Uuden elämän rakennus
Terve. Viisi vuotta sitten harkitsin jo tänne kirjoittamista. Onneksi muistin tämän palstan vielä nyt. Keskustelu vaikuttaa hiljaiselta, mutta jo kirjoittaminen auttanee.
Eilen päättyi kuukausien epävarmuuden aika, kun puoliso ilmoitti, että ”olisi hyvä jos alkaisit etsiä omaa asuntoa”. Niin kai sitten. Laitetaan elämä uusiksi.
Olemme olleet yhdessä yli kaksikymmentä vuotta, aloimme seurustella jo yliopistossa, ja naimisiin mentiin kaksitoista vuotta sitten. 11-vuotias poika on pitkästä suhteesta todisteena. Muutimme perhettä kasvattamaan puolison kotiseudulle, sillä halusimme olla lähellä isovanhempia. Itse toki ehdotin muuttoa omalle kotiseudulleni, mutta puoliso ei tähän suostunut, sillä hänellä ei ollut siellä juuria. No eipä sen enempää minulla täällä.
Yhteisiin vuosiin on mahtunut tietenkin hyviä aikoja. Viisi vuotta sitten hyvä pariterapeutti kiskoi meidät suosta kertaalleen, ja lähennyimme hetkeksi. Viimeisen parin vuoden ajan suhteemme muuttui koko ajan platonisemmaksi. Omat tunteeni ovat kyllä säilyneet vahvoina, mutta vuosien rakastaminen ilman vastarakkautta ei sekään ole herkkua. Muistan usein todenneeni puolisolleni, että ”jos et halua olla mun kanssa, niin sitten sun ei kannata olla”. Nyt kun hän sai omaa elämäänsä kuntoon, laihdutti parikymmentä kiloa, hankki paremman työpaikan ja pari tatuointia, niin hän uskalsi sitten vihdoin todeta, että eipä tunteita ole hetkeen ollutkaan.
Näillä siis mennään. Itse olisin vielä jaksanut ja halunnutkin tehdä yhdessä töitä vaikkapa uudessa pariterapiassa, mutta tietenkin siihen tarvitaan kaksi.
Moni asia surettaa ja huolettaa, ja niistä ehkä toinen kerta kirjaankin lisää. Juuri nyt mietityttää eniten oman elämän rakentaminen uudelleen edelleen itselle vieraalla maaperällä. Perhe on ollut ykkönen viime vuodet, ja pienet sosiaaliset verkostot ovat koostuneet pääasiassa puolison vanhoista tutuista ja näiden puolisoista hänelle tutulla seudulla.
Uskon, että elämä kantaa, uusia tuttavuuksia ja ystäviä pystyy vielä aikuisenakin hankkimaan, ja hyviäkin asioita on tulevaisuudessa luvassa.
Just nyt ei naurata.