Minä kirjoitan tänne…

Minä kirjoitan tänne...

Käyttäjä jaana6 aloittanut aikaan 21.10.2016 klo 17:02 kohteessa Moniääniset
Käyttäjä jaana6 kirjoittanut 21.10.2016 klo 17:02

Hei nyt minä sain tarpeekseni siitä että minä kirjoitan liian näkyvästi enkä anna tilaa muille kirjoittaa tänne, niinpä päätin vallata oman tilan täältä. Minä liityin vähän aikaa sitten moniäänisiin, koska psykiatrini suositteli sitä minulle. Minulla on ollut ääniä ihan pikkuisesta tytöstä asti. Olen tullut niiden kanssa välillä huonosti ja välillä paremmin toimeen.
Psykiatrini oli sitä mieltä että voisin oppia jotain muiden kokemuksista, mutta en ole aivan
samaa mieltä, jokaisella on omat kokemuksensa, ja harvoilla samanlaiset minun kanssani.
Edes äitini ei ymmärtänyt minua, vaikka hänelläkin oli omat äänensä.
Äänet ovat mielestäni hyvin henkilökohtainen asia, niinkuin ajatuksenvapaus, mutta usein
äänet toimivat ihmisen kokemusten kuvaajana, millainen psyyke sellaiset äänet.😍

Käyttäjä kirjoittanut 02.02.2019 klo 10:55

Ennakko-oireet (prodromaalioireet)
Ainakin kolmella neljästä ensi kertaa skitsofreniaan sairastuneesta nuoresta tai aikuisesta ilmenee erilaisia ennakko-oireita eli prodromaalioireita kuukausia tai joskus 2–3 vuotta ennen sairauden varsinaista ensijaksoa. Hakeutuminen asianmukaiseen hoitoon tässä vaiheessa saattaa estää tai viivästyttää sairauden ilmenemistä tai lievittää sen voimakkuutta.

Tällaisia psykoosin esioireita saattavat olla masentuneisuus ja mielialan vaihtelu, lisääntyvä vaikeus tuntea nautintoa, eristäytyminen ja vetäytyminen ihmissuhteista, oudot ajatukset, käytös tai teot, vaikeus keskittyä, muistaa tai tehdä päätöksiä, huono stressinsietokyky, vaikeudet ihmissuhteissa, unihäiriöt, psyykkisen energian ja motivaation heikentyminen ja erityisesti lyhytaikaiset aistiharhat, merkityselämykset, harhaluulot ja suhteuttamisluulot. Jos nämä oireet pitkittyvät ja voimistuvat, niistä kärsivän kannattaa kääntyä omalääkärin tai psykiatrin puoleen. Näin tulee toimia erityisesti, jos oireista kärsivän lähisukulaiset sairastavat tai ovat sairastaneet skitsofreniaa. Psykoosilääkehoidon ja asianmukaisen psykoterapian tai tukihoidon aloittaminen voi estää ensipsykoosin ilmenemisen. Monet näistä oireista ovat kuitenkin ohimeneviä ja kuuluvat kuitenkin normaaliin murrosikään tai ne ovat alkavan vakavan masennusjakson oireita.

Ajoissa aloitettu asianmukainen hoito skitsofrenian esioirevaiheessa voi viivästyttää ensipsykoosin ilmenemistä tai parantaa sairauden pitkän aikavälin ennustetta.

Joidenkin tutkimusten valossa omega-3-rasvahappojen säännöllinen käyttö voi viivästyttää sairastumista skitsofreniaan.

Skitsofrenian ensipsykoosia edeltäviä oireita voidaan hyödyntää myös skitsofrenian myöhemmissä vaiheissa, koska ne voimistuessaan ennustavat usein uuden sairausjakson ilmenemistä. Tällöin kääntyminen lääkärin puoleen, lääkehoidon aloittaminen tai annoksen tarkistaminen tai sairausjakson todennäköisyyttä lisäävän stressin vähentäminen sairausloman turvin voivat estää pidemmän tai sairaalahoitoa vaativan akuutin sairausjakson ilmenemisen.

