Simppeliä: ole läsnä, kuuntele, ymmärrä, jaa, välitä, arvosta, tue, anna anteeksi.
Tässä on minun reseptini syöksykierteen katkaisemiseksi. Olemme oman puolisoni kanssa olleet helisemässä lapsiperheen arkea jo kohta 13 vuotta ja olemme siinä ajassa edenneet opiskelijoista vastuunalaisiin töihin. Oma puolisoni on tuossa ajassa käynyt töiden johdosta hyvin lähellä burnoutia, mutta aikoinaan en itse antanut taloudellisiin syihin vedoten minkäänlaista siimaa ja ymmärrystä sille, että töidentekoa voisi vähentää. Meidän oli pakko jauhaa eteenpäin sillä minkäänlaista mahdollisuutta hellittämiselle ei yksinkertaisesti ollut. Töihinmeno on ollut pakko ja itse en ottanut sitä kuuleviin korviin, koska se on ollut asia joka on ollut pakko meidän molempien tehdä.
Tämä sitten johti siihen, että ymmärrys haettiin parisuhteen ulkopuolelta ja vuosien jälkeen sekin sitten selvisi minulle. Aika pohjilla käytiin parisuhteessamme. Paraneminen alkoi oikeastaan jo ennen salasuhteen ilmituloa sillä koin taloudellisen tilanteen niin paljon paremmaksi että myönnyin ehdottamaan vaimolleni lyhennettyä työaikaa ja siitä parisuhteemme alkoi hiljalleen parantua. Samaan aikaan vain salasuhde nakersi muita perustuksia ja koko kuvio oli lopulta niin solmussa, että minulla oli jo asunto, avioeropaperit ja ositussopimus valmiina.
Ja sitten ylin kirjoittamani rivi käyttöön. En lähtenyt. Olen edelleen 24/7 läsnä lasteni arjessa. Perheemme on toimiva yksikkö ja ehkä se parisuhde sieltä vielä joskus tulee takaisin. En tiedä jäinkö tottumuksesta vaiko tulevaisuuden epävarmuuden pelosta, mutta nyt vuotta myöhemmin olen kuitenkin tyytyväinen kun en lähtenyt. Emme ole enää toistemme vihollisia puolisoni kanssa ja meillä ei ole jatkuvaa "valtataistelua" siitä kuka määrää kaapin paikkaa.
Negatiivisuuden kierteen voi katkaista. Se on ihan mahdollista. Se vaatii vain ajattelutavan muutosta ja minulle se oli se etten painostanut vaimoani töihin vaan henkisesti annoin luvan ottaa "iisimmin". Ymmärrä puolisoasi kotona, niin sen ei tarvitse hakea ymmärtäjää muualta.