Skitsofreeniako?

Skitsofreeniako?

Käyttäjä MietiskelijäVaan aloittanut aikaan 16.07.2017 klo 00:42 kohteessa Moniääniset
Käyttäjä MietiskelijäVaan kirjoittanut 16.07.2017 klo 00:42

Hei! en oikein osaa vielä käyttää tätä niin voi sanoa jos on väärään kohtaan laitettu!

Elikkäs onko täällä ketään skitsofreenikoita?
Olisin enemmän kuin kiitollinen jos kertoisitte hieman omakohtaisia kokemuksianne millaista on elää skitsofrenian kanssa ja millaisia oireita teillä oli ennen sairauden puhkeamista? minkä ikäisenä aloit kuulla ääniä? Miten kuvailisit tunne elämääsi, ahdistutko helposti ja millaista elämä on ilman lääkkeitä? Entäpä lääkkeiden kanssa? Epäilitkö itse sairastavasi skitsofreniaa ennen diagnoosia?

Olen itse tässä jo jonkin aikaa epäillyt että minulla on/olisi puhkeamassa skitsofrenia ja Wikipediat yms selailtu jo niin ajattelin kysäistä sitten vielä muiden omakohtaisia kokemuksia kun niitä ei näytä tuolta netistä löytyvän hirveämmin

Kiitos jo etukäteen vastauksista 🌻🙂🌻

Käyttäjä Irja_Moniääniset (Vapaaehtoinen) (Suomen Moniääniset ry) kirjoittanut 16.08.2017 klo 20:19

Monelle skitsofreniadiagonoosi tulee psykoosiin jälkeen ja on aina jonkinlainen järkytys, ainakin useimille. Skitsofrenia on sairaus siinä missä muutkin, olotilaa tasataan lääkeillä ja terapialla. Toiset jopa tervehtyvät ja paranevat skitsofreniasta tai tilanne on niin vakaa, että lääkitystä on voitu vähentää tai lopettaa kokonaan.

Itse en tekisi skitsofrenia diagonoosia vaan menisin asiantuntijan luokse, vaikka hankkimalla terveyskeskuksesta lähetteen tutkimuksia varten. Skitsofreniaa on niin monenlaista, että toisen skitsofrenia ei välttämättä muistuta ollenkaa toisen skitsofreniaa. Selvittele asiaa mielenterveysalan amattilaisen kanssa, niin saat skitsofreniadiagonoosin tai sitten ei tai jonkin muun syyn olotilaasi.

Hyvää kesän jatkoa.🌻🙂🌻

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 08.11.2017 klo 16:53

Mä sairastan skitsofreniaa ja voin kertoo, että on ääniä. Sävyltään ne on negatiivisiä.

Käyttäjä Hukka73 kirjoittanut 11.05.2018 klo 16:28

Ei todellakaan kannata lukea netistä sairauksista koska monesti "löytää" oireita joita itsellä on. Skitsofrenia diagnosissa pitää olla useamman kuukauden oireita ennen kuin diagnosia tehdään. Olen jo sairastanut 15 vuotta skitsofreniaa joka välillä on todella ongelmallinen. Kuulen ja näen harhoja. Harhat ovat välillä jatkuvaa ja toisinaan pieniä breikkejä harhojen välillä. Skitsofrenia voi vaikuttaa myös tunteisiin. Ei ole mukava sairaus.

Saa kysyä jos heräsi kysyttävää..

Käyttäjä Hanna_Moniääniset (Työntekijä) (Suomen Moniääniset ry) kirjoittanut 15.06.2018 klo 09:54

Äänien kuulemiselle on monia selitystapoja, joista skitsofrenia on vain yksi. Tässä joitakin esimerkkejä muista selitystavoista:
Erityinen kyky tai herkkyys
Trauma tai haastavat kokemukset
Dissosiaatio
Henkiset, hengelliset tai paranormaalit kokemukset
Tunne-elämän ongelmat
Ristiriidat sosiaalisissa suhteissa
Häiriö sisäisen puheen tulkinnassa

Vaikka olisikin saanut diagnoosin, kannattaa silti pohtia erilaisia selitys- ja lähestymistapoja asiaan. Monien ääniä kuulevien toipumista on auttanut se, että äänet nähdään ylipäätään merkityksellisenä kokemuksena.