Skitsofrenian akuutteja psykooseja edeltävistä ennakko-oireista kärsivän tulee välttää alkoholin, päihteiden ja erityisesti kannabistuotteiden käyttöä.🙂👍

Käyttäjä kirjoittanut 02.02.2019 klo 18:51

Vainoharhaisille (paranoidisille) harhaluuloille ovat ominaisia perusteettomat ja monesti eriskummallisetkin pelot vainotuksi tai vakoilluksi tulemisesta. Suhteuttamisharhaluulojen eli psykoottisten merkityselämysten yhteydessä henkilö tulkitsee virheellisesti ihmisten eleet tai kokee lehtikirjoitusten täysin perusteetta viittaavan nimenomaisesti häneen itseensä. Tuloksena näistä merkityselämyksistä on usein pelonsekainen eristäytyminen sosiaalisista suhteista. Vakavissa sairauden muodoissa tai vaiheissa skitsofreniaa sairastava voi kokea harhanomaisesti muun muassa, että häneltä on riistetty oma tahto, hänen päähänsä laitetaan ajatuksia, hän on ulkopuolisen voiman kontrolloima, hänen ajatuksiaan voidaan lukea tai ne kuuluvat kaikuna ääneen.

Minulle joka päiväisiä asioita, joista yritän päivittäin eroon. 🙂👍 Varsinkin nämä kokemukset
siitä että joku laittaa päähäni ajatuksia, joita siellä ei muuten olisi, koska en uskaltaisi noin
rohkeasti ajatella, usein muista ihmisistä, koska pelkään että he voivat saada selville mitä
olen heistä ajatellut. 🙂👍 En tiedosta, missä menen vika suuntaan, eniten pelkään ihan
ruumiillista kipua, koska olen mennyt noin ajattelemaan ihmisestä, tai en ole ajatellut noin
ihmisestä. 🙂👍

Käyttäjä kirjoittanut 02.02.2019 klo 20:17

Aistiharhoista eli hallusinaatioista yleisimpiä ovat erilaiset kuuloharhat, jolloin henkilö kuulee yksittäisiä sanoja tai puhetta. Skitsofrenialle varsin tyypillisessä kuuloharhassa puheääni kommentoi henkilön käytöstä tai toistaa hänen ajatuksiaan. Joskus kaksi ääntä keskustelee keskenään henkilön tekemisistä. Äänet voivat olla luonteeltaan uhkaavia tai syyttäviä. Joskus ääniä kuuleva voi keskustella äänten kanssa tai naureskella niille. Kuuloharhojen lisäksi skitsofreniaa sairastavalla voi ilmetä myös näköharhoja tai joskus harvemmin myös tunto-, haju- tai makuharhoja. Vaikea-asteisina ja totena pidettyinä kuuloharhat voivat haitata suuresti henkilön ajattelua ja käytöstä. Usein kuuloharhoista kärsivä kykenee erottamaan aistiharhansa todellisuudesta.

Harhaluulot eli deluusiot ovat itsepäisiä, jäykkiä ja perusteettomia uskomuksia, joista henkilö pitää itsepäisesti kiinni. Jäykkinä ja itsepintaisina erilaiset harhaluulot saattavat hallita henkilön koko ajatusmaailmaa ja vaikeuttaa monin tavoin hänen sosiaalista toimintakykyään. Hyvin yleisiä harhaluuloja skitsofreniassa ovat erilaiset paranoidiset eli vainoharhaiset deluusiot sekä niin kutsutut suhteuttamisharhaluulot.

Tulee mieleeni että ajatuksissani oli ääniä, jotka sanoivat etten saisi olla noin vapaaehtoisesti ajatteleva ihminen, vain minun pitäisi olla sielullinen pakkomielle.
Edellyttäen etten osaisi purkaa sitä tulvaa ja maanmullistavaa tarvetta kokonaan
ilmaisuiksi eli ilmaksi. 🙂👍 Se outo olo olisi hedelmällisempää maaperää. 🙂👍

Käyttäjä kirjoittanut 02.02.2019 klo 21:33

Skitsofrenian oireet vaihtelevat suuresti sekä eri potilailla että samallakin potilaalla hänen sairautensa eri vaiheissa.

