12 vuoden yhdessäolo ohi
Tutustuimme harrastuksessa 14 vuotta sitten ensi kertaa, mutta emme sen kummemmin huomioineet toisiamme. Tästä kului kaksi vuotta ja tapasimme jälleen saman harrastuksen parissa. Olimme molemmat eronneet edellisistä seurustelukumppaneistamme, ja kävi ilmi että hänen vanhempansa olivat jättäneet hänet oman onnensa nojaan. Tarjosin hänelle katon pään päälle ilman taka-ajatuksia. Välimme alkoivat lämpenemään, ja muutuimme kämppiksistä seurustelukumppaneiksi muutaman viikon sisällä.
Ystävyyssuhteeni katkesivat suhteemme alussa kun lakkasin yhteydenpidon heihin kun pari heistä haukkuivat vaimoani erittäin ala-arvoisesti joko alkoholin vaikutuksen alaisena tai ilman. Olen ollut ilman kavereita ja ystäviä n. 10 vuotta.
Seksi oli hyvää, ja sitä oli paljon enemmän kuin mitä olisin koskaan osannut odottaa. Alkuun useita kertoja päivässä ja vuosien saatossakin joko päivittäin tai vähintään viikottain. Alkuun häntä häiritsi minun kokemattomuuteni (hän oli minun toinen seksikumppanini, hänellä oli ollut useita kymmeniä) mutta kokemuksen myötä minusta tuli pian hänen ”paras” kumppaninsa.
Hänellä oli diagnosoitu erilaisia mielenterveysongelmia, kuitenkin vain yksi kerrallaan sillä eivät tuntuneet koskaan löytävän ”oikeaa” diagnoosia. Tämä ilmeni äkkipikaisina raivokohtauksina, väkivaltainen hän ei koskaan kuitenkaan ollut enkä muista hänen rikkoneen esineitäkään 12 vuoden aikana. Oviin ja seiniin jäi jälkiä ovien paiskomisesta, tosin.
Hän halusi useita lemmikkejä, minä olin vähän vastahakoisempi. Lupasin hänelle että meille voi tulla kissoja sillä ehdolla että hän siivoaa niiden vessat, ja koiria sillä ehdolla että hän osallistuu niiden ulkoilutukseen. Ei mennyt kauaakaan kun se olin minä joka ruokin kissat yksin, siivosin kissojen vessat (siinä on muuten ihan mieletön työ kun on monta kissaa ja vessaa!) yksin ja ulkoilutin koirat yksin.
Minun huolehdittavakseni jäi lemmikkien lisäksi myös iso osa kotitöistä; pyykinpesu, astioiden pesu ja roskien vienti. Itse siivoamisen hän hoiti enimmäkseen itse. Hän saattoi suuttua kun hänen vaatteensa eivät olleet puhtaita, astiat olivat likaisia tai roskia ei oltu viety. Kehittävämpää olisi minusta ollut pestä vaatteet tai astiat itse, jos niiden likaisuus vaivaa.
Voimakkaasti kärjistettynä hänen osallistumisensa 12 vuoden aikana lemmikeiden hoitoon ja kotitöihin voinee laskea kahden käden sormin.
Suhteemme aikana hän petti minua useammin kuin kerran joko selvänä tai alkoholin ja päihteiden vaikutuksen alaisena mutta katui niin vilpittomästi että en halunnut erota hänestä. Rakkauteni häntä kohtaan on kova. Myönnän että ennen kuin avioiduimme niin minullakin oli heikko hetki, harkitsin suhteen lopettamista ja hyppäämistä suoraan uuteen suhteeseen. Valitsin kuitenkin vaimoni näiden kahden naisen väliltä, enkä katunut lainkaan. Tuntuu kummalta edellisen lauseen jälkeen sanoa tämä; mutta olin hänelle aina uskollinen, enkä koskaan pettänyt tai harkinnut sitä.
Hän löysi sielunkumppaninsa ja tosirakkautensa netistä 4-6 viikkoa sitten. 2-3 viikkoa sitten saapunut avioerohakemus löi minut täysin ällikällä. ”Jos haluat vinkin jatkon kannalta, ei kannata enää seurustella mielenterveysongelmaisen kanssa.”. Viimeaikoina olin aistinut että jokin oli vialla ja että hän tuntui etäiseltä, mutta hän joko vakuutti kaiken olevan kunnossa tai jätti utelut huomiotta. Olimme kuulemma olleet vain panokavereita 12 vuotta, emme muuta. Hän kertoo tuntevansa minuun yhä voimakasta seksuaalista vetoa, mutta ei voi pettää uutta miesystäväänsä kanssani koska se olisi väärin hänen uutta miesystäväänsä kohtaan. Paperilla olemme aviopari seuraavat viitisen kuukautta.
Hän ei halua että kerron erosta läheisilleni ennen kuin hän on muuttanut täysin uuteen asuntoonsa reilun kuukauden kuluttua (äitini kutsui häntä ensimmäiseksi tyttärekseen) ja hän tuli erinomaisesti toimeen myös isäni kanssa. Lupasin myös pitää hänen uuden miesystävänsä salaisuutena, jonka kanssa hän keskustelee päivittäin 8-16 tuntia vaikka asummekin vielä yhdessä. Tuntuu vaikealta, ettei voi omalle perheelleen kertoa avioerosta kun kyselevät vaimon vointia ja hänen peräänsä kun häntä ei ole enää kylässä tai juhlissa näkynyt.
Omasta mielestäni olen ollut täysin sama mies kuin viimeiset 12 vuottakin. Vielä viikko sitten hän sanoi haluavansa että pysyn hänen parhaana ystävänään ja eilisen riidan päätteeksi hän kertoi kokevansa minut pelottavaksi ja ahdistavaksi ja vaati minua pysymään kaukana hänestä.
Tunnen kaikesta huolimatta rakkautta vaimoani kohtaan, mutta myös mittaamatonta surua, ahdistusta, kateellisuutta ja katkeruutta (en mustasukkaisuutta tai vihaa).
Pitkää sekavaa tekstiä, kiitos kun sain avautua teille, tarvitsin tätä. Koittakaa pysyä järjenjuoksussa mukana, 12 vuodesta saisi kirjoitettua loputtomasti, nämä nyt vaan tuli ekana mieleen.