En vielä ole keksinyt mikä toimisi. Liian aikaisin ei kannata mennä sänkyyn, saa valvoa koko yön. Koen itse, että oma oleminen on kaiken kaikkiaan saatava rauhoittumaan. Nuo äänet koen samana kuin aivojen vallaton työskentely jonkin asian tiimoilta. Aivot käsittelevät asioita itsekseen. Samalla tavalla koen, että äänet toimivat itsekseen. Jos innostun vaikka uudesta neule-mallista, aivot alkavat höyryämään kuin ylikuumentuen ja silloin uni ei tule ja ääni sanoo, että mitä turhaan nukkua, keitä kahvit, opettele valvomaan koko vuorokausi, niin saat enemmän näkyvää aikaiseksi. Se on persoona kysymyskin, koska olen jonkin tason maanis-deppressiivinen tyyppi. Teen täysillä yhtä asiaa 24/7 ja sitten väsyn ja itken enkä pysty tekemään mitään. Luulen, että jonkinlainen sidos tekemisen tason tärkeyteen ajatuksissa on olemassa. Viisaat opettavat asettumaan olemiseen, missä kaikki saa tapahtua, mutta me panostamme tekemiseen, joka on päästä lähtöisin ja niin ylikuumenemme kohtuuttomilla suorituspaineilla. Kuin minuuden ainoa arvo olisi olla "tekijä". Ja silloin rento nukkuminenkaan ei onnistu. Minä koen, että oli kyse sairauksista tai ajatuksista, kun emme kuule hiljaista sydämen ohjausta tai varotusta, opastuksen voima vahvistuu pahemmiksi sairauksiksi, voimaakkaammiksi ääniksi. Ajatella, jos ymmärtäisimme olemisen lahjan, jolla on arvo vain siinä, että on olemassa, kaikki työkyvyttömät, vammaiset, sairaat, heikot ym. saisivat heti armon silmissämme, koska he ovat olemassa, se on lahja, ihme. Tekeminen on useimmiten ihmisen omaa keksintöä, useimmiten keksitty ajan tappamiseksi, kun ei osaa vain olla ja nauttia näkemästään. Se minä siellä on aina tuskaa tuottamassa, jolle on opetettu, että "Ajattelen, siis olen". Höpön löpön, olen kyllä olemassa, vaikka yhtään ajatusta ei heilahtaisi. Mutta mitä ajattelen, se koen olevani, siihen on uskottu ja se pitää oikaista. Ja itselläni kun muutoksessa on kyse luopumisesta, jotenkin tajusin tuon, että kadotan jotakin, jos ajattelu kuin loppuu. Se mitä menetän, on ajatuksin luotu kuva siitä mikä olen, jota olen tottunut pitämään ainoana itsenäni. Ja pelko iski, kuoleman pelko. Pitää ymmärtää olemisen syvyys ja ajattelun mitättömyys sen rinnalla, jotta uskaltaa antautua. Näin minä näen unettomuudeen. Ei ihan pikku juttu. Nukahtaessakin joudumme luopumaan päivätajunnan luomasta kuvasta, ja siinä itse olen kokenut kauheita katoamisen pelkoja. Pitää kynsin hampain kiinni päivätajunnasta, kun joku aavistus tai tieto on avautunut, että en ole ihan se, joka olen luullut olevani. Koen, että nukahtaminen on pieni kuolema, joka puhdistaa paljon, jos pystyy nukkumaan hyvin. Jonkun syvällisen unen jälkeen herääkin kuin ihan uutena ihmisenä. Vanhat ajatukset ja kuvat on kumitettu mielestä ja uusi päivä voi alkaa paljon uudempana, raikkaana ja tuoreena. Ja toisaalta, iso juttu oli antaa tämänkin asian vain olla. riisua ajatus, että pitää nukkua. Oikeastaan muuta ei tarvinnut tehdä, kun uni alkoi jo paremmin maistumaan. Ajatus on maailmankaikkeuden suurin voima, nimenomaan mielen voima ja minkälaisia sisäisiä kokemuksia mieli tuottaa.