Masennus on minulla ihan todettu diagnoosi, ei tarvitse sitä paljoa arvailla. Vaikka ei olisikaan, niin jatkuva alakuloisuus, väsymys ja aikaansaamattomuus ovat hyviä indikaattoreita.
Masennukseni ilmenee pääasiassa lamaantumisena. Asioiden tekeminen on vaikeaa, ja vähemmän kiinnostavia asioita tulee lykättyä hamaan ikuisuuteen. Harrastukset ja muut itselle mieluiset asiat ovat niitä, jotka pitävät pään edes vähän kasassa, mutta ne syövät aikaa kaikelta "tärkeämmältä" tekemiseltä. Vaikka ihmissuhteeni ovat hyvät, en jaksa kovinkaan usein harrastusten ulkopuolella lähteä mihinkään viettämään aikaa.
Olen yksinäinen, mikä entisestään lisää alakuloisuutta ja huonontaa mielialaa. Masennus painaa enemmän, jolloin on entistä vaikeampi ottaa kontaktia muihin ihmisiin, minkä vuoksi yksinäisyyden kokemus voimistuu. Kierre on viheliäinen, mutta vaikka tiedostan sen, ei minulla oikein ole asiaan ratkaisua.
Lapsi tuo arkeen rutiinia ja rakennetta, ja voinkin paremmin niinä viikkoina kun hän on luonani. Nojaan ehkä liiaksikin hänen läsnäoloonsa silloin. Silti on vaikea lähteä lapsen kanssa mihinkään, ja leikkiminen tai lukeminenkin ovat usein jonkinlaisen, tosin matalan, kynnyksen takana. Käymme kuitenkin suht usein muiden lapsiperheiden luona, pääasiassa omien harrastusteni vuoksi. Ajoittain pinnani on hiukan kireällä, mutta todella harvoin se napsahtaa. Olen melko paljon rauhallisempi ja pitkäpinnaisempi kuin lapsen äiti, masennuksesta huolimatta.
Lapsen äidin kriteerein kotonani on sotkuista, ja on totta, että en välttämättä jaksa niin aktiivisesti ylläpitää järjestystä kuin hän omassa kodissaan. Lapsi ei tunnu asiasta välittävän, mutta koen itse välillä huonoa omaatuntoa asiasta. En silti saa asialle juuri mitään tehtyä.
Ajoittain rahat ovat todella tiukalla, koska virastoasiointi on minulle todella vaikeaa ja asiat tuppaavat jäämään viime tinkaan. Elän selkeästi köyhyysrajan alapuolella, joten yleensä kotona on aika niukkaa, tosin panostan rahallisestikin enemmän sitten lapsiviikkoihin. Taloustilanne on valtava stressin aiheuttaja, minkä päälle virastoasiointi lamaannuttaa todella helposti, joten jätän sen mieluiten lapsivapaalle viikolle.