Olen nelikymppinen mies. Tapasin nykyisen vaimoni parikymppisenä ja hän oli oikeastaan ensimmäinen pidempiaikainen seurustelukumppanini. Olimme samanhenkisiä ja viihdyimme toistemme seurassa. Lyhyen puolen vuoden deittailun jälkeen muutimme yhteen ja alle vuoden kuluttua ensi tapaamisestamme olimme jo kihloissa. Menimme naimisiin asuttuamme pari vuotta yhdessä ja vuoden kuluttua häistä syntyi esikoisemme je hetimiten perään toinen lapsi. Perheeseemme kuuluu nyt kaksi teini-ikäistä, sillä kolmatta lasta ei vaimoni enää halunnut. Olemme olleet naimisissa 17 vuotta ja päällisin puolin elämämme on sujuvaa. Kaksi ihanaa lasta, omakotitalo ja asiat ihan hyvällä mallilla. Paitsi se mikä ei niin helposti näy ulospäin: parisuhde meidän kahden välillä.
Mentyämme naimsiin aloimme jotenkin kasvaa erilleen. Lapset tulivat kuitenkin heti siinä hässäkässä ja he pitivät kuitenkin meidät yhdessä. Toisen lapsen jälkeen romantiikka haalistui ja seksielämä alkoi hiipua. Kun vaimoni sitten aloitti uudessa työpaikassa lasten ollessa tarhaiässä, loppui seksi ja hellyys likimain kokonaan. Välillä epäilin jopa, että hänellä oli toinen mies, johon olisi tutustunut työn puitteissa. Minusta hän lakkasi olemasta kiinnostunut siinä mielessä. Yritin järjestellä romanttisia reissuja kahden kesken, aikaa kotona, keksiä kaikenlaista kivaa mutta mikään ei oikein auttanut. Hän ei myöskään ollut halukas puhumaan parisuhteesta, romantiikasta tai seksistä. Ajattelin että hän tarvitsee aikaa, annoin sitäkin ja koetan olla muistuttelemasta aiheesta, mutta ei sekään auttanut. Viimeisen kymmenen vuoden aikana romantiikkaa, hellyyttä tai seksiä on ollut niin vähän että kertojen laskemiseen ei tarvita edes kaikkia sormia.
Edellisen kerran vaimoni teki seksisä aloitteen 2014 syntymäpäivänäni, mutta silloin kieltäydyin, koska tiesin että hän teki sen vain synttärien vuoksi. Edellisen kerran olemme harrastaneet seksiä kesällä 2013 ja sitä edellinen kerta oli 2012. Minua seksittömyys ahdistaa ja aiheuttaa keskittymisvaikeuksia ja masennusta. Olen yrittänyt tästä hänelle kertoa, mutta hän ei asiaa noteeraa ja tunnenkin itseni olevani hänen silmissään jokin seksiaddikti, kun harva se kuukausi koetan asiaa ottaa puheeksi.
Toinen iso ongelma on se, että perheen ja kodin arjen pyörittäminen on vuosi vuodelta valunut enemmän ja enemmän minun harteilleni. Hän tekee vuorotyötä ja on vapaapäivinään ja vapaa-ajallaan useimmiten ruudun ääressä, chattailee puhelimella tai katsoo televisiota. Tiskit, pyykit ja siivous jäävät odottamaan. Likaiset pyykit ja likaiset astiat jäävät sijoilleen minun hoidettavakseni.
Jo usean vuoden ajan olen tuntenut ahdistusta, masennusta ja voimattomuuden tunnetta. Ajatus ”en jaksa” pyörii vaan mielessä.
En ole rohejnnut eroa edes ajatella. Kun kaikki on muutoin kuitenkin hyvin. Ihanat lapset, ihana talo, ydinperhe. Ja kaikki tuttavamme ja sukulaisemme pitävät meitä kaikin puolin onnellisena perheenä. Enkä tiedä miten erosta selviäisi edes taloudellisesti. Kukaan tuskin taloa ostaisi käypään hintaan taantuman murjomalta paikkakunnalta. Ja kuka hoitaisi lapset ja arjen pyörittämisen, vaimoni ei sitä jaksaisi. Ja tiedän, että hänen sukulaisensa erotilanteessa kävisivät kimppuuni kuin hyeenat ja olisin tietysti se syntipukki kaikkeen ja korvausvelvollinen koston kohde.