Aloitus kuulostaa tutulta. Tapasin puheliaan, sosiaalisen ja seksuaalisesti erittäin vapautuneen naisen ja seksiä olikin koko ajan ja paljon. Samaan aikaan alkoi myös raivokohtaukset, koskaan ei voinut tietää mikä sana tai lause laukaisee kohtauksen. Hän rakastui minuun heti, itse olin etäisempi ja varovaisempi alkuun. Hän pukeutui erittäin naisellisesti, jopa seksikkäästi ja sai siitä paljon kehuja, ei vain täysin tuntemattomilta miehiltä jotka olivat vaimojensa seurassa, vaan myös naisilta. Terapeutteni ehdotti, että ehkä vaimollani on sittenkin huomionhakuinen persoona kuin epävakaa, mutta piirteitä voi toki olla molemmista. Hän on myös äärettömän itsekeskeinen, eikä tunne sanaa ei. Puheissa hän on loistava, hän osaa sanoa kaikki tärkeät ja kauniit asiat, mutta teot ei koskaan kohtaa puheita, vaan hän pettää, valehtelee (aivan kaikesta) ja huijaa. Alun varovaisuuteni takia hänellä oli useampi muukin mies jos suhteemme ei toimi ja usein se olikin alussa on-off tyyppinen. Ja valehtelu, se on ollut hurjaa. Suuri varallisuus muuttui myöhemmin ulosotto veloiksi, lasten määrä kasvoi juuri ennen häitä, vuokrarahat menivät jonnekin muualla, sairaudet oli keksitty ja hän huijasi itselleen myös monta vuotta sairaslomaa keskivaikean masennuksen takia (minulle kertoi syyksi tautinsa) ja tietämättömänä tästä kaikesta ja seksistä ja kauniista sanoista huumaantuneena menin naimisiin hänen kanssaan ja en ole vieläkään onnistunut eroamaan. Pikkuhiljaa valheiden suuruus paljastui ja aluksi hän peitti ne uusilla valheilla, jotka jälleen minä ja koko ympäristö uskoi, kunnes olin täysipäiväinen salapoliisi ja selvitin kaiken. Sairauden selvittäminen olikin useamman vuoden työ, sillä niitä tietoja ei Suomessa ulkopuoliset saa ja puoliso oli kieltänyt ne myös minulta ja koskaan en saanut mennä lääkäriin tai sairaalaan mukaan, vaikka hän itse tunki joka vastaanotolle. Hän myös jatkuvasti epäilee, että kirjoittelen muille naisille ja on estänyt kaikki kaverisuhteeni. Mustasukkaisuus on äärimmäistä.
Kun lumipalloefekti alkoi ja valheet paljastuivat, hän edelleen kielsi kaiken ja suuttuu jos jää valheesta kiinni. Vasta kun hän jäi kiinni suhteesta kaveriini, suhteemme törmäsi kiveen. Tästäkin on jo kohta neljä vuotta ja olemme edelleen naimisissa. Silloin kävimme muutaman kerran terapiassa, mutta hän suuttui sielläkin, kuten omassa terapiassa jos aiheet menivät ikäviksi. Hän tykkää loistaa eri ryhmissä ja tilaisuuksissa marttyyrinä jonka lapsuuden kurjuus hakee vertaista ja sitähän ei ole koska suurin osa asioista on valhetta. Vuosien varrella jäin itsekin näiden valheiden vangiksi ja en voi kuin sivusta seurata kun hän kertoo niitä.
Minulla on jo useampi terapeutti sanonut suoraan, että minun pitää erota, mutta en ole vielä osannut. Jäin koska hänen lapsensa tarvitsivat minua (minun rahoja), jäin koska uskoin, että hän tekee mitä vain, jotta suhteemme saadaan kuntoon (teki pari päivää, seksiä ja kauniita sanoja), jäin koska en usko hänen selviävän taloudellisesti ja hän uhkaa itsemurhalla (useampi yritys ja sairaalareissu). Mutta nyt ymmärrän, että ei hän muutu, hän käyttää energian mielummin uusiin petoksiin, kuin, että oikeasti lähtisi rakentamaan parisuhdetta.
Mutta edelleen olen kiinni, aivoni kuvittelevat minun olevan rakastanut (vihaan) ja en osaa pitää puoliani ja hän edelleen kuppaa minulta kaiken (monta kymmentä tuhatta mennyt ja jouduin lopulta hänen petosten takia ulosottoon). Pelkään, että olen mahdollistanut niin hienojen kulissien rakentamisen, että kukaan läheinen ystävä tai edes omat lapseni ei ymmärrä miksi eroaisin näin ihanasta ihmisestä, joka julkisuudessakin suitsuttaa rakkauttaa minuun. Tämä onkin uudempia koukutuskeinoja tuoda rakkautemme julkisuuteen.
Mutta henkinen väkivalta ja taloudellinen hyväksikäyttö ei kuulu parisuhteeseen ja siksi jatkan eron työstämistä. Pari päivää sitten oli jo lähellä, mutta laimensin sanoman ja nyt hän jo suunnittelee yhteisiä kaukolomia, paljon seksiä, risteilyjä - ai niin, minä maksan kaiken, myös hänen ulosottovelkaansa, hiukset, ripset, viinitönikät ja hänen useamman lapsen kaikki kulut. Hän käyttää omat rahansa kirpputoreilla ja usein minä joudun silloinkin maksumieheksi. Meillä on hänen mukaansa yhteiset rahat, siis minun.
Jos en olisi niin tarkkailun alla, että töissäkään en saa olla, niin jokin vertaistukiryhmä tekisi varmaan hyvää, tarvitsen jotain rohkaisua ja tukea repimään itseni irti tästä valheesta ja lumouksesta, jonka tietoisesti ymmärrän, mutta tunnetasolla jokin pistää vielä vastaan. Pelkään monia asioita, varsinkin miten kaikki pärjää erossa, minä olen mielestäni ainoa joka pärjää silloin hyvin, mutta kaikki muut kärsii ja silloin näköjään asetan muut itseni edellen, mikä ei ole tervettä.