Emme olleet lapsen äidin kanssa parisuhteessa kovin kauaa, vaikka pariinkin otteeseen kokeiltiin sitä. Joka kerralla lapsen äiti pisti suhteen poikki, vaihtelevista syistä. Tulemme kuitenkin loistavasti toimeen ja saamme sovittua lapsen arjesta ja tapaamisista oikein mainiosti. Lapsen äiti on edelleen hyvä ystäväni. Keskustelemme tai vaihdamme omia tai lapsen kuulumisia lähes päivittäin.
Ehkä merkittävimmät kiistakapulat ovat hänen suhtautumisensa mielenterveysongelmiini ja neuroepätyypillisyyteeni - mikäli ADHD:n laskee jälkimmäiseen eikä ensimmäiseen kategoriaan. ADHD:n lisäksi minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö, joka ei ole tietääkseni maanisesti oireillut pitkään aikaan (en itse tunnista hypomanioitani kuin korkeintaan jälkikäteen). Sen sijaan masennusta minulla on ollut jo vuosikausia vaihtelevalla intensiteetillä.
Masennus lamaannuttaa ja tekee arjesta ja asioinnista todella hankalaa ahdistus- ja paniikkikohtauksineen. Lapsen äidin asenne on vähän nihkeä - usein kuulee, että ota vaan ittees niskasta kiinni, niin kyllä asiat saa hoitumaan. Pahimmillaan kommentointi, usein onneksi tekstimuotoisin viestein, laukaiseen kohtauksen.
Eli suhteeni on pääasiassa hyvä lapsen äitiin, ja tulemme toimeen. Silloin tällöin, mutta yhä useammin ajan kuluessa, hän kuitenkin vähättelee masennustani ja pitää sitä omana vikanani. Tämäkin stressaa.