Aistiharhoista eli hallusinaatioista yleisimpiä ovat erilaiset kuuloharhat, jolloin henkilö kuulee yksittäisiä sanoja tai puhetta. Skitsofrenialle varsin tyypillisessä kuuloharhassa puheääni kommentoi henkilön käytöstä tai toistaa hänen ajatuksiaan. Joskus kaksi ääntä keskustelee keskenään henkilön tekemisistä. Äänet voivat olla luonteeltaan uhkaavia tai syyttäviä. Joskus ääniä kuuleva voi keskustella äänten kanssa tai naureskella niille. Kuuloharhojen lisäksi skitsofreniaa sairastavalla voi ilmetä myös näköharhoja tai joskus harvemmin myös tunto-, haju- tai makuharhoja. Vaikea-asteisina ja totena pidettyinä kuuloharhat voivat haitata suuresti henkilön ajattelua ja käytöstä. Usein kuuloharhoista kärsivä kykenee erottamaan aistiharhansa todellisuudesta.

Harhaluulot eli deluusiot ovat itsepäisiä, jäykkiä ja perusteettomia uskomuksia, joista henkilö pitää itsepäisesti kiinni. Jäykkinä ja itsepintaisina erilaiset harhaluulot saattavat hallita henkilön koko ajatusmaailmaa ja vaikeuttaa monin tavoin hänen sosiaalista toimintakykyään. Hyvin yleisiä harhaluuloja skitsofreniassa ovat erilaiset paranoidiset eli vainoharhaiset deluusiot sekä niin kutsutut suhteuttamisharhaluulot.

Ajatuksiini tunkeutui hallusinaatioita siitä etten ollut ajatellut oikein Avioliitossa olevien
ihmisten seksuaalisien muodollisuuksien ja mahdollisuuksien kokonaista kirjoa. 🙂👍
Ja etten saisikaan ajatella lasten vievän seksuaalisien muodollisuuksien ja mahdollisuuksien mukaista tilaa, enää sen jälkeen kuin ne ovat muuttaneet pois Vanhempiensa luonta. 🙂👍
Joten on ymmärrettävää ajatella sitä Matkustuksien alaiseksi halukkuudeksi seksiin.
🙂👍🙂👍

Käyttäjä kirjoittanut 03.02.2019 klo 07:21

Minun piti rohkeasti kannattaa Veljeni ja hänen vaimonsa lomamatkaa, mutta minusta
ei taida olla ollut siihen, enkä luultavasti tulevaisuudessani muuta mielipiteitäni noin
paljoa, ja ala kannattamaan heidän yhteiseloansa kotoisimmissa merkeissä. 🙂👍
Vaikka aina välillä mietin Veljeni ja hänen vaimonsa muodollisuuksia ja mahdollisuuksia
selviytyä voittajina noista karikoista joita heidän veneensä tiellä saattaa olla. 🙂👍
En usko heillä olevan sellaista hätää kuin minulla olisi noiden asioiden hoidossa. 🙂👍
Näitä asioita nyt.

Käyttäjä kirjoittanut 03.02.2019 klo 09:07

En haluaisi osallistua henkiseen väkivaltaan tai sillä panettamiseen, koska se kohdistuu
ihmisiin tai eläimiin, jotka saattavat siitä kärsiä, mutta eivät olosuhteidensa tähden siitä
selviydy voittajina. Enkä usko etten ole miettinyt näitä asioita todella paljon, ja kärsinyt
itse turhauttavasta panettelusta ja lemmikkini myös. 🙂👍

Käyttäjä kirjoittanut 03.02.2019 klo 10:38

Näin köyhänä sukulaisena ja ystävänä, koen turhauttavan panettamisen kohdistuessaan minunlaiseeni vaatimattomaan persoonaan, kaikessa itsekeskeisyydessäni, haavoittavana probleemia tuottavana ilmentymänä, jolla korvataan henkilökohtainen seksuaalisuuteni. 🙂👍
Näitä probleemia viljelevät ihmiset ovat pettyneitä oman seksuaalisuutensa saamattomuuteen, ja haluavat korostaa omaa egoansa. 🙂👍
He eivät huomioi muodollisuuksien ja mahdollisuuksien väylää, vain haluavat seksiä, muiden haluista välittämättä. 🙂👍 Nämä tuovat hädänalaisten tilanteiden kokonaisen kirjon halukkaiden luokse, ja tyydytävät häikäilemättömästi omia halujansa ja himojansa. 🙂👍
Tälläisen seuran hakeminen ja saaminen ei enää kiinnosta minua, koska en ole kyennyt sellaiseen itsetuntemukseen ja omien halujeni analysoimiseen kuin seksuaalisuuteni silloin edellyttäisi minulta. 🙂👍 Tämä turhauttava tilanne panetuksineen on rienausta. 🙂👍
Eikä johda minua hyväksymään ihmissuhdetta. 🙂👍

