärästi voitettiin. Lasken sen kauhean väsyn piikkiin, ettei järki pelittänyt sitten yhtään. Jos nyt olen oikeassa niin olisikoshan Torstaina puolivälierämatsi Usaa vastaan? Ja, että pitäisi voittaa? Epäilempäs. Mutta peukkuja pidän.

Pee kävi illalla syömässä ja halusi takaisin ulos. Nyt ilmestyi ennen aamukymppiä ja nukkuu edelleen sängyssä tyytyväisenä.

Järkyttävää se eilinen koulupuukotus. Mikä ihme saa tekemään tuollaista? Onneksi tytöt selvisivät ja eilen jo pääsivät kotiin sairaalasta. Mutta kuinka moni kantaa tuosta traumoja lopun ikäänsä. Vaikka asia ei minua mitenkään kohdistu se aiheutti ahdistuksen tunteen sisälle. Sitä miettii koska se tapahtuu täällä? Vaikka kaupassa tms. Tai koska tapahtuu seuraava isku?

• Muokattu kirjoittajan toimesta 2 viikkoa, 5 päivää sitten. Syy: Oma lisäys. No tänäänhän se sitten tapahtui. Oppilas puukotti toista. Heti oli iltapäivälehden eka otsikko. Surullista
Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 22.05.2025 klo 13:08

Kylläpäs osaa olla hyytävä tuuli ulkona. Pitäisi sataa vettä ennusteen mukaan, mutta uskon kun näen. Tietty kiertää juuri meidän kylän silloin kun sade todella tulisi tarpeeseen.

Taas on koulu-uhkaus soitettu. Taisi olla Kuopiossa. Poliisi paikalla. Toivotaan, että on turha uhkaus, mutta niin äärettömän typerää leikkiä tuollaisella asialla. Mitä ihmettä se antaa soittajalle? Vai onko se niin, että kun alle 15v ei joudu vankilaan vaan sossun hoiviin niin ajatellaan, että saa vain kovan jätkän maineen. Kun kukaan ei ennen huomannut tyyliin. Niin typerää käytöstä. Kuin myös niiltä, jotka jakeli eteenpäin sitä Tampereen jutusta olevaa videota. En ymmärrä mihin tämä maailma on menossa?

Ei ole Peetä näkynyt edes aamupalalle. Minulla on katkarapuja likoamassa valmiina, kun kuitenkin vielä tänään ilmestyy.

Toffeli ottaa kaiken irti, kun uskaltaa liikkua pihalla. Ollaan namitettu monta kertaa. Haluaisi kovasti sisälle, mutta en päästä, kun kotinsa tuossa seuraavalla kujalla. Varma tieto.

Kävin marketissa, ettei huomenna tarvitsisi.

Vieläkin jäsenet kipeinä 2 päivän hommasta. Mutta selvisin hengissä. Eilen koitti koomapaska työntyä päähän kun istuin sohvalla. Sain työnnettyä pois hokamalla et tule mene pois. Aina se ei onnistu. Aika kauhulla odotan millon taas iskee.

Nyt sitten suht varmaa tietoa, että Leijonat kohtaa Usan 17.15 ja on kohtalon ottelu. Tulos tai ulos. Kunhan eivät ottaisi turhia jäähyjä, sillon jenkit iskee. No, iskee varmasti muutenkin. Haluan uskoa, että voitetaan!!!!!!

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 23.05.2025 klo 12:53

Kyllä oli eilen niin tervetullut sade. Vaikka se ei kauaa satanut, mutta linnut aivan hullaantui. Tauno oli ehtinyt jo madon saada nokkaansa. Voi sitä sinfoniaa, kun linnut pulisi, kun hetken istuin kuistilla nauttimassa sateesta. Tänäänkin pitäisi sataa, mutta näyttää kyllä taivas kirkastuvan. Lämmin siellä on melkein +17, jos tuuli ei osu.

Well, mitähän sanoisi eilisestä lätkästä? Kyllä harmitti, mutta parempi voitti. Eihän siinä muu kommentti auta. Kovasti peukutettiin, mutta Leijonat jotenkin väsähti toisessa erässä.

Pee illalla oli muutaman tunnin. Ja tänään kävi aamupalasen syömässä ysiltä. Toffeli oli jo puoli seiskalta pihalla. On vaan poika niin yksinäinen. Huomiota vailla.

Kävin roskat viemässä ja kirjastossa. Jos en ensi viikolla kävisi. On se yksi tärkeä meno ja sitten yksi päivä pyhää. Ja kohta ollaan Kesäkuussa.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 24.05.2025 klo 12:51

Ihana aurinkopäivä eilisen sateen jälkeen. Satoikin oikein kunnolla. Jospa alkaisi ruohokin piristyä vähitellen. Tänään saapui myös käki. Kauempana kukahteli. Kartoittaa reviiriään. On myöhässä tänä vuonna. Mutta onhan ollut niin outo kevätkin.

Pee ilmestyi aika myöhään eilen ja oli yötä. 5.55 aamulla maukaisi, että ulos tahtoisi. Oli taas pari tuntia sitten välipalaa vailla. Toffeli oli etupihalla ja Pee sisällä. Pikkuisen jännäsin kuinkas käy. Ja kun avasin Peelle oven oli Toffeli tulossa. Meinasi tulla riita. Pikkuisen ääni pääsi. Toffe juoksi autotallin edustalle ja Pee oli kuistin edessä ja katselivat toisiaan. Onneksi jäi sille tasolle ja ei ainakaan heti riitaa tullut. Lisää haastetta lisäsi, kun harakat rähjäsivät ja ruokintapaikalla oli raitapaita katti. Pee haistoi hänet. Onneksi kaikki lähtivät varmaan omiin suuntiinsa. Raitapaita oli nuorempana tosi kauhea tappelija. Olisiko leikattu ja rauhoittunut?

Ihmeen hyvin olen saanut nukuttua. Pitää koputtaa puuta, knokknok.. Kipuja on aina vaan. Mihinkäs ne menisi..