Käyttäjä kirjoittanut 04.02.2019 klo 06:10

Minulla on ongelma johon en saa vastausta, univaikeudet, jotka juontavat vuosien päähän.
Minulla kuin ei ollut koskaan vaikeuksia hyväksyä muita ihmisiä sellaisina kuin he halusivat
tulla elämääni, mutta nyt on paljon vaikeuksia hyväksyä ihmisiä jotka tarkoittavat hyvää
minulle puuttumalla elämääni, etten tekisi siitä kurjaa aikaansaannosta. 🙂👍
Jotenkin jään yksinäni miettimään; mikä olisi minulle hyväksyttävintä käytöstä? 🙂👍
En ole kiva. En ole aina edes inhimillinen.🙂👍

Käyttäjä kirjoittanut 05.02.2019 klo 18:07

Vaadin itseltäni liikaa. 🙂👍 🙂👍

Käyttäjä kirjoittanut 06.02.2019 klo 11:27

Vaadin itseltäni liikaa. 🙂👍 🙂👍

Käyttäjä kirjoittanut 06.02.2019 klo 16:54

Olen ollut sairaana pari päivää. Ja kokenut kamalan paljon tuntoaistimuksia jotka johtuivat
osittain flunssasta ja osittain selvästi kuuluvista seikoista. Menkää kuurot korvat hittoon siitä, etten tule taas kipeämmäksi, kuin en kuule äänivyöryn valitusta ajoissa. 😯🗯️
Kaikenlaisia patoutumien purkautumispaikkoja, " Täällä pidetään pystyssä!" 😯🗯️
En haluaisi olla tuollaisissa housuissa tai saappaissa, " Keskellä tätä hämmennystä!" 😯🗯️
Enkä " Kelata ajatuksiani, alusta loppuun asti, kerta toisensa perään!" 😯🗯️
Ehkä on parempi olla vain sairas itse. 😯🗯️

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 07.02.2019 klo 13:39

Puuuuh...puhaltaa parantavia tuulia ja mielenrauhaa!!!!!

Käyttäjä kirjoittanut 07.02.2019 klo 18:17

Puuuuh...Kiitos daaliankukka. Anteeksi jos rähjäsin teillä asti.

Sain tänään oltua koulussa, ja huomenna menen taas kouluun. Huomenna koulun jälkeen,
jos " Muistan," pitää lähteä kylämajaan ATK-luokkaan kyselemään neuvoja tietokoneen käyttöön ja erityisesti virustorjuntaohjelmaan ja siivousohjelman päivitykseen. 😍
Sain postissa APU lehden jatkotilaus laskun, en tiedä viitsinkö sitä lehteä edes lukea. 🙂👍
Luen hyvin vähän lehtiä ja katson TV tä harvoin, Radiota kuuntelen myös harvoin. 🙂👍
En ole oikein selvillä mitä maailmalla tapahtuu, tai tapahtui. 🙂👍 Minulta uupuu halut saada selville isoissa mittakaavoissa tapahtuvat tapahtumat. 🙂👍 Joskus innostun katsomaan uutisia TV stä tai kuuntelemaan Radiota. 🙂👍
Haluaisin ehkä katsoa musiikki videoita, mutta en tunne muusikoita, enkä musiikkia. 🙂👍

Käyttäjä kirjoittanut 08.02.2019 klo 13:31

Nyt on viikonloppu tulossa ja tänään on vielä sauna. Olen kylämajassa ATK-luokassa.🙂👍

Käyttäjä kirjoittanut 08.02.2019 klo 15:21

Tulin kotiini, kissa tervehti tullessani sisään, sitten se meni jonnekin kuin en kiinnittänyt siihen huomiotani tarpeeksi. Nyt pitää keittää kahvia tai kaakaota, kumpaa nyt ottaisin. 🙂👍